ОВО ВЕРОВАТНО НИСТЕ ЗНАЛИ: Која је улога пумпе за гориво на вашем аутомобилу?
Функционисање, кварови, замена...
Основни предуслов за ефикасан рад мотора са унутрашњим сагоревањем јесте да систем за убризгавање константно буде снабдевен довољном количином горива. Овај важан задатак у сваком аутомобилу врши пумпа за гориво, која свој рад обавља у комбинацији са резервоаром и филтером горива.
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/06/21/profimedia-0335929791.jpg?itok=TBi8RQVY)
ВОЗАЧИ ОВО ОБАВЕЗНО МОРАТЕ ДА ЗНАТЕ: Вожња у тунелу, шта би требало учинити у случају КВАРА, НЕСРЕЋЕ ИЛИ ПОЖАРА?
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/2518/profimedia-0103007271.jpg?itok=f-gOgylv)
ДА ЛИ ЈЕ ЗАИСТА ВАЖАН? Погледајте колико дуго можете да возите без АНТИФРИЗА
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/06/21/profimedia-0012264070.jpg?itok=glfPoC5T)
ОБРАТИТЕ ПАЖЊУ: Када користите ТЕЛЕФОН током вожње - исто је као да сте ПИЈАНИ
Уколико кажемо да је мотор срце сваког аутомобила, онда је пумпа за гориво барем преткомора, што довољно говори о томе колико је пумпа горива важан део у сваком аутомобилу.
Шта је и како ради пумпа за гориво?
Пумпа за гориво представља део система за довод горива, који још чине резервоар за гориво, цевовод горива, пречистач за гориво, карбуратор или убризгачи горива, пречистач за ваздух и усисни вод. Систем за довод горива има веома слозен задатак и због тога је веома важно да све његове компоненте обављају свој посао на адекватан начин.
Као што јој и само име каже пумпа за гориво "пумпа" односо "гура" гориво кроз цеви, односно црпи течност из једног подручја и доставља је у друго. У савременим аутомобила та подручја се односе на резервоар и мотор, односно пумпа за гориво служи како би се испоручило потребно гориво из резервоара у мотор.
Како функцинише стартовање мотора и која је улога пумпе за гориво?
Систем за довод горива мора да произведе смесу ваздуха и бензина која одлази у мотор и пали се помоћу система за паљење. Паљење мора да се догоди у тачно одређеном тренутку како би смеса сагорела у цилиндру мотора, покренула клипове и тако омогућила рад мотора. Уколико смеса ваздуха и бензина није добра или ако време паљења није прецизно, мотор неће радити или ће радити веома лоше.
Сврха система за довод горива јесте уношење смесе бензина и ваздуха у одговарајућој сразмери у мотор. Та смеса се претвара у фину маглу у карбуратору пре него што доспе у усисни вод мотора и на крају у коморе за сагоревање.
На моторима са системом за убризгавање горива довод горива се обавља помоцу убризгаца горива. Постоје две основне врсте убризгавања горива:
- посредно убризгавање горива – гориво се убризгава у усисни вод мотора;
- непосредно убризгавање – гориво се убризгава у сваки цилиндар из убризгача смештених директно на усисном воду.
Без обзира на врсту убризгавања, убризгач горива распршује маглу горива у усисни вод где се она меша са ваздухом и формира одговарајућу смесу ваздуха и горива.
Потреба за ваздухом и бензином код мотора мења се у зависности од температуре, оптерећења мотора и брзине којом се вози у датом тренутку. С обзиром на то да је веома тешко да систем обезбеди оптимаилну смесу у свим радним условима, веома је битно да све компоненте овог система буду на висини свог задатка, односно да раде без икаквих потешкоћа.
Какве постоје пумпе за гориво и шта утиче на њихов рад?
Након што је у савремене аутомобиле уведен систем за убризгавање горива,дошло је до потребе за далеко већим притиском како би гориво могло да буде доведено до система у констатним и довољним количинама. Раније су механичке пумпе горива обезбеђивале само око пола бара притиска, док савремене електричне пумпе за гориво набијају и до десетак пута јачи притисак.
Пумпа горива је код новијих аутомобила смештена унутар резервоара за гориво. Електричне пумпе за гориво контролишу компјутери, што их чини много ефикаснијим и поузданијим у раду. Међутим, када дође до одређених проблема и кварова, они су по правилу већи, али и знатно скупљи.
Као што рекосмо, у данашње време пумпе за гориво су углавном електричне и најчешће се налазе у резервоару горива. Уколико је ово случај и на вашем аутомобилу, најбитнија ствар коју би требало да знате јесте да у резервоару увек мора бити бар 1/3 горива или више. То је значајно јер не би смело да се вози на резерви с обзиром на то да се тако смањује век трајања пумпе.
Уколико је пумпа смештена у резервоару, бензин преузима улогу хлађења пумпе. Уз пумпу горива важан је и филтер горива који би требало променити на сваких 30.000 пређених километара, мада с обзиром на наше услове вожње, можда би требало и чешће.
Пумпа за гориво кварови – најчешћи проблеми са пумпом горива
Као што смо већ рекли задатак пумпе за гориво јесте да увек осигура довољну количину горива у систему за убризгавање. Без обзира на то да ли се ради о пумпама које су уроњене у резервоар или онима ван њега, достава горива се увек одвија под веома високим притиском. Из тога разлога врло је битно, да се у случају квара, уграде само оне пумпе горива високог квалитета.
Међутим код кварова пумпе горива често је веома тешко открити њен прави узрок, па је врло могуће да се након промене пумпе горива исти квар понови. Разлог за то може бити што стварни разлог квара пумпе није отклоњен. Зато је потребан свеобухватни приступ отклањању квара код пумпе за гориво.
Зујање пумпе за гориво
Један од најранијих знакова квара пумпе за гориво јесте зујање које допире из резервоара. Међутим, многи возачи не могу да разликују звук који долази из мотора од буке која долази из резервоара за гориво. Наиме, обратите пажњу на то, јер нормална пумпа производиу звук попут кликтања при паљењу мотора, а док возите тај звук се претвара у тихи шум.
Уколико чујете гласно зујање пумпе за гориво које долази из резервоара у аутомобилу, постоји шанса да имате неисправну пумпу за гориво. То није једини разлог, наравно. Такође је могуће да резервоар нема довољно горива, али исто тако и контаминирано гориво може произвести тај неугодни звук зујања из резервоара.
Гушење мотора приликом вожње
Сигуран знак да је дошло до квара пумпе за гориво јесте уколико приметите "загушење" мотора. При вожњи просечном брзином, неисправна пумпа ће можда и даље испоручивати довољно горива мотору, те нећете приметити пад његових перформанси.
Међутим, ако возите великом брзином, постоји шанса да лоша пумпа неће моћи да испоручи праве количине горива до мотора. То може довести до мањка горива у мотору које ће произвести штуцање тј. гушење мотора.
Проблеми са стартовањем аутомобила
Пумпа за гориво подлеже уобичајеном хабању током времена. Ослабила пумпа за гориво смањује њену способност испоруке горива, односно испоручиваће га, али не под правим притиском. Ослабила пумпа за гориво моћи ће да испоручује само мале количине горива одједном.
Приметићете то ако мотор упалите тек из више покушаја, јер се након одређеног времена, накупља довољно горива и тако се покреће мотор. Могу постојати и други разлози због којих имате потешкоће са покретањем мотора, међутим, никада не треба занемарити могућност квара на пумпи за гориво, посебно уколико приметите и друге симптоме.
Пад перформанси мотора при великим температурама
Бројни проблеми у аутомобилу могу довести до пада перформанси мотора и генерално је веома тешко открити прави узрок за то. Међутим, увек би требало да имате на уму могућност неисправне пумпе за гориво као разлог пада перформанси.
То је посебно случај, уколико се пад перформанси догоди само када мотор достигне највишу температуру. Ако мотор не прима довољно горива, покушаће да ради јаче, а то ће довести до повећања његове радне температуре.
Губитак или смањена снага мотора
Вожња узбрдо умногоме отежава рад вашег мотора, па му је потребно више горива. Исти случај је и код ношења или вуче великог терета. Мотор, такође, ради јачим интензитетом током јаког убрзања. Све ово не би требало да представља проблем за ваш аутомобил ако пумпа за гориво ради добро.
Када је она у квару, мотор показује смањену снагу или губи снагу током вожње у овим условима. Ове симптоме лоше пумпе за гориво нећете видети током вожње у нормалним условима, па је зато можда понекад добро "тестирати" своје возило како бисте проверили пумпу.
Већа потрошња горива
Постоје многи потенцијални узроци веће потрошње горива, а један од њих јесте неисправан вентил у пумпи за гориво. Ако се вентил не отвори правилно, онда кад где би требало, проузрокује непрекидно доливање горива у систем мотора.
Важно је схватити да су мотору у сваком тренутку потребне тачне и врло прецизне количине горива. Ако у систему мотора има превише горива, вишак горива се неће потрошити, али се неће ни вратити назад у резервоар, већ ће постати отпад.
Изненадни скокови у раду мотора
Уколико током вожње одједном осетите нагли пораст снаге мотора, без притискања папучице гаса, јасно је да имате посла са кваром пумпе за гориво. Најлогичније објашњење овог симптома јесте присуство неправилног отпора унутар саме пумпе.
Пумпа ради тако што обезбеђује стални притисак за довод горива до мотора, а уколико дође до промене отпора, до мотора се испоручује више горива него што је потребно. Због тога долази до скокова у раду мотора и великих обртаја.
Ауто не може да се упали
Један од могућих разлога зашто не можете уопште да стартујете мотор јесте због покварене пумпе за гориво. Нажалост, већина власника у овој ситуацији не размишља о пумпи за гориво као о кривцу, већ мисле на празан акумулатор, неисправан стартер или да имају проблеме са алтернатором. То такође могу бити неки од узрочника, међутим, никада не треба искључити могућност неисправне пумпе за гориво.
Замена пумпе за гориво – када је потребно набавити нову
Бензински мотори најчешће имају пумпу за гориво, док дизелска возила имају тзв. бош пумпу која ствара вакуум и тако вуче одређену количину дизела потребну за рад мотора. У сваком случају ова пумпа неопходна је за адекватно функционисање возила и уколико дође до њеног квара потребно је да се обави замена пумпе за гориво, новом и одговарајућом.
Међутим, морате имати на уму да се ради о поприлично великом трошку уколико морате да заменити целу пумпу за гориво. Поправка пумпе горива је много јефтинија варијанта, али постоји велики број других фактора збпг којих то не би требало да урадите, као што су нпр. могућност јављања новог квара недуго након поправке.
Такође, важно је да будете свесни да када морате да замените пумпу, најбоље би било да купите потпуно нову и оригиналну, као и да њену замену препустите професионалцима. Због недостатка новца људи често сами стављају пумпе или стару замењују другом старом, половном, при чему се проблем може додатно повећати.
На основу свега написаног, сигурно вам је јасно колико је пумпа за гориво користан и важан део сваког аутомобила, који омогућава његово нормално функционисање. Без пумпе горива савремени аутомобили не би ни могли да раде, па је зато важно да редовно водите рачуна о пумпи за гориво и не дозволите да се она поквари.