ПРИПРЕМИТЕ АУТО ЗА ЗИМУ НА ВРЕМЕ: Зима у саобраћају почиње 1. новембра, ево шта до тад треба да урадите
Безбедност је најважнија.
Од 1. новембра до 1. априла обавезна је употреба зимских гума за све учеснике у саобраћају, али је подједнако важно и да дубина прореза на тим гумама не буде мања од четири милиметра.
BMW најавио нову Серију 5 Тоуринг: Каравани нису мртви, упркос СУВ манији (ВИДЕО)
КОЛИКО СУ БЕЗБЕДНА ЕВ? Објављен први тест фронталног судара два електрична аутомобила (ВИДЕО)
ХРАБРОСТ ИЛИ ЛУДОСТ: Офарбала аутомобил као полицијски, ево како је саобраћајна полиција реаговала на то (ФОТО)
Зима полако почиње да "стеже" па крећу и невоље. Шта радити кад заледе врата и браве? Кад почну да магле стакла или се заглавимо у снегу? Зашто је прање аутомобила важније зими него лети? Како да вежбате вожњу на снегу и упознате свој аутомобил?
Шта када се заледи брава?
Заледила се брава и не можете да уђете у аутомобил? Најефикасније решење је спреј за одлеђивање брава. Најчешћи проблем је, међутим, то што тај спреј многи држе у прегради испред сувозача – док стојите испред возила које не можете да отворите, спреј на том месту ће бити од мале користи. Стога гледајте да га убаците у џеп јакне или торбице коју најчешће користите.
Гурање кључа загрејаног упаљачем у браву представља крајње решење, а у многим ситуацијама и једино. Међутим, пазите да претераним грејањем не оштетите пластику кључа.
Опрема за чишћење аутомобила
Приликом набавке лопатице, метлице и других „реквизита“ којима ћете чистити снег и лед са аутомобила, имајте у виду да се њима, уколико имају оштре и тврде ивице, може оштетити лак. Стога би било идеално да су ашовчић/лопата од пластике, али квалитетније и дебље, како се не би десило да пукне у пола посла.
Уколико силом прилика снег са возила морате да чистите неким металним оруђем, обмотајте га неком старом крпом или чак и својом мајицом – мања је штета него да оштетите лак.
Залеђена стакла?
У продаји можете наћи посебна средства за одлеђивање стакала. Стругање леда „на живо“ не препоручујемо. Можете да стартујете мотор и грејањем кабине угрејете ветробран и затим уклоните лед. Наравно, овај сценарио тражи доста времена.
Алтернатива је поливање топлом/млаком водом. Поново упозоравамо, сваки контакт вреле воде и хладног стакла може да доведе до оштећења!
Картон или старо ћебе преко ветробрана ослободиће вас ове муке. Само их учврстите да их не однесе ветар – нпр. вежите крајеве веома танким канапом, који ћете затим убацити у кабину и затворити врата преко њега.
Шта када се заглавимо у снегу?
Прво покушајмо да уклонимо снег око точкова ашовом (уколико сте на га време набавили и убацили у пртљажник), стругачем за лед или голим рукама, уколико немате никакву алтернативу. Ослободите пут и предњим и задњим точковима, без обзира на погон. Затим покушајте да се извучете.
Покушајте са мењачем у првом степену преноса. Уколико точкови сувише проклизавају, покушајте са другим степеном. Код нас највећи број аутомобила има предњи погон, па можете окретањем управљача да „разгурате“ снег и стигнете до иоле чврсте подлоге, наизменично покушавајући да кренете напред и назад.
Веома корисне могу да буду патоснице – једноставно их убаците испод погонских точкова како бисте обезбедили веће трење (практично имитирате гусеничаре – тенкове, багере и слична возила).
Универзалан савет за ефикасно извлачење из снега не постоји, већ у датој ситуацији морате да се снађете. На пример, уколико возите BMW, Мерцедес или неки други аутомобил са задњим погоном, приликом извлачења из снега помоћи ће убацивање терета у пртљажник.
Пошто је у оваквим ситуацијама тешко доћи до адекватног терета, неретко возачима помогну случајни пролазници – седну у гепек и надају се да их нећете заборавити када кренете. Шалу на страну, овакве ситуације могу да буду и опасне.
Очистите и светла
На фаровима, мигавцима и задњим светлима током вожње прикупљају се разне нечистоће, што значи да ћете лошије видети у случају лоших временских прилика или ноћу, а и други учесници у саобраћају ће слабије уочавати ваш аутомобил. Још ако не очистите добро снег или лед са њих, значајно повећавате ризик од саобраћајне несреће.
Имајте на уму да прљава стоп светла могу да доведу до налетања другог возила на ваш аутомобил због неправовременог уочавања сигнала да сте почели да кочите, нарочито када је у питању нагло кочење.
Убаците стога у пртљажник неку стару крпу којом ћете пре сваке вожње на брзину пребрисати све светлосне групе, без обзира да ли је остатак аутомобила прекривен блатом, снегом или ледом. Не заборавите ни редовно прање те крпе, иначе ће брзо изгубити своју функцију.
При дужим вожњама, сетите се брисања када се зауставите да направите паузу.
Мењање гума
Зимске гуме имају ламелице које омогућавају доста лакше и сигурније кочење по клизавим условима. У Србији постоји добар избор пнеуматика за хладно време, могу се набавити гуме чак двадесетак различитих произвођача.
Универзалне гуме нису најсрећније решење за наше поднебље. Осцилација у температурама је огромна, лети је и до 50 степени, док се зими спусти испод минус десет. Због тога је тешко да исти пнеуматик да добре резултате на врелом асфалту, по киши, снегу или леду. Могу да врше посао, али је увек боље имати и летње и зимске гуме.