Не крећите док НЕ ЗАМЕНИТЕ ОВАЈ ДЕО! Ево како да припремите свој МОТОР за дуже путовање!
Ако већ имате скутер или мотор, а до сада се нисте усудили да кренете на мало даљи пут, ови савети ће вам помоћи да припремите свог љубимца за такав изазов...
Постоји разлика између путовања и путовања мотоциклом. И то ће вам рећи сваки бајкер. Са мотоцикла се све види и осети. Мотоциклизам није само пун гас, већ и уживање и упознавање света и људи.
Ако већ поседујете скутер или мотоцикл, а нисте се усудили да кренете на мало даљи пут, Половни аутомобили доносе неколико савета како да припремите свог љубимца за овај изазов.
Да ли је мој љубимац спреман за дуга путовања?
Ово је потпуно оправдано питање. Постоје мотоцикли и скутери који су направљени за прелажење хиљада и хиљада километара. То што је ваш љубимац мало старији, са понеком одеротином или малом кубикажом, није разлог да не путујете
Битна је ваша воља и да је технички исправан. Мотоцикл или скутер, од 125 кубика и јачи, са воденим или ваздушним хлађењем, увек могу да пређу више километара него што то сам возач може да издржи.
Обавезна опрема
Постоји неколико ствари без којих се не креће на пут. Од вас зависи да ли ћете то научити на тежи или лакши начин. На пут се не креће без:
- Сета за крпљење гума, било за чеповање или у виду спреја,
- Сета за репарацију сајли,
- Кишног одела,
- Лека против алергијске реакције,
- Резервног кључа пртљага и мотоцикла,
- Флашице воде.
Није лоше понети минимум основног алата, али немојте претеривати, поготово ако нисте вични поправкама. Неке кварове је немогуће поправити поред пута. Сет алата који долази уз мотоцикл је сасвим довољан.
Прво гуме, па све остало
Преглед почните од гума. Оне су ваша једина веза са асфалтом. Гума не сме имати пукотине и деформитете. Обавезно проверите притисак и по потреби допумпајте их. Мото гуме нису издржљиве. Ако су похабане, постоји шанса да под оптерећем и топлотом асфалта неће издржати пут од хиљаду и више километара.
Кључно је да течности у мотоциклу буду свеже како би одржале све склопове функционалнима.
Почните од провере кочионог уља. Уље мора бити бистро, светле боје, без труња. Тамно и замућено уље указује на присутност влаге у кочионом систему. Влага смањује ефикасност кочионог система или доводи до тренутног, потпуног отказивања кочница услед прегрејавања. Задња кочница је једнако битна као и предња.
Следеће за проверу јесте моторно уље. Оно подмазује, али и хлади. Ниво уља мора бити на средини или на максимуму. Није нужно мењати уље пре путовања, ако му још увек није дошло време за редовну замену. На пример, ако сте прешли 4.000 километара, а интервал замене је на 8.000, пут од 1.500 километара није проблем.
Антифриз или расхладна течност не би требало да буде старија од три године. Ако јесте, инвестиција није велика, те је препорука да је замените.
Сајле и команде
На сајле гаса и квачила се често заборави. Временом, сајле се заморе и долази до пуцања. Чешће проблем прави сајла квачила него гаса. То је јефтин и лак квар за поправку, али велики проблем на путовању ако немате алат и заменску сајлу. Зато, пред путовање, проверите крајеве сајли. Не сме бити покиданих, а сајла мора да ради глатко, без шкрипања и гребања. Већина мотоцикала има подешавајуће команде, па је добро да их подесите онако како вам одговара да не би оптерећивали зглобове током путовања.
Батерија
Батерије због мало капацитета и неактивности често страдају, поготово на већим температурама. Ако постоји било каква, па и најмања потешкоћа при „верглању“, акумулатор треба заменити новим. Препорука је да се акумулатор замени ако је стар четири или више година. Регулатор напона проверите унимером како би били сигурни да је електрични систем исправан. Пуњење акумулатора требало би да буде око 14.4В.
Ланац и ланчаници
Погонски склоп, ланац и ланчаници често чекају „следећи викенд“ да буду очишћени и подмазани. Пред дужи пут, дефинитивно треба да засучете рукаве и побринете се о овом склопу. Ланац оперите, подесите затегнутост и подмажите га спрејем за ланац или САЕ 90 уљем. Продужићете век склопа, мењач ће радити тише и промене преноса биће нежније, а тиме и путовање угодније.
Пртљаг - што лакше то боље
Шта од пртљага понети је индивидуална ствар, али савет је да пртљаг буде минималан и што лакши. Ствари на мотоциклу можете носити на више начина. Постоји тврди и меки пртљаг. Оба имају предности и мане. Шта год да изаберете, битно је да пртљаг буде наменски за мотоцикл и добро причвршћен. Ранац није лоша опција, али само на краће туре јер ће вас на дужем путовању болети леђа и рамена.
ГПС или карта
Уколико нисте у потпуности сигурни којом трасом треба да путујете, на мотоциклу мора да постоји нешто што ће вам служити за навигацију. Најбоље је имати комбинацију ГПС-а и папирне мапе. Телефони нису поуздани због потрошње батерије и доступности интернета. Никада се немојте потпуно ослонити на навигацију!
Користите логику и пратите путоказе, ГПС је само помоћно средство, а можете да питате и мештане.