БУДИТЕ ЈАКО ПАЖЉИВИ: Ово су најчешће грешке возача приликом вожње у зимским условима
Увек морате имати контролу над својим возилом.
Зима нам ове године још није показала зубе, али временски услови могу да се промене у тренутку. Није наодмет с времена на време размислити о вожњи у озбиљним зимским условима, пише 021.rs.
ОПАСНО ПО ЖИВОТ: Ево како да повратите контролу над својим возилом
ЦРНЕ КУТИЈЕ У КОЛИМА: Имаће их сви аутомобили произведени у јулу 2024
МНОГИ ОВДЕ ГРЕШЕ: Да ли правилно кочите на семафору?
Иако сви возачи мисле да ништа не може да их изненади и да знају све о вожњи на снегом и ледом покривеним путевима, ево пет најчешћих грешака, према Бизнис инсајдеру, које праве, свесно или несвесно.
1. Пребрза вожња
Пребрзом вожњом у компликованим условима ризикујете губитак контроле над возилом. Не заборавите, приликом кочења на путу прекривеним снегом или ледом зауставни пут се драстично повећава. Добро је то имати на уму зими и прилагодити свој стил вожње у складу с тим.
Ускладите своју брзину с брзином других возила на путу. За сигурну вожњу у зимским условима, пронађите брзину у којој се осећате угодно, имате контролу над возилом, ускладите се с другим возилима.
Убрзавајте полако како бисте били сигурни да имате контролу над пријањањем. У складу с тим, кочите умерено, без наглих маневара.
Не возите пребрзо, никада не знате како ће ваше возило реаговати у сложеним условима на путу током зиме.
2. Преспора вожња
Није само пребрза вожња ризична на зимским путевима, једнако опасна може бити и преспора. Таквом вожњом ћете успоравати саобраћај иза себе, што ће повећати нервозу и изазвати бес других учесника саобраћаја, а што може да доведе до њихових ризичних маневара.
Наравно, уколико сте потпуно сами на путу, возите споро колико хоћете, али пазите на неочекиван наилазак других возила иза вас с већом брзином кретања.
Одређена инерција кретања вам је потребна када се возите узбрдицом на снегом и ледом покривеним путевима.
3. Вожња без зимских гума
Осим што је у Србији обавезна употреба зимске опреме од 1. новембра до 1. априла, зимске гуме су дизајниране тако да постигну најбоље резултате када температура падне испод седам степени Целзијуса. Оне имају већи удео природног каучука који не постаје тврд, крут кад температура падне испод тих 7°Ц и остаје еластичан и при врло ниским температурама.
Осим тога, структура и узорак газећег слоја на најбољим зимским гумама за путеве дизајнирани су тако да до пуног изражаја дођу специфични материјали од којих су направљене и "претвори" их у најбоље возне карактеристирке у мокрим, леденим или снеженим условима на коловозу. На пример, додатни канали, жлебови и ламеле помажу у пријањању и заштити од "аквапланинга" (када возило својом тежином не може да истисне воду на путу испод гуме).
Блокови су такође дизајнирани у различитим димензијама како би се учинило оптималним самочишћење газне површине гуме, осигуравајући најбоље пријањање кад гума вози по снегу. Када то не би било тако, добили бисмо, условно речено, равну клизаву површину газног слоја гуме и управљање у оваквим сложенијим условима не би било оптимално.
Код зимских гума праг сигурности у критичним ситуацијама знатно је виши: при 0°Ц и 90 км/х кочиони пут летње гуме повећава се за 5,40 метара на мокрим путевима. На снегу и брзини од 80 км/х аутомобил с летњим гумама кочењем се потпуно заустави 42 метра касније него возило са зимским гумама.
4. Аутомобил није очишћен од снег и леда
Иако много возачи то никако да схвате, један од кључних фактора безбедности у зимским условима је аутомобил очишћен од снега и леда. Осим што ризикујете да вас казни саобраћајна полиција (бар на папиру постоји та могућност), накупљен снег и лед смањују видљивост и спречавају возача да има оптималан преглед околине.
Осим тога, с аутомобила ће падати ледене и снежне громаде на пут, а тиме угрожавате и остале учеснике у саобраћају. Довољно је струјање ваздуха приликом кретања возила да снег са вашег аутомобила нанесе на ветробран другог аутомобила и тако му закомпликујете вожњу.
5. Притисак ваздуха у гумама
Произвођачи аутомобила препоручују возачима да проверавају притисак ваздуха у гумама једном месечно. То је могуће учинити бесплатно, лако и брзо на свакој бензинској пумпи, а сигурно бар једном недељно свратите на једну да наспете гориво.
Будући да су многи аутомобили не тако ретко с превеликим, али у најчешћем случају с премалим притиском ваздуха у гуми, то може да утиче на оптимално понашање у вожњи у екстремним ситуацијама (потпуно кочење, избегавајући маневри).
То се највише осети на новчанику самог власника возила, јер ако гуме имају пренизак притисак ваздуха, загревају се више, повећава се отпор котрљања – а тиме и потрошња горива.
Често је код возача устаљен мит да у вожњи по снегу треба смањити притисак ваздуха у гумама, јер ће то помоћи бољем пријањању на снегу. Не заборавите, ваше гуме су дизајниране да функционишу под одређеним притиском и драстично одступање од прописане норме би могло да буде опасно.
За крај, не заборавите да спремите своје возило за зимске услове вожње, што укључује, између осталог, антифриз у систаму за хлађење мотора, течност за прање стакала која се неће смрзавати на ниским температурама. Нека вам акумулатор буде у оптималном стању, а метлице брисача исправне. Ставите у пртљажник ланце за снег и алат за чишћење снега и леда, рукавице...