ШКРИПЕ ВАМ КОЧНИЦЕ? Ево зашто овај проблем НИКАКО НЕ СМЕТЕ ИГНОРИСАТИ!
Шкрипање кочница може да буде веома компликован проблем. Понекад може да се реши једино заменом и дискова и плочица, а понекад прође и само од себе. Превише је специфичних случајева и проблема, да би се дао универзалан одговор.
Како онда да знате шта је узрок и решите шкрипање кочница?
ОБРАТИТЕ ПАЖЊУ: Колико често треба мењати одређене делове на аутомобилу?
ОЗБИЉНО ПРИПАЗИТЕ: Срби који купују половне аутомобиле у просеку ПЛАЋАЈУ 24ИШЕ него што заиста вреде
НЕВЕРОВАТНА СЦЕНА: Казнила га је полиција зато што је возио овај аутомобил (ФОТО)
Први корак је најједноставнији и најјефтинији. Нађите неко место где можете безбедно оштро да убрзавате и кочите. Затим радите управо то – кочите оштро, затим све оштрије, све док се не активира АБС. И тако више пута.
Ако то не помогне, покушајте са дужим и блажим кочењем при већим брзинама. Подразумева се да све време пратите да ли се мења шкрипа кочница. Да ли слаби или се појачава, да ли је шкрипање другачије након ових кочења?
Такође, обавезно пратите "квалитет" кочења – односно да ли кочнице добро раде без обзира на шкрипање?
Једноставно, понекад ће кочнице да шкрипе иако раде савршено нормално. Узроци могу да буду разни, као нпр. "непоклапање" материјала од којег је направљена кочиона плочица са материјалом од којег је направљен диск. У том случају, након што успете колико-толико да одбаците остале могуће узроке, треба заменити кочионе плочице.
Понекад проблем може да се јави уколико се монтирају нове плочице и дискови, али се не испоштује процедура "уходавања", "разрађивања" или како год то да назовемо – а што је неопходно да би кочнице радиле како треба.
То није никаква урбана легенда – то саветују и сами произвођачи кочница. Неки дају и врло детаљна упутства како кочити првих неколико стотина километара. Дакле, да би се спречила ова појава, треба послушати произвођача кочница и кочити онако како он саветује. Нажалост, у пракси скоро нико то не ради.
Зашто онда свима кочнице не шкрипе? Не знамо, али зато се неретко јављају друге ствари (тј. проблеми) као нпр. искривљени дискови – при чему наводно најчешће дискови уопште нису искривљени, већ је проблем много комплекснији.
Шкрипање може да изазове прашина која улети између диска и плочице. На овај узрок можете да посумњате ако сте возили ван асфалта, нарочито лети, када ситне честице песка могу да се заглаве између плочице и диска.
У том случају овај проблем можда нестане временом. Можда почне да се јавља само приликом заустављања или оштрог или благог кочења. Све је могуће. Наравно, исти проблем може да се јави и током целе године, нпр. када пролазите кроз дубоку воду.
Многим возачима се дешава да кочнице почну да шкрипе неко време и да затим престану "саме од себе" – и да се тај проблем више никада не појави. Стога не треба одмах дизати панику.
Постоје и разна друга објашњења зашто кочнице шкрипе. Ту су и разни савети како то спречити, али саветујемо да будете веома пажљиви како не бисте направили више штете него користи.
На пример, неки саветују да се веома фином шмирглом обради површина кочионе плочице. Други кажу да то неће помоћи или ће можда помоћи краткотрајно, али да може да направи оштећења на диску зато што ће брусни материјал из шмиргл папира да се "залепи" за површину кочионе плочице.
Дакле, основно је да се утврди шта је уопште проблем – да бисмо тек онда могли да га решавамо. Стога нема смисла шмирглати било шта пре него што утврдимо шта је проблем. А како то да урадимо?
Неки тврде да проблем (бар у неким случајевима) изазива корозија диска на ободу кочионе површине.
Потрошене плочице
Неке плочице имају метални део који „намерно“ шкрипи да би јавио да је време за замену. Наравно, уколико су тек стављене нове плочице, онда нема разлога да се шкрипа јави због тога. Нешто друго је у питању.
Можда је најпаметније да, уколико вам се јави шкрипање кочница, да почнете одмах да бележите све симптоме и друге податке. На пример, да ли је шкрипање почело након замене плочица, дискова и плочица или неког другог дела или након повратка са одмора?
Да ли шкрипе стално или повремено, у којим ситуацијама, колико често, да ли се мења звук и у зависности од чега? Што детаљније опишете проблем, то ће бити лакше сервисеру да га реши.
Нажалост, по досадашњем искуству, најбоље је да одмах реагујете – да бисте могли да објасните у сервису "шта, кад и колико дуго".
Проблем са кочионим чељустима?
Кочионе чељусти могу да се "заглаве", али то заглављивање може да буде различито – можда се само тешко крећу у својим вођицама, можда заглављују само у некој позицији, можда заглаве краткотрајно, можда им треба мало дуже да се врате у основну позицију, итд.
Ово није редак случај. Решење – требало би да сервисер "среди" кочиона кљешта, односно да их очисти уколико је потребно, подмаже, да замени нешто уколико је потребно и слично. Суштина је у томе да онај ко мења плочице (или плочице и дискове) монтира и среди све тако да кочнице на крају функционишу без проблема.
Па уколико и дође до проблема, да можете да се вратите тамо где су рађене кочнице, како би се проблем средио.
Да не улазимо у детаље, али постоје разни "ситни детаљи" који могу да направе проблем пре или касније уколико се не испоштује професионална процедура замене кочионих плочица. Од тога да плочица и диск треба да правилно належу једно на друго, преко затезања шрафова, до провере и сређивања кочионих кљешта.
Закључак
Без обзира на то да ли сами решавате проблем шкрипања кочница или то препуштате неком сервису, будите пажљиви како вас на крају баналан проблем не би скупо коштао.
Такође, не постоји магично и универзално решење за шкрипање кочница. Разлози шкрипања могу бити различити. Једноставно, то је посао за мајстора који има воље и времена да се бави тиме, осим уколико ви сами имате довољно знања да се упустите у замену плочица дискова, итд.