Све више возимо хибриде, ера електричних аутомобила је ту, а колико кошта њихово одржавање?
Јављају се бројне дилеме и питања, од тога како је овакве аутомобиле најбоље одржавати, до тога који су могући кварови и колико њихова поправка кошта...
Аутомобили на електрични, а посебно хибридни погон одавно више нису новитети на тржишту.
Ипак, и даље су, поготово међу купцима, присутне бројне дилеме и питања, од тога како је овакве аутомобиле најбоље одржавати, до тога који су могући кварови и колико њихова поправка кошта.
На ову тему, за сајт Половни аутомобили, говарио је Јаков Пековић, главни технички тренер ЕЦАП школског центра.
Из досадашње праксе, шта се може рећи, који су најчешћи кварови код хибридних, а који код електричних аутомобила?
И код хибридних и код електричних аутомобила, кварове можемо поделити на две категорије. Кварове који се односе на високонапонске компоненте и електрични погон и на кварове који се односе на "традиционалне" системе на возилу.
Што се тиче стандардних система на аутомобилу кварови су мање-више исти као и код било ког другог аутомобила, а кварови на високонапонским системима се углавном односе на радну електронику (инвертер) и на високонапонску батерију. Због релативне компликованости система, могу се очекивати и проблеми са системом за грејање и климатизацију.
Колико су те поправке скупе и компликоване?
Поправке специфичне за хибридна и електрична возила су генерално једноставније од поправки на аутомобилима са СУС мотором, али је наравно потребно пронаћи сервис који је стручан за рад са високонапонским компонентама на аутомобилу.
Неке поправке могу бити прилично скупе, ако је потребна замена комплетног склопа, као што је на пример инвертер, он боард пуњач или компресор клима уређаја, јер се ове компоненте генерално не поправљају већ је потребна замена целог склопа.
Колико су хибридни и електрични аутомобили компликовани за одржавање?
Генерално гледано, ови аутомобили су једноставнији и јефтинији за одржавање. Код хибридних возила одржавање СУС мотора је практично исто као и код стандардних аутомобила, али код њих, мотор ради мање и под мањим оптерећењем, па су и периоди за редовне сервисе нешто дужи.
Код електричних аутомобила редовно одржавање је сведено на минимум, због једноставније конструкције погона и много мање компоненти система. Такође је и век кочница значајно дужи због регенеративног кочења. Значајно јефтиније одржавање је свакако једна од предности ових возила.
Кад је реч о одржавању, шта бисте посаветовали возаче кад је реч о одржавању хибридних и електричних аутомобила? Шта је најважније?
Као и код сваког другог аутомобила редовно одржавање је најбитније. Редовна замена свих течности, филтера и потрошних делова, са посебним нагласком на то да су неке течности специфичне због високог напона и никако не треба користити оне које не задовољавају спецификацију произвођача.
Овим аутомобилима, нарочито њиховим батеријама, не пријају дужи интервали некоришћења, тако да је препорука да се не остављају дуже од две недеље да не раде. Потребно их је или возити или повремено допуњавати батерију.
Да би се продужио век батерије треба избегавати њено потпуно пражњење, али и потпуно пуњење. Код плаг-ин хибрида, који имају нешто дужи домет на електрични погон, као и код електричних аутомобила са додатним "ранге extenderom", пожељно је повремено, нарочито ако се често возе краће релације код којих се СУС мотор не укључује, покренути мотор ради његовог подмазивања.
Такође треба обратити пажњу и на кочнице, које се због начина рада ретко укључују, нарочито у градским условима вожње, јер постоји тенденција заглављивања клипова цилиндара и рђања дискова.
Који би био савет кад се купује половни хибридни или електрични аутомобил, на шта да се обрати пажња?
Сви савети који се односе на било који други аутомобил важе и овде. Сам електро мотор има јако мало делова, посебно делова који су подложни хабању, тако да је његова поузданост врло велика. Остале високонапонске компоненте се такође не хабају, тако да нема потребе за неким посебним проверама.
Најбитнија ставка за проверу је свакако стање високонапонске батерије. Препоручује се и детаљнија провера целокупног система за грејање и хлађење јер од његовог исправног рада највише зависи и исправан рад високонапонских компоненти и век батерије.
Пробна вожња мора да укључи и вожњу на струју и вожњу са укљученим СУС мотором код хибрида. Током пробне вожње треба обратити пажњу и на пуњење батерије приликом хибридног режима рада и приликом успоравања и кочења. Такође је неопходно проверити рад пуњача и време пуњења батерије.
Приликом вожње у електричном режиму рада, због недостатка буке и вибрација коју прави СУС мотор, врло лако ће се чути или осетити било какав проблем на самом возилу. Један од разлога веће цене електрификованих возила је управо и квалитетнија израда јер се никакви звукови и вибрације не могу "сакрити" радом СУС мотора.
Приликом куповине електричних возила у иностранству треба обратити пажњу и на то ко је власник батерије, јер је у неким земљама уобичајено да купац купује аутомобил, а батерију купује на лизинг. Треба такође проверити и да ли је батерија у гарантном року, јер многи произвођачи дају, некада и значајно дужу гаранцију на батерију него на само возило.
Како можемо код половних и електричних аутомобила да проверимо у каквом им је стању батерија?
Батерија је једна од најскупљих ставки на овим аутомобилима па је и провера стања батерије од највећег значаја. Стање батерије се једино може проверити у сервису, где ће се дијагностичким уређајем проверити "стате оф health" батерије.
Контролна јединица задужена за менаџмент рада батерије стално прорачунава "опште здравсвено стање" батерије и даје га у процентима. Ово стање би требало да буде изнад 90 одсто.
Може се код неких аутомобила проверити и стваран капацитет батерије у kWh, а тај капацитет је у идеалним условима неких 10 одсто мањи од декларисаног.
Такође се преко параметара на дијагностичком уређају могу проверити напони пуњења и пражњења појединачних ћелија батерије, што може много рећи о стању самих ћелија. Битно је и проверити код батерија које имају водено хлађење да ли има знакова цурења расхладне течности и такве аутомобиле треба избегавати.
Такође, често питање је и колики је животни век батерија у овим аутомобилима? Да ли се може дати неки конкретнији одговор?
Животни век батерија зависи од јако пуно фактора. Начина пуњења и пражњења, радне температуре, система хлађења, али и од саме конструкције.
Сама батерија има свој век трајања који је одређен бројем циклуса потпуног пражњења и пуњења који може да поднесе, а тај број је око 5.000 циклуса.
Реално век батерије би требало да буде око 15 до 20 година, али постоје многи изузеци, како батерија које откажу знатно раније, али и аутомобила који су произведени крајем деведесетих и још увек раде са фабричком батеријом.
Који бисте хибридни, а који електрични аутомобил препоручили да се купи?
Тренутно на тржишту постоји велики избор електрификованих возила, тако да практично не постоји сегмент аутомобила који нема своју хибридну или електричну верзију. Највећи проблем код куповине чисто електричног возила је недостатак одговарајуће инфраструктуре у Србији, односно станица за ултра брзо пуњење, што донекле компликује свакодневну употребу.
За искључиво градску вожњу електрични ауто је јако добра опција јер домет већине тих аутомобила тренутно на тржишту омогућава вожњу од 5 до 7 дана без пуњења батерије.
Тренутно на тржишту постоји и велики број плаг-ин хибрида, који имају солидну аутономију на струју од око 50 километара и СУС мотор, тако да не зависе од станица за пуњење, па самим тим и представљају врло добру опцију за куповину.
Приликом избора електричног или хибридног аута такође би требало обратити пажњу на то да ли је батерија модуларна или не.
Како се крећу цене нових батерија за хибридне и електричне аутомобиле? Да ли је замена батерија решење?
Цена батерије зависи од састава саме батерије, односно од типа ћелија које се користи, али највише од самог капацитета батерије у kWh. Наравно, што је већи капацитет и цена је већа.
Замена комплетне батерије на рецимо другој генерацији хибрида Toyote Приус се креће око 1.000 евра са гаранцијом, али замена комплетне батерије на електричној Тесли Модел 3 може бити и преко 10.000 евра.
Већ је поменуто да је најбоља варијанта куповина аутомобила са модуларном структуром батерије, што значи да приликом отказа батерије, може да се замени само један модул (нпр. BMW и3 има 8 модула, еГолф 17…) што драстично смањује цену поправке.
Наравно приликом отказа батерије једина могућност је замена или комплетне батерије или модула који је отказао, уколико сервис поседује потребну опрему за балансирање (упаривање) модула батерије.