ПИТАЊЕ СВИХ ПИТАЊА: Како да ТРАКТОРИСТИ буду БЕЗБЕДНИ у саобраћају?
Добро прочитајте текст и савете...
Ако сте тракториста, имате ли жуту ротацију када ноћу возите по путу? Ако немате, ризикујете да се у ваш трактор или приколицу закуца аутомобил који се креће 5 или 6 пута већом брзином од вас. Можда и више, пошто возачи по путевима ван града често возе и много брже од дозвољених 80 км/х.
НОВЕ КАЗНЕ ЗА ВОЗАЧЕ: Сада морате и ОВО да имате на возилу, иначе ће вам узети ПОСЛЕДЊИ ДИНАР
Ово су КАРДИНАЛНЕ ГРЕШКЕ које правимо са МЕЊАЧЕМ: Пазите, УНИШТАВАЈУ вам ауто (ВИДЕО)
РУСКИ РУЛЕТ НА ТОЧКОВИМА: Како бити безбедан за воланом приликом АЛЕРГИЈСКИХ РЕАКЦИЈА?
Статистика
Пет возача трактора и један путник у тракторској приколици погинули су од почетка ове године на путевима, према подацима Управе саобраћајне полиције. Нажалост, то нису сви погинули, пошто је на шумским путевима и њивама погинуло још девет особа.
Колико се заиста незгода са тракторима деси сваке године тешко је рећи, пошто се незгоде без повређених или са лакше повређенима ван јавних путева углавном не пријављују.
Подсетимо - трактором је забрањено вући више од два прикључна возила, у прикључном возилу сме да буде највише 5 особа, а у товарном простору мотокултиватора 3 особе.
Зато, ово су генерални савети:
1) Пре изласка на пут, обавезно проверите сву светлосну сигнализацију на трактору, али и на приколици или другој прикључној механизацији. Посебно је опасно када се аутомобили крећу брзо, па један заслепи другога (често преправљеним фаровима који опасно заслепљују), тако да не уоче на време светла приколице или трактора.
Нажалост, и даље није реткост да се наиђе на тракторе са неодговарајућим светлима, било предњим, било задњим. Уз непажљиве возаче аутомобила који возе брже него што је дозвољено лако дође до трагедије.
Чак и када је трактор „осветљен“ по свим прописима, неретко велике приколице представљају проблем... Зато није на одмет на задњи део приколице ставити рефлектујуће траке/налепнице, сигурносни троугао и слично.
2) Очистите блато са точкова пре изласка на асфалт – то блато може да буде изузетно опасно за друге возаче, и када је влажно и када се осуши.
3) Пажљиво када се укључујете на главни пут са њиве – ви идете полако, ауто иде брзо и лако дође до удеса. Ово је још један од разлога зашто би требало имати жуту ротацију.
Са њом ће вас уочити на много већој удаљености и успориће на време. Чак и уколико не виде да је реч о трактору који излази са њиве, можда ће помислити да су неки радови на путу, да је затворен пут и слично. Ако је у питању камион, још боље – раније ће да вас уочи.
4) Пажљиво када скрећете – возачи аутомобила када виде трактор почну издалека да се спремају да га претекну, што подразумева повећање брзине. Зато тракториста мора да обрати пажњу на то шта се дешава иза њега и да на време сигнализира осталима да скреће како не би дошло до контакта (судара) у другој траци.
5) Избегавајте алкохол – неки возачи трактора сматрају да због неколико пива или чашица ракије неће представљати опасност на путу пошто се трактор споро креће, нарочито ако се вози само неким забаченим путевима без много саобраћаја.
Међутим, не заборавите да ако дође до незгоде чак и туђом кривицом, полиција ће проверавати све који су учествовали у незгоди, што значи и вас, па поред казне због вожње у алкохлисаном стању можете да се нађете у много озбиљнијем проблему, нарочито ако је дошло до тежих физичких повреда или фаталног исхода.
Такође је већа шанса да иако нисте ви криви за незгоду, да због ваше алкохолисаности ипак на крају дође до подељене кривице или да се ви прогласите за кривца. Подсетимо се да у том случају неће важити обавезно осигурање вашег трактора, па ћете морати сву штету на другом возилу да платите сами, исто као и разне могуће трошкове уколико је било повређених.
6) Плуг, тањирача и остало што вири превише ван габарита трактора – будите пажљиви када возите са монтираном опремом и механизацијом која је шира од трактора, пошто постоји шанса да закачите возило из другог смера, бициклисту или пешака у вашој траци и слично. Тренутак непажње или лоша процена лако могу да доведу до трагедије.
7) Пазите на бициклисте – у сеоским срединама често има много бициклиста, па на њих обраћајте посебну пажњу. Обилазите (претичите) их „у широком луку“. Нарочито пажљиви будите ноћу ван насеља, пошто мало бициклиста има одговарајуће осветљење.
Такође будите изузетно пажљиви испред сваке раскрснице, пошто бициклиста на којег наилазите у истој траци и који вози уз десну ивицу пута може изненада и без најаве да одлучи да скрене лево на раскрсници, односно да буквално излети испред вас. Како после ви на суду да докажете да је он изненада и без најаве излетео испред вас
8) Не претоварајте приколицу – није ретка слика приколице која је очигледно претоварена, пошто многи желе да са што мање путовања заврше посао. Међутим, тако се такође повећава шанса да дође до проблема из више разлога.
На пример, испадање репе са претоварене приколице, након чега возач аутомобила иза приколице или налети на репу па дође до оштећења на аутомобилу или рефлексно претера у „маневру избегавања“ па изгуби контролу над возилом, уђе у супротну траку којом таман наилази друго возило, итд.
9) Проверите да ли је приколица добро закачена и да ли је исправно све што обезбеђује сигурну вучу приколице. Можда ова тема некоме делује банално, али постоје примери да се трагедије због откачивања приколице дешавају.
10) Потрудите се да трактор буде што исправнији – нарочито када су у питању кочнице, гуме, прописан притисак ваздуха у гумама, управљачки систем.
11) Превртање трактора – под највећим ризиком су трактористи у брдовити пределима, нарочито када вуку приколицу, пошто иако је трактор стабилан, приколица која је претоварена или је терет лоше распоређен може да се преврне и да за собом повуче и трактор. Наравно, постоји још много узрока због којих може да дође до превртања.
12) Старији трактори – кабина или рам. Уколико имате старији трактор и још увек нисте монтирали кабину или заштитни рам, саветујемо да то урадите што пре. Наравно, њихова највећа улога је заштита возача приликом превртања, али кабина штити и од много других ствари, као што су ветар, киша, сунце и град, инсекти, гране..
Казне
Даћемо само неколико примера. Закон каже: „Учесник у саобраћају је дужан да, без одлагања, са пута уклони предмет, односно материју која се на коловозу нашла његовим чињењем, као и предмет, односно материју која потиче са возила којим управља.“
Дакле, ако возач трактора нанесе блато на пут или из приколице нешто испадне и он то не уклони, казна је 10.000 динара. Уколико дође до неког озбиљнијег инцидента који возач трактора није у стању да „санира“, дужан је да одмах обавести полицију – у супротном, казна је 3.000 динара.