ШОКАНТНИ ПОДАЦИ: Све мање младих има возачку дозволу
Данашња омладина све ређе види вожњу као симбол слободе, што је претходним генерацијама био кључни мотив за полагање возачког испита. Уместо тога, приоритети и стил живота младих значајно су се променили.
Подаци из Шпаније јасно осликавају овај тренд. Док је 2007. године чак 470.000 младих између 18 и 24 године имало возачку дозволу, до 2020. тај број је пао на 272.000. Ово није изолован случај – сличан пад бележе и друге земље. Према истраживању Убера из 2021. године, само 58% припадника генерације З вози, док је тај проценат међу миленијалцима био 74%, а међу бејби бумерима чак 87%.
Млади данас имају приступ разним облицима транспорта који им омогућавају лакше кретање без трошкова и одговорности везаних за поседовање аутомобила. Електрични скутери, бицикли, јавни превоз, као и платформе попут Убера, учинили су поседовање аутомобила непотребним, посебно у урбаним срединама. Саобраћајне гужве, високи трошкови одржавања и проблеми са паркингом додатно демотивишу младе да полажу возачке испите.
Ипак, интересовање за вожњу није потпуно нестало. Млади возачи развијају специфичан укус који је везан за класичне аутомобиле из прошлих деценија. Ово указује на промену не само у стилу вожње већ и у перцепцији аутомобила као статусног симбола.
Један од кључних трендова међу генерацијом З јесте љубав према "јангтајмерима" – аутомобилима из деведесетих који данас имају колекционарску вредност. Према истраживањима, чак 32% младих возача поседовало је или планира да поседује возила из ове категорије. Ова возила често се везују за златно доба аутомобилизма, јер су била присутна у популарним видео играма, филмовима и серијама које су обележиле одрастање многих младих.
Млади су посебно привучени аутомобилима са ручним мењачем и старијим СУВ моделима, док модерни електрични аутомобили и аутоматски мењачи доминирају тржиштем. Овај тренд указује на то да класични аутомобили постају својеврсни симбол индивидуалности и стила међу новим генерацијама возача.
Иако број возача опада, генерација З показује да вожња није изгубила свој шарм. Аутомобили из прошлих деценија данас представљају више од превозног средства – они су симбол носталгије, стила и личног израза. Док тржиште све више прелази на електричне аутомобиле, млади возачи својом специфичном преференцијом доказују да љубав према вожњи није нестала, већ је еволуирала.