СИГУРНО НИСТЕ ЗНАЛИ: Србија била европско чудо по броју аутомобила на ауто-гас
Тада смо имали око пола милиона возила регистрованих на ово погонско гориво.
У тренутку док еколошки прописи Европске уније налажу да се смањује емисија издувних гасова из аутомобила и да замене фосилна горива водоником, ауто-гасом или компримованим природним гасом, поставља се питање зашто се у Србији више не точе алтернативна горива, већ само бензин и дизел. Када се ТНГ – ауто-гас –појавио на нашем тржишту, његова цена је била упола тадашње цене горива управо да би се возачи приволели да промене навике и не точе само дизел и бензин, већ и гориво које не загађује у тој мери околину.
ПРОДУЖИТЕ ВЕК СВОМ АУТУ: Препознајте сигнале да је неопходно да промените уље у аутоматском мењачу
НЕВЕРОВАТНО: Класичне ланце за снег ће заменити текстилни?
Најпре се није звао YUGO, а ни то име НИЈЕ добио по Југославији! Ове истине о чувеном ауту НИСТЕ ЗНАЛИ
- Током 2007, 2008, па чак и 2009. године Србија је била европско чудо у броју регистрованих возила на течни нафтни гас (ТНГ). Тада смо имали око пола милиона возила регистрованих на ово погонско гориво. У односу на тадашњи укупан број регистрованих возила, када одбијемо сва она возила која не користе ниједно погонско гориво, при чему мислим на приколице и слично, сваки пети аутомобил у Србији је био на ТНГ.
Тада је цена тог енергента била јако повољна, свега 30 одсто од цене бензина, и физичка лица који користе аутомобил за свакодневне потребе уграђивала су инсталације за гас само због одласка на годишњи одмор, како би остварили уштеду на тој једној релацији. Није се правила анализа о исплативости на годишњој потрошњи. Управо резултат тога је било пола милиона регистрованих возила на ТНГ – каже Милан Лончар из Центра за моторна возила AMSS на панелу који је "Енергија Балкана" организовала у оквиру Гасног форума Југоисточне Европе 2023.
- Данас је, нажалост, ситуација доста другачија. Према информацијама које сам добио из Министарства унутрашњих послова о броју регистрованих возила на ТНГ у Србији, сада их има нешто више од 135.000. То је јако мало. Мислим да су ту разлику попунила возила са погоном на дизел, чији број расте – додао је Лончар.
На питање како је дошло до такве ситуације, подсећа да је плин значајно поскупео од 2007. године до данас. Десиле су се и промене у испитивању возила, 2013. године је та надлежност прешла у Агенцију за безбедност и дошли су до значајнијих провера, важност уверења се смањила са десет на пет година, па промене регулативе у смислу опреме која може да се користи и слично.
- Од МУП-а сам добио информације да регистрованих возила на бензин – компримовани природни гас има 14.328. Имам утисак да последњих неколико година све више енергије трошимо на причу да треба користити алтернативна горива, али, с друге стране, као да се ради на томе да се то не користи. Подсећа да је пре короне у Србији кренуо половни увоз возила на течни природни гас (ЛНГ) и оног тренутка када је завршена пандемија цена тог енергента је јако скочила.
- Немачка је као држава дала озбиљну субвенцију свима који желе да замене свој возни парк и купе камионе са погоном на ЛНГ. Али, после тога су корисници свих тих камиона желели да држави врате тај новац који је она уложила и да се ослободе тих камиона, јер је цена ЛНГ-а прерасла цену дизела - објаснио је Лончар.
Што се тиче возила на компримовани природни гас (КПГ), речено је да Италијани имају за сваки свој модел верзију на овај енергент.
Истакнут је и пример из Ниша – 800 такси возила су хибриди. Наиме, компанија из Ниша продаје ова возила и отворила је своје такси удружење са својим возилима хибридима. Снижена је цена такси услуга и креће продаја хибрида у овом граду. Такође, у Нишу постоји и такси удружење са електричним возилима "тесла".
У исто време је у Крагујевцу 40 електричних возила спремно за креш тест. Примећено је да је, у контексту раста броја возила на КПГ у Србији, напредовала и инфраструктура за ова горива. Тако је у 2014. години било само девет комерцијалних станица за КПГ, а сада се на 31 бензинској станици продаје КПГ. Како је речено, још 60 таквих места има у гаражама и кроз ту мрежу интерних станица прође далеко више гаса као моторног горива.