Када се мења филтер ваздуха? Детаљно објашњење шта све треба да знате...
Половни аутомобили пишу: Деценијама се води оштра дискусија око филтера ваздуха – од тога на којој километражи треба да се мења, до тога да ли уопште треба да се мења, односно може ли само да се „издува“ компресором и врати назад?
Да ли пратити фабричко упутство?
По упутству произвођача филтер ваздуха код највећег броја аутомобила треба да се мења на 40.000 или 60.000 км, али постоје и неки мотори за које је предвиђено мењање филтера на 20.000 км.
На пример, када је у питању Фиат 500Л, верзија са 0.9-литарским турбо бензинцем, филтер ваздуха треба да се мења на 20.000 км. Али када су у питању други бензински мотори, период замене је на 40.000 км. Када су дизелаши у питању, замена је предвиђена на 60.000 км, ОСИМ када је у питању 1.3 МултиЈет који тражи замену филтера на 20.000 км.
Међутим, иако делује потпуно логично да би требало да се испоштује оно што сам произвођач препоручује, ту се јавља више проблема.
Поштујем правила само онда кад ми то одговара
Можда ће се неки возачи увредити, али чињеница је да се многи држе онога што је произвођач прописао само када им то одговара.
На пример, неки ће се слепо држати рока замене моторног уља од 30.000 км, иако у упутству јасно пише да тај период треба преполовити у случају да се углавном вози по граду или постоје неки други „отежавајући услови“ по питању вожње.
Такође неће мењати кочиону течност по упутству произвођача. Да не помињемо редовну проверу притиска у гумама, прописано повећање притиска у гумама када је ауто оптерећен и много других ствари.
На колико километара онда мењати филтер ваздуха?
Треба истовремено узети у обзир прописане фабричке интервале и услове у којима се вози.
На пример, уколико возило ради у „тешким условима“, у упутству произвођача пише да треба чешће проверавати и уколико је потребно заменити филтер ваздуха, а у тешке услове услове спада читав низ услова вожње у који су данас готово неизбежни.
На пример, ауто се вози углавном у градским условима, ауто дуго ради у месту (у леру), вози се по прашњавим путевима...
Међутим, чак и када у ваздуху нема видљиве прашине, материјал од којег је филтер направљен пуни се разним ситним честицама које такође утичу на проток ваздуха. Те изузетно ситне честице су стално око нас иако их ми не видимо.
Чак иако делује да асфалт није прашњав, ту су нпр. честице које настају трошењем гума и кочионих плочица, које ваш ауто „удише“ нарочито када је густ саобраћај па их свако возило које прође подиже са асфалта. Притом је ваздух у многим градовима веома загађен, нарочито у грејној сезони.
Такође, и без велике пређене километраже, уколико много времена проводите у саобраћајним гужвама, што значи да мотор дуго ради иако не прелазите много километара – то исто представља тешке услове рада, па би филтер требало чешће мењати.
Лако разумљива логика – ауто дуго стоји у месту или се креће веома споро у односу на број радних сати мотора који усисава ваздух кроз филтер ваздуха иако ауто у просеку прелази изузетно малу километражу у односу на то колико дуго мотор ради.
Није исто ни у свакој земљи или региону
Неки произвођачи дају и различите препоруке за различите земље или регионе. На пример, у упутству за Hyundai и10 бензинац из 2008. године пише да се филтер мења:
а) на 12 месеци или 15.000 км у Кини, Индији и Блиском истоку
б) на 36 месеци или 45.000 км у другим земљама, али да се на 12 месеци или 15.000 км проверава и по потреби мења
Да ли је и колико прљав филтер опасан по мотор?
Сувише прљав филтер ваздуха може на разне начине да утиче на рад мотора. Наравно, интензитет негативних ефеката зависи од разних фактора:
а) колико је филтер прљав
б) колико му је угрожена пропусна моћ
ц) о каквом мотору је реч – гориво, убризгавање, начин управљања рада мотором, да ли има турбо пуњач или је атмосферски... Генерално, савременији мотори ће се на разне начине лакше прилагодити редукованом протоку ваздуха, односно компјутер ће се побринути да сагоревање и даље буде оптимално, док су мотори старијих генерација „угроженији“
д) можда ће се пад снаге због прљавог филтера осетити само при граничним оптерећењима, када мотор вуче највише ваздуха, док ће у свакодневној вожњи бити неприметан
Углавном, то што никада нисте чули да је некоме страдао мотор или нека пратећа компонента због прљавог филтера, не значи да последица нема.
Може ли филтер да се чисти?
У суштини може, али то нипошто не препоручујемо. Уколико га „издувате“ компресором, постоји могућност да га оштетите, па његови делови могу да заврше и у мотору, што је посебно ризично код мотора са турбо пуњачем.
Није сваки филтер исти
Интервали замене прописани од стране фабрике се односе на оригиналне филтере какви се уграђују или купују у овлашћеним сервисима.
Пошто ретко који возач користи оригинални филтер ваздуха (из прве уградње) за ауто ван гаранције, ту је увек дилема који заменски филтер да се користи.
Изреке „Ако не знаш шта је добро, гледај шта је скупо“ или „Нисам довољно богат да купујем јефтине ствари“ одавно су изгубиле било какво утемељење у пракси.
Наравно да не саветујемо да купујете најјефтиније филтере, већ једноставно скрећемо пажњу да треба пазити ШТА се купује и ГДЕ се купује.
Али ако већ купујете јефтине заменске филтере, вероватно је паметније да значајно скратите период замене.
Није у питању само колико добро ће да филтрира ваздух, већ и колика је пропусна моћ филтера и колико је издржљив сам материјал, пошто не желите да се распадне и да затим његови делови крену преко усисних и издувних вентила даље ка турбо пуњачу.
Закључак
Ако већ строго поштујете препоруку произвођача, пошто сматрате да су инжењери „ултимативни ауторитет“, онда прочитајте и део у вези отежаних услова вожње (или како год се то назива код различитих марки), па узмите у обзир и тај део приче.
А то значи да филтер ваздуха треба повремено проверавати и скраћивати интервал замене у случају потребе. Када сте то последњи пут урадили? Сами или у сервису?
Морали смо да нагласимо овај део због уобичајеног аргумента у стилу: „Ако су инжењери који су направили тај ауто/мотор прописали да се филтер ваздуха мења на 60.000 км, одакле вам право да тврдите како тај филтер мора да се мења на 20.000 или 30.000 км???“
Углавном, наш савет је да филтер ваздуха мењате приликом сваког другог или трећег малог сервиса, ако мали сервис радите на 10.000 или 15.000 км. Уколико користите најјефтиније филтере, није лоша идеја да их мењате и приликом сваког сервиса.
Процените сами колики је то додатни трошак у зависности од цене филтера ваздуха. Колико ћете уштедети на годишњем нивоу?
И не заборавимо да не возимо сви у истим условима, па стога не може да постоји једно правило за све.