Како сачувати турбопуњач?
Сајт Половни аутомобили даје неколико савета како да продужите животни век турбопуњачу.
Турбопуњач може да издржи заиста велику километражу, али само уколико му је омогућено да обавља свој посао у „нормалним“ условима.
Зато дајемо савете како да продужите животни век свом турбопуњачу.
1) Загревање пре нормалне вожње - нема потребе да се мотор дуго загрева у месту, нарочито зато што тиме може да се начини више штете него користи.
Квалитетно уље одговарајуће градације обезбеђује и рад мотора и рад турбо пуњача без оштећења чак и при врло ниским температурама, при чему ауто може да се покрене након само минут или два.
Са друге стране, дуготрајан рад у месту само наноси штету - мотор неупоредиво брже достиже радну температуру када је возило у покрету.
Док ауто стоји у месту нпр. 15 минута, неће моћи да постигне радну температуру и све време ће бројне компоненте којима је квалитетно подмазивање изузетно важно бити подмазиване хладним уљем.
Ту је и проблематика са смешом горива и ваздуха која одговара хладном мотору. И код старијих и код новијих мотора, без обзира да ли је реч о директном или класичном убризгавању, што дуже мотор ради у „хладном режиму“ то ће више гориво да спира уље са зидова цилиндара, што је веома лоша појава.
Од тога страда моторно уље тако што га практично разређује гориво, али ту су и други негативни ефекти и на мотор и на све друге компоненте, укључујући и турбо пуњач.
Зато - чак и када су веома ниске температуре, након највише минут или два лагано крените. Док је мотор хладан возите полако, без наглог додавања гаса, без високих обртаја и неће бити проблема.
Сачекајте да се читав систем бар донекле загреје, па онда постепено можете оштрије да убрзавате, да возите брже и слично. Уосталом, то пише и у упутству за употребу аутомобила. Произвођач (фабрика) каже да без обзира на то колико је ниска спољашња температура треба кренути највише након минут или два.
Наглашавамо! Иако треба кренути врло брзо након стартовања мотора, то не значи да ауто може одмах да се вози пуним гасом!
2) Загревање пре оштре вожње - турбопуњач може да се врти изузетно великим брзинама (преко 250.000 о/мин), па је зато изузетно важно да уље које га подмазује буде довољно загрејано.
Турбопуњач неће одмах да „цркне“ ако без загревања мотора почнете да возите као на тркама, али ће му то дефинитивно скратити животни век. Исто важи и за бројне друге делове мотора.
Подсећамо да моторно уље које подмазује мотор – подмазује и турбопуњач. Корисно је знати да се моторно уље загрева спорије од расхладне течности (антифриза), тако да чак и кад мотор постигне радну температуру, то не значи да се и уље загрејало довољно да обезбеди свој максимум по питању квалитетног подмазивања.
Ово је нарочито проблематично код аутомобила који немају показивач температуре антифриза, него само лампицу која нам говори да је мотор хладан или да се довољно загрејао.
Зато избегавајте да форсирате ауто (високи обртаји, оштра убрзања...) чак и када је мотор постигао радну температуру, већ сачекајте јос мало да се и уље довољно загреје. Наравно, неки аутомобили пружају могућност да се види и температура уља.
Истина, при нормалној вожњи, овакве ствари нису нарочито важне. Ако убрзавате релативно благо, не прелазите 2.500 о/мин и слично – нема разлога за бригу.
3) Хлађење турбопуњача пре гашења мотора - моторе са турбопуњачем не треба гасити одмах након што је ауто вожен на пример:
• великом брзином (нпр. аутопут)
• спортски (високи обртаји и снажна убрзања)
• под великим оптерећењем (узбрдо, са приколицом, пун терета и путника...)
Проблем је у томе што у турбопуњачу могу да се развију веома високе температуре – до 1.000 степени Целзијуса. Ако одмах након оштре вожње, када се турбопуњач буквално усијао, угасите мотор – престаће да циркулише уље кроз њега, па ће оно уље које остане да се практично „спржи“ у контакту са врелим деловима турбопуњача.
Та појава изазива читав низ проблема, од загађења самог уља честицама које су настале након „пржења“ и деградације уља, до стварања тврдих наслага на виталним деловима турбопуњача. Те наслаге су вероватно и најопасније, пошто оне накнадно изазивају читав низ других негативних појава.
Ово упозорење пише у упутствима за многе аутомобиле. Зато саветујемо да прочитате упутство за ваш ауто.
Саветује се да се након оштре/спортске или вожње под великим оптерећењем мотор остави да ради у месту бар још 1 минут или 2 минута код неких.
Турбопуњач можете да охладите и у вожњи! Пред заустављање спустите обртаје, не убрзавајте и километар или два такве вожње требало би да буде више него довољно да охлади све тако да можете без проблема да угасите мотор оног тренутка када се зауставите. Ако му дате још 15-30 секунди у леру, сигурно неће сметати.
Међутим, на многим форумима ћете наићи на тврдње да код свих савремених аутомобила није потребно никакво „хлађење“ турбо пуњача зато што они имају водено хлађење.
То једноставно није истина и слепо праћење таквих савета може скупо да вас кошта.
Тачно је да неки аутомобили фабрички имају турбопуњаче код којих се или наставља циркулација уља и кад се мотор угаси или имају водено хлађење (повезан систем са расхладним системом мотора) које може да функционише на више начина.
Међутим, нећемо улазити у ту причу пошто не знамо који модели са којим моторима и у којим верзијама имају такве турбопуњаче, а не знамо ни како који од њих тачно функционише.
Стручњаци које смо контактирали – како они из сервиса за поправку и репарацију турбопуњача, тако и они који се баве продајом аутомобила, кажу да се дефинитивно исплати „жртвовати“ минут или два и дати времена мотору и турбопуњачу да се „смире“ и расхладе, чак и уколико имају неки од система за хлађење након гашења мотора.
У суштини, многи се слажу да у нормалним (свакодневним) условима било какав систем за хлађење турбопуњача током вожње и након гашења мотора уопште није потребан, већ је то више заштита од ситуација у којима би требало сачекати да се турбопуњач расхлади након гашења мотора – али возач из незнања, небриге или журбе одмах угаси мотор.
Подсећамо да говоримо о ситуацијама када је турбопуњач био веома оптерећен и када се заиста много загрејао.
Наравно, постоје аутомобили код којих чак ни у таквим ситуацијама није потребно да се чека да би се турбопуњач расхладио (бар се тако тврди) пошто имају „фабрички“ расхладни систем који спречава могуће проблеме.
АЛИ – много је већи број аутомобила који немају тај систем и код којих можете у огромној мери да продужите животни век и турбопуњачу и моторном уљу уколико оставите бар 1 минут да ауто одради у леру уколико сте пре тога возили брзо или под оптерећењем.
Ту су и „афтермаркет“ турбопуњачи реномираних произвођача који могу да се повежу са расхладним системом мотора, али и ту се мање-више сви слажу да тај систем нема значајан ефекат на заштиту турбопуњача, уља и других компоненти док мотор ради, него је главна „ставка“ заштита након што се мотор угаси.
Многи произвођачи у упутствима за своје аутомобиле кажу да треба оставити ауто минут-два да се расхладе након „тешке“ вожње – други то уопште не помињу. На вама, као власнику је да прочитате упутство, питате људе у овлашћеном сервису и потражите некога ко се заиста разуме у ту причу.
Углавном - НЕМАЈУ СВИ савремени аутомобили водено хлађење турбопуњача.
4) Редовно мењање моторног уља - о томе колико је важно да се редовно мења моторно уље и то НЕ на 30.000 км могли сте да прочитате овде.
Постоји читава листа разлога зашто треба мењати уље раније – на 15.000 или 10.000 километара.
У упутству за употребу аутомобила често пише да сервисни интервал треба да се преполови, тј. да се замена уља обавља на 15.000 уместо 30.000 км уколико се ауто вози у отежаним условима, што подразумева много градске вожње, учестале кратке вожње са хладним стартовима, ретко коришћење возила, много рада у леру (нпр. 50% укупног времена када мотор ради)...
Још када у причу убацимо и регенерацију ДПФ-а и друге разлоге због којих се уље разређује горивом и загађује разним честицама које могу да буду изузетно тврде па делују буквално као шмиргл папир на разне делове мотора, укључујући и лежајеве турбопуњача...
Сувише дуг интервал замене уља, нарочито уколико је уље контаминирано абразивним честицама које „шмирглају“ метал, може да доведе до убрзаног трошења делова турбопуњача, а то може да изазове губитак баланса ротора, цурење уља због повећања зазора, итд.
5) Редовни сервисни интервали - није у питању само редовна замена моторног уља, пошто и други потрошни делови који се мењају приликом малог сервиса или на некој предвиђеној километражи могу да изазову проблем.
Филтер ваздуха - у случају његовог оштећења или распада свашта може да стигне до лопатица турбопуњача. Чак и уколико не направе истог тренутка озбиљну штету, минимално оштећење које није одмах приметно може да поремети баланс у турбопуњачу што ће временом изазивати све веће и веће проблеме.
Филтер уља - већ смо нагласили колико је уље важно за турбопуњач, а уколико се филтер „распадне“ то може да доведе до тога да се запуше неки уљни водови и слично, што такође може релативно брзо да доведе до страдања турбо пуњача. На страну сама чињеница да филтер не обавља своју основну функцију, као и да може да опструише проток уља.
6) Квалитетно уље – квалитетно уље није важно само због турбо пуњача, већ треба да буде одговарајуће и због ДПФ-а ако је реч о дизелашу (дизелаши са ДПФ-ом траже посебно уље, мада је то одавно познато).
7) Убрзавајте у одговарајућем степену преноса – пошто турбо мотори имају велики обртни момент при ниским обртајима, при чему могу да развијају максималан обртни момент у широком распону обртаја, многи возачи то „злоупотребљавају“.
Снажно притискају папучицу гаса при ниским обртајима уместо да пребаце у нижи степен преноса пре оштрог убрзавања, што негативно утиче на турбопуњач (али и на пливајући замајац, између осталог).
8) Одмах реагујте ако нешто није у реду са мотором - кварови на мотору, као што је нпр. лоше сагоревање могу веома негативно да утичу на турбо пуњач. Од накупљања чађи, загађивања и разређивања моторног уља горивом, до превисоких температура издувних гасова.
Наравно, због лошег сагоревања може да дође и до убрзаног накупљања чађи на разним сензорима, ЕГР-у, катализатору, усисној грани и ДПФ-у, загађењу уља, што сигурно није добро ни по турбопуњач, па лако долази до зачараног круга...
Стога не одлажите одлазак у сервис када приметите неку неправилност у раду мотора - можда је у питању нека банална ствар која може брзо и јефтино да се реши, али ако је оставите дуже може да изазове много скупље кварове.
Такође средите на време било какав проблем са ДПФ-ом или катализатором - уколико се ДПФ сувише запуши честицама чађи или пепелом може доћи до превеликог притиска у издувном систему који веома штетно делује на турбопуњач.