СВЕ ИХ МАЊЕ: Шта се дешава са КУПЕ-КАБРИОЛЕТИМА?
Први аутомобил на који је уграђен покретни кров био је Ланциа Белна Ецлипсе 1934
Почетком овог века, тврди склопиви кров је био стандард међу кабриолетима, али је ово решење постојало много раније. Истражујемо историју кровне конструкције са великим предностима и недостацима
ТОП 10 НАЈПРОДАВАНИХ ПОЛОВЊАКА У СРБИЈИ: Ово су најтраженија возила на нашем тржисту, ПРВИ ДЕО
Peugeot 206, 207, 307 и 308 CC, Мерцедес-Бенз СЛК и СЛ, Форд Фоцус CC, Renault Мегане Цоупе-Цабриолет, Волксваген Еос, Опел Астра и Тигра ТвинТоп, Волво Ц70, БМВ серије 3, па чак и З4... Сви су то је кабриолет са тврдим склопивим кровом који се појавио у протеклих четврт века. Већина њих је нестала или су замењени моделима са "класичним" платненим кровом.
Генерално, један од разлога зашто су се произвођачи вратили традиционалнијим решењима је тај што је тврди кров тежак, скуп и сложен. Међутим, сви претходно поменути произвођачи имали су подједнако јаке разлоге за њихову употребу, често у моделима који су били приступачни и ширем кругу купаца. Метални или стаклени склопиви кров пружа осећај купеа када је затворен, док у аутомобилу са платненим кровом увек постоји бар мали осећај да сте под шатором.
У Европи су повратак тврдог склопивог крова започели Мерцедес-Бенз и Peugeot током деведесетих година прошлог века. Мерцедес је представио СЛК 1996. године, а убрзо је уследио Пежо са јефтинијим и изузетно популарним моделом 206 CC.
Чак и површни познаваоци историје француских аутомобила знају да је Пежо пре Другог светског рата имао модел са преклопним тврдим кровом. Кров који се могао наћи, између осталих, на Peugeotu 402 Ецлипсе био је изум произвођача каросерија Георге Паулин и Марцел Поуртут. Иако су Пежои, вероватно захваљујући тако модерним моделима, познатији јавности, први аутомобил који је опремљен таквим кровом била је Ланциа Белна Ецлипсе 1934. Поуртоут кров је био на електрични погон и потпуно је нестао позади. То заправо није био склопиви кров, већ тврди кров који се отворио.
Први прави склопиви кров појавио се 1950-их, иако склопиви део Форд Фаирлане 500 Скилинер није био нешто. Тврди кров овог крузера био је предугачак за велики простор позади, па је предњи део морао да се преклопи.
Иако је Мерцедес заслужан за то што је био први модерни кабриолет са склопивим кровом, Мерцедес СЛК технички није био први. На пример, већ 1983. постојао је Ауди Kuattro са таквим кровом, али Тресер Куатро Роадстер није био званични Аудијев производ. Међу великим произвођачима, Тојота је прва направила кров који се могао склопити на два мање-више једнака дела. Друга генерација Тојоте Соарер имала је такав кров, а произведено је само 500 примерака. Међутим, Соарер Аероцабин заправо није био кабриолет јер су сви кровни носачи остали када је кров био преклопљен. Касније је дошао Соарер са правим склопивим кровом, али је тај модел, који у Европи знамо као Лекус СЦ430, дошао после Мерцедеса СЛК и Peugeota 206 CC.
Ако се осврнемо на моделе поменуте на почетку, као и на неке које нисмо навели, видимо како је концепт купе-кабриолета често резултирао фантастичним или једноставно ружним аутомобилима. Такав кров се ретко може поставити без значајних последица по изглед. Истовремено, такав концепт оставља много простора за креативност произвођача. Тако смо током година видели бројне варијације на ову тему, укључујући „наопачке“ кров Renault Винд или клизни кров Волкваген Еос.
С обзиром да се ради о техничком решењу које се сматра тешким и ружним, заправо је невероватно како је завршио тврди кров на склапање. Иако је готово нестао из финансијски доступних аутомобила већини људи, данас је уобичајена појава у супер спортским аутомобилима. Мекларен и Ферари се посебно могу похвалити крововима који се паметно склапају и који су, чини се, решили њихове почетне проблеме.