ОСНОВНА ВЕШТИНА ВОЗАЧА ДВОТОЧКАША: Како се крпи гума на мотоциклу?
Без панике и стреса.
Једна од основних вештина коју треба да поседује свако ко вози на два точка је крпљење гуме на путу. Пре или касније ће се догодити да се гума пробуши.
ШВЕЂАНКА ПОМЕРИЛА ГРАНИЦЕ БЕЗБЕДНОСТИ: Овогодишња победница је докторка Астрид Линдер
У ПОНУДИ НОВИ ПОДБРЕНД: Кинеска компанија Geely најављује нов GALAXY
НОВИНЕ У ЗАКОНУ: Таксисти више неће смети да возе БЕНЗИНЦЕ и ДИЗЕЛАШЕ
Проблематика мото гума
Како гуме на мотоциклу, који имају тако мале контактне површине бивају избушене? За разлику од гума за четвороточкаша, газни слој мото гума је нешто тањи, конструкција је мекша као и сама смеша гуме, а при томе се и брзо троши. Поготово када је мотоцикл оптерећен пртљагом или сапутником на великој температури асфалта. У таквим условима, чак и најмањи предмети на путу могу да избуше гуму - парче жице, оштар камен, шраф, итд.
Шта кад се догоди?
Пре свега, без панике и стреса. У већини случајева мотоцикли више не користе унутрашње гуме, па tubeless неће одмах изгубити притисак.
Како гума губи притисак, осетићете лошије убрзање и нестабилност током нагињања. То је знак да нешто није како треба. Станите на прво погодно место. Сада је најбитније да мотор паркирате тако да ничија безбедност није угрожена. Никако на путу у кривини или на месту где може да се деси налетање другог возила. Не уздајте се у друге возаче. Склоните се на безбедно место.
Решење 1 – Спреј за крпљење
На пумпама и у продавницама делова за аутомобиле могу да се купе спрејеви за крпљење. Ово је опција за коју вам не треба никакав алат. Цена ових спрејева је обично око 1000 динара. Требало би да крпе пробоје до 5mm.
Прочитајте упутство за употребу. Постоје варијације. Неки произвођач налаже да се предмет који је избушио гуму уклања из гуме док код других не мора. Негде је прецизирано у ком положају треба да се налази вентил при пуњењу. Свакако, гледајте да пробушено место буде што ниже како би спреј брже дошао до пробоја.
Пре пуњења боцу промућкајте. Спреј има црево које завијате на вентил гуме. Након завијања испразните целу боцу у гуму. Одвијте црево, ставите капицу и наставите са вожњом. Првих пет километара возите до 40км/х, како би се спреј распоредио у унутрашњости гуме. Након тога наставите са лаганом вожњом без наглих кочења и убрзања све до првог вулканизера који ће извршити професионалну поправку гуме.
Спреј има незгодну особину да препумпа гуму, зато обавезно потражите вулканизера. Дакле, ово није перманентно решење, већ тек толико да стигнете до првог вулканизера.
Неко ће вам можда рећи да се лепак из спреја не може очистити са гуме и фелне. Може, и то није проблем иако ће одузети нешто времена вулканизеру да припреми гуму и фелну.
Решење 2 – Чеповање
За чеповање вам је потребан сет. Састоји из неколико ручних алата, тзв. црвића (чепови) и лепка. За вас је битно да купите сет који има ЦО2 патроне за надувавање гуме. Чеповану гуму треба некако напумпати.
Пре него што кренемо са процесом чеповања, морамо да проценимо да ли је пробој гуме такав да се може закрпити или не.
Пронађите место пробоја. Посекотине и рупе преко 6mm није могуће закрпити. У том случају мотоцикл мора на шлеп. Други услов за чеповање је и само место пробоја. Не чепује се зид гуме или пробој близу ивице гуме. Шта је то близу?
Ставите оба палца на ивицу гуме лево и десно од места пробоја. Површина између палчева може да се чепује. Испод палчева, није безбедно. Ако су испуњени услови за чеповање, процедура је следећа:
Као и за спреј, склоните се на безбедно место. Отворите сет за чеповање како би вам сви елементи били при руци. Не вадите одмах предмет који је пробушио гуму. Зашто? Да не би изгубили притисак, требаће вам.
На ручном алату, ставите чеп из сета. Неко га зове и "црвић" јер подсећа на истог.
Овај алат има два крака. Између кракова ставите црвића, по средини. Тиме смо спремили алат и материјал. Одложите га на чисту површину.
Рад који предстоји, треба да буде одрађен брзо да не бисте тотално издували гуму.
Други ручни алат из сета који нам сада треба је назубљено шило.
Вадимо предмет који је пробушио гуму. У место пробоја брзо убацујемо шило и њиме радимо брзо напред-назад, неколико пута. Тиме стружемо обод рупе како би "црвић" могао правилно да заптије гуму.
Вадимо шило, узимамо већ припремљен алат са "црвићем" и убацујемо га у пробушено место. Када половина "црвића" уђе у гуму, алат повлачимо енергично назад. Ако је све океј, "црвић" ће остати у истом положају. Алат је конструисан тако да гура "црва" унутра, али не може да га повуче назад. Гума је сада чепована.
Вишак "црвића" одсеците у равни са шаром гуме. Ако то не урадите, залепиће се за асфалт и ишчупаће се из гуме.
Наношењем течности на чеп ћете видети да ли пушта ваздух.
Ако је све океј, спакујте алат и уклоните са пута предмет који је избушио гуму.
Немојте се плашити процедуре чеповања иако то никада нисте радили.