После колико километара треба мењати амортизере?
Многи возачи буквално никада не размишљају о замени амортизера. Једноставно, ако не процуре и ако не дође до неких озбиљнијих проблема, сматра се да су амортизери вечни.
Амортизери генерално дуго трају – нпр. 60.000 до 80.000 км, што може да буде и више од 6-7 година, али и много више у зависности од тога колико је власник спреман да истрпи "хаотично" понашање ослањања на свом ауту.
Притом треба имати у виду да многи возачи буквално никада не размишљају о замени амортизера. Једноставно, ако не процуре и ако не дође до неких озбиљнијих проблема, сматра се да су амортизери вечни, пише сајт Половни аутомобили.
Пракса показује да се амортизери користе знатно више од 100.000 или 150.000 км, односно мењају се тек када ситуација постане критична или дође до неког квара који не може да се игнорише.
Зашто је вожња са неисправним амортизерима опасна?
Стање амортизера погоршава се мало по мало, током дугог временског периода, односно након много пређених километара. И тако се возач лако навикава на све лошије амортизере.
Буквално не примећује да је ауто све нестабилнији у кривинама, да све више "таласа" приликом оштријег кочења или претицања, итд.
Морамо да нагласимо да су исправни (тј. довољно ефикасни) амортизери изузетно важни када је безбедност у питању – и то на више начина.
Грубо (лаички) речено, амортизер "смирује" опругу, односно њене осцилације и тиме омогућава боље пријањање гуме уз подлогу. А добро пријањање гуме уз подлогу је основа да би се постигло максимално кочење у случају потребе, максимално држање пута у кривинама или приликом оштрих маневара као што је избегавање препрека и слично.
Лош амортизер може буквално да доведе до одскакивања точка, односно потпуног губитка контакта са подлогом приликом вожње по лошем путу, налетања на рупу или више рупа, што може да буде веома опасно у кривинама или приликом кочења, нарочито при вишим брзинама.
Ту су и бројни други нежељени фактори, укључујући и претерано нагињање у кривинама, након чега ауто настави да се "љуља" када исправите волан, што у неким ситуацијама може да доведе до губитка контроле над возилом.
Нарочито је опасно када треба избећи неочекивану препреку на путу, при чему смо принуђени да оштро скренемо прво у једну страну, па затим у другу да бисмо избегли возила из другог смера, а притом се неретко намерно или рефлексно кочи.
Ауто са неисправним амортизерима у оваквим ситуацијама понаша се врло непредвидиво.
АБС и ЕСП не могу да раде како треба
Због неодговарајућег контакта точкова са асфалтом, тј. због поскакивања точкова колико год оно благо и неприметно било, осим ефикасности самог кочења, значајно се смањује и ефикасност система као што су АБС и ЕСП, пошто је њихово функционисање директно везано за кочнице, па ако кочнице нису довољно ефикасне...
Даље закључите сами.
Када је време да се амортизери мењају?
Амортизери временом, тј. пређеним километрима постепено губе на ефикасности да амортизују.
Стога није лако одредити тачно време кад их треба мењати. На власнику аутомобила је да одлучи када ће то да уради, а то често зависи и од тога колико дуго планира да задржи ауто, колико му сметају лоши амортизери, колико му је важна безбедност, итд.
Неки амортизери ће бити зрели за замену на 50.000 км, док ће други да раде релативно добро и на преко 100.000 км.
Све зависи од квалитета пута, начина вожње, оптерећења возила, квалитета и врсте амортизера, итд.
Показатељи да амортизере треба мењати
Ово су неки од симптома да су амортизери спремни за замену, али уз важну напомену!
Огроман проблем је у томе што амортизери током дугог временског периода благо и постепено губе ефикасност, без јако изражених знакова да нешто није уреду. Притом се возач временом навикава да су амортизери све лошији и лошији и неретко уопште не примећује велику разлику у односу на време кад су били нови и не види потребу да се мењају.
Листа негативних ефеката које доносе лоши амортизери:
лошија удобност
- дужи зауставни пут приликом кочења
- израженије нагињање приликом скретања
- слабија управљивост
- осећај да се ауто понаша непредвидиво приликом узастопног оштријег скретања
- љуљање и поскакивање приликом преласка преко већих неравнина као што су нпр. лежећи полицајци
- израженије понирање предњег дела приликом кочења, нарочито оштријег кочења
- израженије подизање предњег дела приликом кретања и нарочито оштријег убрзавања
- нестабилност возила под ударима бочног ветра
Како могу сам да тестирам стање амортизера?
Притисните или заљуљајте нпр. предњи леви крај аутомобила и нагло пустите. Ауто не сме да настави да се љуља, већ мора одмах да се врати у првобитан положај.
Уколико се љуљање настави, то је сигуран знак да је амортизер зрео за замену.
Истина, овај метод не пружа прецизну процену стања амортизера. Говори нам само да ли су амортизери уопште функционални, нарочито код иоле новијих аутомобила који имају савременије амортизере.
Много је ефикасније да амортизере проверите у вожњи, АЛИ наглашавамо:
- при малим брзинама
- на безбедној површини без саобраћаја
- без других учесника у саобраћају у близини
- уз максималну пажњу
Ова провера амортизера своди се на ваше субјективно виђење тога како се ауто понаша у различитим ситуацијама. Урадите следеће тестове:
- оштро кочење (проверавате понирање предњег краја и издизање задњег)
- оштро убрзавање (проверавате подизање предњег краја)
- оштро скретање
- узастопно оштро скретање
- прелазак преко неравнина – лежећи полицајац, мање рупе, изразито нераван асфалт или друга површина...
Затим обавите нормалну свакодневну вожњу, пожељно са кривинама у којима ћете се посебно фокусирати на то колико се ауто нагиње.
Обратите пажњу и на то да ли се ауто на правцу по лошем асфалту понаша као чамац на благим таласима, нарочито када пређете преко неких већих неравнина на путу.
Такође, проверите да ли цури уље из амортизера. Неправилно трошење гума исто може да буде знак да су амортизери неисправни.