ВОЗАЧИ ДВОТОЧКАША, ОБРАТИТЕ ПАЖЊУ: Најчешће грешаке мотоциклиста - могу бити јако опасне
Да ли их и ви правите?
Мотоциклисти, као и сви остали учесници у саобраћају праве грешке. Све грешке и лоше навике на мотоциклу су терет који отежава прецизну и безбедну вожњу.
КАТАСТРОФА: Гори огромно складиште Тесла литијум - јонских батерија (ВИДЕО)
УНИШТИЛИ СУПЕРАУТОМОБИЛ: Убацили Lamborghini у сецкалицу на отпаду, а ево који су им били аргументи (ВИДЕО)
НЕВЕРОВАТНО: Ово су најопасније песме у вожњи и терају на бес, па није лоше избегавати их
Спознаја тих грешака и отклањање, учиниће вас пре свега безбеднијим и бржим. Јер брзина долази из вештине и главе, а ручица гаса је само команда.
У овом тексту скрећемо пажњу на најчешће пропусте у којима се можда и сами пронађете.
Неношење заштитне опреме
Како на самом мотоциклу не постоји нити један вид заштите мотоциклисте, сав терет и одговорност падају на мотоциклисту и заштитну опрему. Заштитна опрема подразумева кацигу, јакну, рукавице, панталоне и чизме.
Ретки су они који искрено могу рећи да су сваки пут када су сели на мотоцикл, па макар и до продавнице, обукли све од главе до пете. То је ризик и честа грешка зато што се незгоде дешавају свуда, а најчешће у близини места становања јер ту имамо лажну сигурност по питању “познавања терена”. Уосталом, незгода не мора бити ваша грешка, али то у крајњем исходу није битно јер мотоциклиста увек извлачи дебљи крај.
Када се незгода деси, следи горак осећај лечења повреда које нису морале да се десе јер вам је опрема остала код куће.
Савет: увек и свуда носите заштитну опрему.
Лош положај тела на мотоциклу
Положај тела је контроверзна тема због постојања различитих стилова вожње. Тркач у “МотоГП” шампионату се нагиње толико да додирује коленом, лактом и раменом стазу, док полицајац на мотоциклу “гура” мотоцикл у нагиб држећи тело што више усправно. Обојица имају одличне разлоге зашто тако возе, док „цивилни“ мотоциклисти о томе дискутују.
Прва очигледна грешка је положај стопала. Када видите да стопала “висе” са ногоступа као пачије ноге то је знак који указује на проблем. Тачка ослањања треба да је тик иза врхова прстију. Тако спречавамо могућност да асфалт “зграби” стопало у нагибу.
Друга очигледна грешка је положај горњег дела тела. Руке треба да буду савијене у лактовима уз тело, леђа исправљена, рамена опуштена и поглед усмерен високо. Једино тако мотоциклиста постаје једно са мотоциклом. Једино тако можете ефикасно да савладате кривине и велике дневне километраже.
Ове грешке су углавном резултат укочености и положаја седења током почетничких дана а које су временом постале навика. Све што треба да урадите јесте да признате грешку и вежбате. Подсећајте себе константно током вожње, коригујте положај тела док вам не постане стандард.
Лоше кочење
Најефикасније кочење добије се тако што притискамо прво квачило, пуштамо гас, притискамо задњу кочницу, потом предњу. Коришћење само задње или предње кочнице је грешка која није ретка у круговима мотоциклиста. Предња кочница се дозира са два прста, кажипрстом и средњим како би смањили шансу за блокирање предњег точка. При кочењу, руке треба да буду благо савијене у лактовима, тело благо нагнуто напред, а поглед испред мотоцикла усмерен у даљину.
Ова грешка није очигледна са стране, али је описана тако да ћете одмах знати правите ли овде грешке или не. Истраживања су показала да је мотоцикл способан да закочи силом од готово 1Г. Исто тако, истраживања кажу да је код неискусних сила кочења једва 0.5Г, док код тренираних иде и до 0.8. Дакле, грешке које правимо при кочењу коштају нас готово половину могуће кочионе силе мотоцикла.
Вођење мотоцикла погледом
Мотоцикл увек иде тамо где је усмерен поглед. Тако се избегава препрека, тако се пролази кроз кривине. Да овде грешите, увидећете на вежби слалома или при извођењу осмице. Управо поменутим вежбама се “учи” да вам горњи део тела, врат и рамена буду опуштени а поглед високо ка тачки где желите да будете.
Истраживања наводе да 34% случајева незгода отпада на оне где је мотоцикл једини учесник. То су случајеви “исправљања кривине”, немогућност избегавања неке препреке, фиксације баријере, знака, итд. Све то углавном као резултат лошег вођења погледом. Наравно, постоји још других фактора и околности али у сваком случају иде на терет мотоциклисте.
Претицање
Када мотоциклиста сустигне једно или више возила, претицање свега што је испред њега је посластица. Мотоцикли имају невероватан однос снаге и тежине, па се таква претицања обављају готово муњевито. Но, то је грешка која се обично скупо плаћа.
Неретко се деси да се због већег возила испред вас, на пример комбија, аутобуса или камиона, не види возило испред. Тада се долази до непријатног сазнања и панике да више немате простор и време да обавите претицање. Исто тако, дешава се да неко из колоне крене у претицање док мотоцикл већ убрзава силовито. Скретања из колоне на споредни пут и пропуштање других возила су такође реалне и честе ситуације.
Никада немојте да претичете возило "бришући" супротном траком. Возило може да скрене без мигавца или да сече линију пре скретања. Постоји гомила видео материјала са оваквим ситуацијама.
Најсигурније је да благо успорите иза возила, осмотрите ситуацију, поготово ако сте у месту где има укрштања путева или у насељу. Блицните, свирните и обавите претицање. Мотоцикл је ионако довољно брз да претекне у секунди тако да нема потребе ризиковати.
Држање одстојања
Колико сте пута видели групу мотоциклиста да возе точак у точак или да су јако близу аутомобила испред вребајући претицање? Нажалост, ово је честа слика која одузима значајно време реакције, простор за избегавање и видокруг ради уочавања потенцијалних ризика.
Овде је решење једноставно, оставите растојање испред себе јер тиме купујете време и простор за спашавање из ситуације. Такође, имајте на уму да мотоцикл има ту слободу да се креће по средини или на крајевима коловозне траке. Не постоји идеална позиција, јер њу морате одредити на основу ситуације у којој се налазите, али све са циљем да испред себе имате простор.
Пролажење раскрсница и путева са укрштањем
Првенство пролаза не гарантује безбедност. Поготово у случају мотоцикла. Пред свако укрштање путева морате бити посебно опрезни због оних који то нису. Грешка коју није реткост видети -мотоциклисти једноставно прођу укрштање без успоравања и осматрања, па тако често буду лишени првенства.
Рецепт је следећи:
Свака раскрсница је зона ризика. Прилагођавате брзину, гледате ретровизоре и свуда око себе. Руке и ноге су вам већ спремне за кочење или маневар. Све у циљу да вас ни један возач не може изненадити својом несмотреношћу.
Одузимање предности, односно исецања мотоциклиста је најчешћи тип незгоде. Зато не правите грешку непланског проласка раскрсница.