Шта треба да знате о правилу које важи од 1. новембра...
Зимске гуме нису важне само због снега, већ и због ниских температура. Нарочито треба имати у виду да је температура коловоза нижа у односу на температуру ваздуха.
Од 1. новембра, као и сваке године, возачи би на својим аутомобилима обавезно требало да имају зимске пнеуматике - уколико је на коловозу снег, лед или поледица.
Метеоролози најављују још неколико топлих дана, али већ пред крај месеца температура поново пада и "док се окренемо", освануће 1. новембар, пише Блиц.
"Ако је на коловозу снег, лед или поледица, а ви немате зимске пнеуматике на сва четири точка и то са дубином шаре најмање од 4 милиметара, можете да добијете казну. Она се креће у распону од 10.000 до 20.000 динара за физичко лице, исто толико за возача, а ако је власник правно лице онда је од 60.000 до 800.000 динара", објашњава Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја.
Оно што је још важно да знате, додаје он, јесте и то да уколико дође до саобраћајне несреће, а ви сте имали макар један летњи пнеуматик на возилу, а на коловозу је снег, лед или поледица, и утврди се да је то узрок саобраћајне незгоде, ви плаћате комплетну штету која је настала у тој саобраћајно незгоди.
"Дакле, четири зимске гуме у неком ценовном рангу коштају мање од оног што можете да платите уколико дође до саобраћајне незгоде. Значи да, ако немате, то може да вас кошта много скупље, може да се деси да платите 50.000 евра штету повређенима, страдалима, штету на возилима... То што нисте на време ставили гуме може да вам загорча живот", закључује Окановић.
Како даље објашњава, од 2011. године је утврђено правило да од 1. новембра морају да се замене гуме.
"Тада смо имали коментаре попут оних: шта ће мени зимске гуме, ја знам да возим, може и са летњом гумом, ако је добра шара... Међутим временом су људи схватали да то баш и није тако. Дакле, људи који нису имали културу да стављају зимске гуме коментрисали су то на свакакав начин, међутим како су и само били принуђени да ставе зимске гуме, видели су да је то потпуно друга прича. Ја у последњих пет године нисам чуо у јавност да је то неко коментарисао, да се побунио како су оне непотребне, како је то харач, како је то раније било", наводи Дамир Окановић.
Према његовим речима, зимске гуме нису важне само због снега, већ и због ниских температура, нарочито треба имати у виду да је температура коловоза нижа у односу на температуру ваздуха.
"Чак и ако у току дана отопли, па буде 12, 13 степени, дешава се да подлога буде много хладнија, онда се летња гума укрути. Она је од таквих материјала направљена да просто буде превише чврста и онда нема добро пријањање. Нарочито у случају потребе за наглим кочењем, или при мало бржим проласцима кроз кривину, летња гума вам неће дати одговорајуће пријањање и тад се стварају велики проблеми", каже Окановић.
"Ако температура ваздуха падне испод 7 степени, летње гуме губе своја својства, знатно лакше проклизавају и имају дужи зауставни пут".
Компромис - универазлне гуме?
Многи возачи преферирају универзалне гуме, размишљаући да су тако покрили сва годишња доба. Да ли су оне добро решење?
"Универзалне гуме покушавају да уједине све битне карактеристике једног пнеуматика, један од тих јесте пријањање на сувом коловозу, пријањање на мокром коловозу, пријањање на снегу, кочење на та три типа коловоза и слично... Колико је мени познато ниједан произвођач није успео да направи идеалну гуму, то је као кад вам неко каже направили смо универзалну одличну обућу коју можете да носите и зими када је снег и лети када је 40 степени, таква обућа не постоји, нити се чизме носе зими, нити се папуче носе лети. Тако да власници возила треба да обрате пажњу да ли ће се одлучити за универзалне пнеуматике", закључује Окановић.
Ранијх година, возачи су чекали последњи тренутак да замене летње гуме зимским, међутим, гужве су већ почеле да се стварају по вулканизерским радњама.
"Навике људи се мењају и ово хладно време довело је да људи мењају гуме, јер нема више разлога да имају летње гуме на аутомобилима, тако да је нешто раније у односу на прошлу године кренула замена пнеуматика", каже Марко Лацмановић из сервиса "Еурогуме" .
Он потрвђује да је дошло до поскупљења гума, саме услуге замена, да се нова поскупљења очекују, али и да је несташица гума.
"Сви произвођачи имају фабрике широм света, тако да је проблем у транспорту, који је доста поскупео и једноставно сировина је поскупела, тако да су отежани канали логистике и зато гуме касне у доласку", објашњава он.
Како додаје, цена сировина на тржишту скаче, тако да се и наредних година може очекивати поскупљење.
"Летњи пнеуматици ће бити скупљи на пролеће. И уградња је поскупела, а и много је мање људи који су заинтересовани да обављају овај посао и то највећи проблем са којим се суочавамо", наводи Лацмановић за Блиц.