Јесења киша опасна за возаче, време за замену летњих гума
За возаче су најопасније изненадне промене услова вожње, када после дужег сувог периода почне да пада киша.
Најопасније су прве капи кише, које у додиру са прашином стварају одређене куглице и онда долази до проклизавања возила.
Када киша пада више дана проблем су клизави коловози и смањена видљивост. Ако овакво време потраје још неколико дана потребно је да се замене гуме, каже за РТС Душко Пешић, директор Агенције за безбедност саобраћаја.
Гостујући у Јутарњем програму Пешић истиче до појаве аквапланинга (када возило не може својом тежином да истисне воду испод гуме) долази из више разлога.
"Најчешће банкине нису очишћене, промене успона и падова и колотрази. Када имамо такве ситуације пнеуматици треба да одведу воду, начин и брзина на који ће пнеуматици то да ураде зависи од брзине којом се возило креће, дубине шара и притиска у гумама и количине воде у колотразима", објашњава Пешић.
Према његовим речима основна препорука за држање растојања је да то буде минимално једна трећина од брзине у километрима изражена у метрима.
"Значи, ако идемо 100 километара на час 30, 33 метра би требало да буде растојање између возила да бисмо могли да видимо шта возач испред нас ради и да можемо да зауставимо возило. На мокрим коловозима поред тога што долази до проклизавања, знатно се продужава зауставни пут возила и то возачи морају да имају у виду", објашњава директор Агенције за безбедност саобраћаја.
Додаје и да код појаве воде на коловозу може да дође до губитка стабилности и потребно је да возачи постепено смањују брзину.
Сезона јесењих пољопривредних радова траје до дубоко у јесен, а трактори који са њива излазе на пут остављају велике количине блата за собом.
"Блато је веома опасно зато што између пнеуматика и подлоге нема одговарајућег трења и возачи губе стабилност. То долази до изражаја код старијих возила која немају систем за контролу стабилности. Знатно се продужава зауставни пут и до три пута у односу на сув коловоз", истиче Душко Пешић.
Магла је посебна прича, зна да смањи видљивост на само 10-так метара. У таквим условима најважније је да се прилагоди брзина вожње условима видљивости, да се укључе светла за маглу, а када је магла веома јака и четири показивача правца, саветује Пешић.
Додаје да ако овакво време потраје још неколико дана потребно је да се замене гуме.
"Закон каже да су зимски пнеуматици обавезни од 1. новембра уколико се на коловозу налази лед и снег. Међутим, ако је температура нижа од седам степени летњи пнеуматици губе своја својства, губе мекоћу, постају чвршћи и онда се продужава зауставни пут. У неким деловима Србије температуре су се већ спустиле до нуле и ту је већ потребна замена летњих пнеуматика за зимске", наглашава директор Агенције за безбедност саобраћаја.
Статистика показује да су се последња два месеца погоршала безбедност саобраћаја.
"Ове године страдају рањиве категорије учесника, девет више погинулих пешака а мање погинулих возача у путничким аутомобилима у односу на прошлу годину. Прошле године је погинуло 385 особа а ове 381. За првих девет месеци ове године деветоро деце је погинуло, али је смањен број младих људи који су страдали у саобраћајним незгодама. Ове године је погинуло 68 младих особа а прошле године је било - 83. У односу на прошлу годину број старијих од 65 година погинулих особа већи је за 20. Прошле године до овог периода био је 100 а ове 120", каже Душко Пешић.
У оквиру Дечије недеље, недавно је деци представњен Пажљивко.
"Пажљивко је већ 10 година са нама и генерације деце одрастају уз Пажљивкову књигу, бојанку, песмице, цртаће, представе. Учи децу основним ставрима где и како се улица прелази, да буду безбедни као пешаци и путници, учи их на начин који је деци допадљив, занимљив и прихватљив. Ове године смо урадили и нови цртани филм о правилима понашања у саобраћају", истиче Душко Пешић, директор Агенције за безбедност саобраћаја.