МОЖЕТЕ И САМИ: Урадите мали сервис у свом дворишту и УШТЕДИТЕ НОВАЦ
Веома је лако.
Посматрајте ваше возило као своје тело. Као што идете на редовне систематске прегледе ради препознавања "фалинки" у вашем телу и обављате превенцију ради заштите од потенцијалих тегоба, исто то морате радити и са вашим возилом. У овом случају, систематски преглед ће бити мали сервис, док ће улогу доктора преузети аутомеханичар или ви сами.
ЗАШТО СЕ ПЛАШИТЕ? Већина возача избегава возила са 3 ЦИЛИНДРА, ови модели су ДОКАЗ ДА ГРЕШИТЕ
КИНЕЗИ ОСВАЈАЈУ АУТОМОБИЛСКО ТРЖИШТЕ: Продаја нових енергетских возила порасла за 44,1 посто
ДА ВАШ МОТОЦИКЛ ИЗГЛЕДА КАО НОВ: Ево 7 савета како да га освежите
Мали сервис представља редовно одржавање сваког возила и уколико се питате на колико се ради мали сервис одговор је врло јасан - једном годишње или на сваких пређених 10 хиљада километара неопходно је преконтролисати и "освежити" своје возило.
Мали сервис подразумева замену моторног уља и свих филтера у аутомобилу (филтер ваздуха, филтер горива) како би се сачувале све оптималне перформансе возила. Поред тога потребно је заменити и свећице, грејаче, течност за кочнице, расхладне течности, ремење.
Аутомобили представљају много више од самог предмета на четири точка који су ту да само послуже сврси, они су део свакодневице сваког возача с обзиром на то да су ту када треба отићи на посао, када треба одвести децу у школу, отићи по намирнице или отпутовати негде. Зато је веома важно редовно контролисати и одржавати свој аутомобил, како бисте имали гаранцију да вас неће изненада издати.
Како се мења уље:
- Паркирајте ауто на равно.
- Мотор треба да буде загрејан, али не сувише како се не бисте опекли.
- Скините чеп за доливање уља, да би се олакшало његово изливање.
- Завуците се испод мотора и на картеру нађите чеп/шраф чијим вађењем се испушта уље. У зависности од произвођача/модела за одвртање тог чепа требаће вам нпр. инбус или "четвртка".
- Ставите посуду за прикупљање уља испод чепа.
- Одшрафите чеп и пустите да цури уље. Пазите да вам чеп не "побегне" у посуду са уљем. Рукавице могу да помогну да вас не опече уље уколико је сувише врело.
- Не журите - пустите да се што више старог уља исцеди.
- Скините филтер уља уз помоћ каиша, ланца или кључа за скидање.
- Очистите крпом навој у који се заврће филтер. Проверите да није остала стара заптивна (дихтунг) гумица.
- Постоје две врсте филтера. Код неких аутомобила се мења само уложак филтера, тј. убацује се нови уложак у старо кућиште, а код других се мењају и кућиште и уложак у комплету, пошто чине недељиву целину. Уколико имате прву врсту, замените уложак филтера.
- Нову заптивну гумицу коју сте добили уз филтер намажите новим уљем. Ушрафите нови филтер; руком, без помоћи алата.
- Вратите се на чеп за испуштање уља - обришите навој и површину налегања чепа пре него што га ушрафите
- Проверите у каквом је стању бакарна подлошка на чепу. Њу би требало заменити на сваких пар замена уља, мада се саветује и замена приликом сваког сервиса.
- Ушрафите чеп за испуштање уља. Не затежите га сувише – нпр. када осетите да је солидно затегнут, окрените га још једну четвртину круга или мање.
- Наточите ново уље - нађите у упутству колико уља стаје у мотор.
- Сачекајте пар минута да се уље слегне.
- Проверите ниво уља и долијите колико је потребно.
- Стартујте мотор - упалиће се лампица за притисак уља, али ће се врло брзо угасити.
- Пустите мотор да ради минут или мање.
- Угасите мотор, сачекајте пет минута да се уље слегне.
- Проверите ниво уља и долијите колико је потребно.
- Обавезно касније проверите да ли цури уље на филтеру или чепу за испуштање уља. Уколико цури, затегните али не претерујте са затезањем.
- Проверавајте ниво уља наредних дана.
Филтер ваздуха – замена
Иако произвођачи обично предвиђају замену филтера ваздуха при сваком другом малом сервису, многи препоручују да се овај филтер ипак замени на сваком малом сервису. Не заборавите да се у њему скупљају све нечистоће које би иначе завршиле у цилиндрима мотора.
Цена филтера ваздуха је толика да би га, по нашем мишљењу, требало заменити једном годишње, тј. при сваком малом сервису. Наравно, нису сви филтери истог квалитета, што је још један разлог да се не ризикује ако користите јефтиније/неквалитетније филтере, мада она изрека "ако не знаш шта је добро, купи оно што је скупо" одавно не важи.
Возачи често изваде филтер, процене да није много прљав, "издувају" га компресором или усисивачем и врате. Притом заборављају на ситне честице које не могу ни да се виде голим оком и тако због мале уштеде чине себи медвеђу услугу.
Филтер ваздуха се мења врло једноставно – скине се поклопац кућишта, извади стари, убаци нови филтер и врати поклопац. Ипак, треба бити пажљив да се кућиште добро затвори. Ако нисте сигурни како се то ради, нађите процедуру у упутству за аутомобил.
Филтер кабине (филтер климе, полен филтер...) - замена
Потражите у упутству за свој аутомобил где се налази овај филтер – познат као филтер кабине, филтер климе или полен филтер. Извадите стари филтер, очистите кућиште, ставите нови филтер.
Интервал замене филтера ваздуха произвођачи обично препоручују на сваке две године. Међутим, напомињу да ако је ваздух јако загађен, уколико се ауто вози у условима са много прашине, песка или полена, треба га заменити сваке године или према процени самог власника или сервисера у зависности од услова вожње.
Стога нађите овај податак у упутству за коришћење вашег аутомобила и процените какви су услови у којима возите. Препоручује се да се филтер кабине мења сваке године, али то је на вама да одлучите.
Филтер горива
Савремени аутомобили имају све осетљивије дизне и друге компоненте, чија поправка или замена може да буде екстремно скупа. Зато је правовремена замена филтера горива врло паметна инвестиција.
Међутим, када су у питању бензинци, интервали замене филтера обично су веома дуги - и преко 100.000 километара. А неки уопште немају класичан филтер, већ се он налази у самом резервоару код пумпе за гориво, при чему произвођач није ни предвидео замену.
Дакле, ако имате бензинца, прочитајте шта пише у упутству за аутомобил, а није на одмет ни да се консултујете се са неким провереним мајстором или другим власницима истог модела.
Код дизелаша је ситуација знатно другачија – на пример, један произвођач каже да филтер горива треба мењати на сваке 4 године или 60.000 км, али га на сваке 2 године или 30.000 км треба проверавати и по потреби мењати.
Самостална замена филтера, без обзира да ли је реч о дизелашу или бензинцу, може да буде проблематична из више разлога, па немамо намеру да улазимо у ту тему. Саветујемо да то ипак препустите сервису. Наравно, уколико сте сигурни да знате шта радите и познајете проблематику, само напред!