Одузимање возила као казна за прекршај – привремено или трајно?
Полиција ће возачима који у року од две године направе минимум два тежа саобраћајна прекршаја имати право да одузме возило, али само до окончања судског поступка. То је новина коју би требало да донесу измене Закона о саобраћају. Стручњаци, међутим сматрају да треба увести трајно одузимање возила.
Новински наслови који показују број страдалих и број повређених, фотографије слупаних аутомобила, ротација полицијских, ватрогасних и возила хитне помоћи, сузе и страх на лицима преживелих, све су чешћа слика на друмовима Србије.
У току 2022. регистровано је чак 11.000 више возача под дејством алкохола у односу на претходну годину. Додатни проблем праве возачи којима је због неког прекршаја одузета дозвола, што их није спречило да седну за волан.
"Ако код вас нађу пиштољ, а немате дозволу за њега, одузеће вам га. А ако нађу да возите ауто, а немате право да возите, у чему је разлика, када је и ауто опасна ствар. Има људи, учесника у саобраћају, које никако не можете убедити да се понашају у складу са прописима. Онда му одузмете то возило којим крши прописе, продате га и паре ставите у фонд за безбедност саобраћаја. Значи, он који је небезбедан финансира безбедност", каже стручњак за безбедност саобраћаја, професор Милан Вујанић.
Плаћање новчане казне није једнако тешко материјално ситуиранима и онима са мањом зарадом. Како стручњаци кажу, закон мора бити исти за свакога.
"По мени, једино прихватљиво у Србији, оно чега возачи се боје, и све друго пристају, само то не, одузимање дозволе, а не повећања казне. Замислите сада да погрешно паркирате, а да вас казним тим, да бисте научили, да га паркирате један дан у гаражи, 24 сата, и платите паркирање. Прво, били бисте кажњени материјално, даћу вам неке казнене поене, али нећете имати ауто један дан, и то ће више да вас нервира него све ове паре", објашњава Вујанић.