Колико трају кочнице и када треба мењати дискове и плочице?
Ако су потрошене само плочице, онда се мењају само плочице. Међутим, уколико стављате нове дискове, обавезно се стављају и нове кочионе плочице без обзира на стање старих...
Многи возачи штеде на кочницама, а са друге стране много новца троше на „шминкање“ аутомобила. Слично као са гумама. Притом заборављају да због лоших кочница њихов ауто лако може да се претвори у гомилу бескорисног лима. О другим последицама да не говоримо...
Зато кочнице морају редовно да се проверавају и одржавају, подсећају Половни аутомобили. Међутим, на ову тему се води безброј дискусија - колико километара могу да издрже дискови, колико плочице, да ли дискове треба обрађивати ако се искриве или купити нове, која марка је најквалитетнија, итд.
Колико километара могу да „издрже“ дискови и плочице?
Генерално дискови могу да издрже од 100.000 до 150.000 км. Плочице могу да издрже од 40.000 до 50.000 км у просеку. Наравно да се не слажете са овим, зато што сваки возач има сопствено искуство по овом питању. Наведене километраже су „бескористан“ пример.
Направили смо анкету, анализирали „наш“ возни парк (службени и приватни), прочешљали форуме стране и домаће, распитали се у сервисима, питали стручњаке и закључили да нема никаквих правила. Све зависи до тога како се вози. Пређена километража нам практично ништа не показује.
Који фактори утичу на трошење дискова и плочица?
Прилично је једноставно, иако су су фактори бројни:
а) Услови вожње: можда ћете на отвореном путу да пређете 100 километара а да ниједном не пипнете папучицу кочнице, док ћете у градској гужви морати бар мало да прикочите или се потпуно зауставите у просеку сваких 10 секунди или чешће. Савети о кочењу мотором не важе када се у саобраћајном „шпицу“ борите за сваки центиметар простора и принуђени сте да возите некоме „на бранику“ зато што константно неко покушава да се угура испред вас.
б) Стил вожње: без обзира на услове, стил вожње значајно утиче на потрошњу дискова и плочица. Неко вози веома оштро, уз много снажних убрзавања и кочења, а неко иде лагано и притом у великој мери користи кочење мотором. Многи возачи и на отвореном путу, па и на ауто-путу возе као на тркама, врло често оштро кочећи због других споријих возила, бепостребно се залећу иако знају да ће морати оштро да коче на семафору, раскрсници, у кривини, итд.
ц) Оптерећење возила: можда делује банално, али што се у возилу налази више путника или терета, то кочнице имају тежи задатак и брже се троше.
д) Маса возила: кочиони системи код „озбиљнијих“ СУВ-ова и других великих и скупих возила јесу прилагођени њиховој великој маси, али то што такви аутомобили добро коче не значи да се њихови дискови и плочице не троше сличном брзином као код других возила. Опет све зависи какве је компоненте произвођач оригинално уградио и какве су компоненте накнадно уграђиване.
е) Квалитет дискова и плочица: на тржишту имамо бројне делове разних произвођача који могу драстично да се разликују по квалитету. Међутим, виши ниво квалитета не значи обавезно и дужи животни век, већ (можда) „само“ боље кочење, већу отпорност на прегревање и оштећења и деформација разних врста и слично.
ф) Компатибилност дискова и плочица: убрзано трошење дискова може да буде изазавано коришћењем плочица које су направљене од тврђег материјала него што је произвођач диска предвидео. Фрикциони материјал на плочицама који долази у контакт са диском може да буде направљен од смеше разних материјала и да у складу с тим има драстично другачије карактеристике по разним питањима у зависности од произвођача, модела, верзије...
г) Корозија: дискови су направљени од материјала који релативно брзо рђа - неки брже, неки спорије. Стога није необично да се и након само неколико дана појаве трагови корозије на дисковима уколико се ауто не вози. Наравно, ово зависи од материјала од којег су дискови направљени, временских услова и других фактора. У сваком случају, зуб времена делује на дискове и када аутомобил стоји и када се вози.
Због свих наведених фактора немогуће је прецизно рећи након колико километара треба мењати дискове или плочице.
Зато је веома важно повремено проверити стање кочница у сервису, без обзира на то што је ауто добро кочио на недавном техничком прегледу. За мање од пола године од тог техничког прегледа оштром вожњом у тешким условима плочице могу довољно да се истроше да буду више него зреле за замену. Често дискови издрже два или три мењања плочица, мада увек има изузетака, чак и прилично екстремних.
Провера дискова
За сваки диск постоји прецизно одређена минимална дебљина до које сме да се истроши. У суштини, ту проверу можете да обавите и сами уколико умете правилно да користите шублер и имате податке за своје дискове. Међутим, није довољно мерење дебљине диска само на једном месту, већ на више места (што више, то боље), при чему резултат мерења мора да буде исти. Ако планирате ово да радите сами, информишите се детаљније о читавој процедури, пошто су толеранције прилично мале. Стога је боље да проверу препустите неком провереном сервису, који има и уређај за детекцију и веома малих „неравнина“ на површини диска (компаратер).
Системи за упозорење на истрошеност плочица
Многи аутомобили имају посебне системе (електронске или механичке) који упозоравају на дотрајалост плочица. Електронски системи пале лампицу на инструмент табли, док механички упозоравају акустички (шкрипањем, цвиљењем...) да је време за замену.
Симптоми да треба проверити кочнице
Постоје разни симптоми који указују да нешто није уреду са дисковима, плочицама или неком другом компонентом кочионог или неког другог система. У сваком случају, проверу треба обавити што пре, пошто неисправност једног дела или система може да изазове проблеме на другим деловима.
Неки од симптома су:
- Бука и разни необични звукови: цвиљење, шкрипање, гребање, куцкање… Притом ови звукови могу да се мењају, појачавају и смањују, појављују и нестају у зависности од брзине кретања и у зависности од тога да ли је папучица кочнице притиснута или не,
- Вибрације на волану или на папучици кочнице: вибрације такође могу да буду присутне при одређеној брзини, само када се кочница не користи или само када се притисне папучица кочнице,
- Ауто вуче у страну: ово може да се манифестује само приликом кочења или када без кочења пустите волан.
- Такође потреба да се папучица кочнице притиска снажније, при чему јој се продужио ход или се на неки други начин понаша другачије у односу на период када су кочнице радиле нормално. Врло је могуће да неки од наведених симптома неће бити везани конкретно за кочионе дискове и плочице. То ипак не значи да не треба што пре отићи у сервис да се провери комплетан кочиони систем, али и други системи и делови који могу да изазову те симптоме. Можда је проблем у кочионим кљештима, лежају точка, неком елементу вешања...
Такође треба имати у виду да чак и ако кочнице цвиле, то не мора обавезно да значи да су плочице спремне за замену. Цвиљење може да се јави и након монтаже потпуно нових плочица, а разлог може да буде неправилна монтажа или једноставно материјал од којег су плочице направљене.
Да ли морају истовремено да се мењају дискови и плочице?
Ако су потрошене само плочице, онда се мењају само плочице. Међутим, уколико стављате нове дискове, обавезно се стављају и нове кочионе плочице без обзира на стање старих. И дискови и плочице се обавезно мењају у пару - истовремено и леви и десни на истој осовини.
Истрошене плочице могу да оштете диск
Уколико игноришете упозорења или не проверавате плочице на време, може доћи до оштећења диска и осетно већих трошкова него да сте на време заменили плочице.
Закључак
Нема универзалног правила после колико километара треба мењати плочице или дискове. То зависи од услова и начина вожње, оптерећења возила, квалитета и генерално карактеристика самих дискова и плочица.
Ту су и други фактори - од нестручне монтаже плочица, преко уградње фалсификованих делова, до вожње која убрзано троши или чак уништава плочице и друге елементе, као нпр. дуготрајно спуштање низбрдо са притиснутом кочницом.
Пређена километража је споредни фактор који нам само оквирно говори кад би требало обавити проверу и евентуално замену.