Колико ћемо плаћати до возачке дозволе: "Реална цена обуке је 128.000 динара", шта кажу ауто-школе?
Јуче је најављено да би могло да уследи увећање услуга
За обуку до возачке дозволе могли бисте да издвајате значајно више новца, како су ауто-школе и најавиле повећање цена услуга.
Како смо јуче пренели, говори се о цени од око 100.000 динара, док обука за сада у просеку износи око 80.000 динара. Поставља се питање да ли је увећање од 20.000 динара реално, али и како ће они који желе до возачке моћи да издрже овај раст?
- Реално јесте, мора и већ је требало да се деси. Добрих седам година се прича о томе, од 2015. године причамо са МУП-ом да повећају минималну цену услуга, а 2016. је требало да дефинишу и максималну цену, али још увек нису - наводи Младен Рашета из Привредне коморе ауто-школа за Телеграф.
Како наводи, минимална тренутна цена по часу са ПДВ-ом износи 1.200 динара, па је тако, када се све сабере, минимална цена обуке за возачку дозволу 60.000 динара (ако не рачунамо лекарски преглед и прву помоћ).
- Реална минимална цена би требало да буде 128.000 динара, како бисмо могли да пружимо максималан квалитет обуке - објашњава Младен.
На питање да ли ће увећање бити донето на нивоу свих ауто-школа, Рашета истиче да свако самостално одређује повећање, као и да за сада не постоји неко ко то контролише.
Тако, једна ауто-школа на Бањици планира да подигне цене својих услуга, које су за сада око 80.000 динара.
Кажу да је цена реална, али ко има да је плати?
Из неколико ауто-школи усагласили су се да је цена од 100.000 динара задовољавајућа, док из једне школе наводе да би 1.000 евра била реална, али су свесни да ју је немогуће платити.
- Реална цена би била 1.000 евра, али ко то може да плати... сада нам је обука између 80.000 и 90.000 динара, ако дође до поскупљења, биће за 5.000 динара. Не вреди више подизати, зарада је никаква - наводе из једне ауто-школе на Вождовцу.
У једној земунској школи цена обуке износи 70.000 динара, а наводе да би неки минимум требало да буде 100.000 динара. На питање, ко ће имати да плати ту разлику, одговарају:
- То је и проблематично, дајемо на доста рата. Неко да дође и искешира, није баш могуће, али дајемо погодности - прича саговорник.
На увећање, поред цена горива, као и повећање цена производа у глобалу, утиче и поскупљење полигона, са којима престоница, како наводи Рашета, има велики проблем.
Из једне новобеоградске ауто-школе, навели су да су на годишњем нивоу полигон плаћали између 2.000 и 2.200 евра, а сада је та цена и виша.
Шта је са инструкторима?
Као један од фактора зашто би ауто-школе требало да поскупе, наводи се и цена услуге инструктора.
- Првенствено би требало да се подигне цена због инструктора који су јако мало плаћени. Час инструктора је 450 динара, а возе по цео дан - појашњавају из школе у Земуну.
По закону, инструктори не смеју да возе више од осам часова дневно, односно више од четири двочаса.
- И то су ретки случајеви да инструктори возе по осам часова дневно јер то све зависи од кандидата када могу да возе, плата им је између 40.000 и 60.000 динара што је веома мало за професионалног возача - додаје Рашета.
Да ли школе смеју да поскупе у току обуке?
Оно што занима већину уписаних кандидата јесте и питање, да ли се повећање цена услуга односи и на њих?
Наиме, уколико кандидат упише школу по једној цени, на његову обуку не би смело да утиче поскупљење, наводе из школа које смо контактирали.
С друге стране, Рашета појашњава да је ово увећање ипак дозвољено, али да то школе не раде.
- Ако сте одвозали 20 часова, а у међувремену се цена у ауто-школи изменила, може да се деси да плаћате остатак по тој увећаној - појашњава и додаје да је то ствар договора.
Зашто две ауто-школе на истој општини имају различиту цену?
Није реткост да неколико школа на истој општини имају различит распон цена услуга, али како објашњава Рашета, то је искључиво јер поједине школе нису у систему ПДВ-а.
- Разлика у ценама је таква зато што неке ауто-школе нису у систему ПДВ-а јер немају промет од 8 милиона динара годишње - појашњава Рашета истичући да се на ПДВ даје 20 одсто.
Такође, он наводи и да неке школе одржавају цену због страха да ће изгубити кандидате.
- Некада упишемо 2, некада 20 - додаје.
У Србији иначе постоји око 600 ауто-школа, а у просеку се упише по 100 кандидата.
- Имате школе где се упише 10, имате где се упише 1.000 - додаје.
Такође, цена је различита и по градовима, па је тако на пример цена у једној новосадској школи 85.000 динара, плус 10.000 за испите, док је у суботичкој школи 85.000, а уколико се пријавите путем интернета 71.000 динара.