ЗАБРИЊАВАЈУЋИ ПОДАЦИ: Ово су неки од НАЈЧЕШЋИХ узрока НЕСРЕЋА изазваних МОТОЦИКЛОМ
Возачи двоточкаша заузимају високо место на скали ризика страдања.
Већина људи који возе мотоцикле упозната је са добрим и лошим странама мотоциклизма. Међутим, како у животу ништа није црно и бело, тако и овом случају постоји “сива” средина. Сиву средину представљају чињенице и узроци несрећа са мотоциклистима о којима се мало говори и мало зна. Где се мало зна, ту је и погодно тло за узгајање митова и личних интерпретација догађаја. Треба напоменути да је у Србији у протеклих 10 година погинуло више од 1.000 мотоциклиста, док је 25.000 људи доживело лакшу или тежу повреду. У скоро свакој десетој саобраћајној незгоди са погинулима у Србији учествовао је моторни двоточкаш – мопед или мотоцикл. У тим незгодама највише су страдали мотоциклисти, чак 35% него прошле године. Наиме, јул и август су црни месеци за ову категорију учесника у саобраћају.
ОБРАТИТЕ ПАЖЊУ: Када користите ТЕЛЕФОН током вожње - исто је као да сте ПИЈАНИ
ВОЗАЧИ ОВО ОБАВЕЗНО МОРАТЕ ДА ЗНАТЕ: Вожња у тунелу, шта би требало учинити у случају КВАРА, НЕСРЕЋЕ ИЛИ ПОЖАРА?
ПРЕ ПОЛАСКА НА ОДМОР: Истраживали смо, колико кошта ПУТОВАЊЕ колима до МОРА, цене ће вас ИЗНЕНАДИТИ
Брзина (прекорачена, неприлагођена итд.) је главни узрок саобраћајне незгоде са мотоциклистима. Оно што ће свакако убити је успорење, односно пад брзине у јединици времена. При брзини од 50-60 км/х, када тело удари у неку непомичну препреку, оно трпи силу од 20г. Нема те опреме која ће у таквој ситуацији сачувати мотоциклисту. Из тог разлога важно је да мотоциклиста предвиди могућност настанка опасне/изненадне ситуације. Већина повреда које су резултат саобраћајних незгода са мотоциклистима су повреде главе. У Европским земљама, повреде главе узрок су у око 75 одсто случајева узрок смрти међу возачима мотоцикла.
Анализама саобраћајних незгода које су изазвали мотоциклисти утврђено је да кацига није сметала возачу да види опасност, и да се већина незгода дешава на кратким релацијама (5-6 км), и да се већина возача кретала брзином до 50 км/х. Возачи који носе кацигу имају троструко веће шансе да преживе! Важно је истаћи да ношење заштитне опреме (хомолговане кациге, обућа, одећа, штитници итд.) утиче на пасивну безбедност мотоциклиста, односно на умањење последица у случају настанка саобраћајне незгоде. Ношење заштитне опреме може умањити ризик од лаких телесних повреда за 33-50 одсто.
Међутим, несреће у којима учествују двоточкаши имају јединствене околности и узроке што су показала и опсежна истраживања. Истраживања су показала да су најчешћи узроци са мотоциклистима следећи:
- У 3/4 удеса мотоциклиста учествовао је аутомобил. Свега четвртина удеса је судар са фиксним објектима поред пута.
- Технички квар на мотоциклу узрочник је у свега 3% несрећа. Најчешћи технички квар због којег долази до несреће је пробушена гума.
- У 2/3 несрећа где учествује само мотоцикл, узрок је грешка возача мотоцикла попут проклизавања, блокирања предњег точка и исправљање кривине.
- Најчешћа узрок судара мотоцикла и аутомобила је аутомобил који скреће лево док мотоцикл задржава правац.
- У 98% несрећа мотоциклиста временски услови нису имали утицај.
- Видљивост мотоциклиста је критичан фактор у несрећама. Ситуацију значајно побољшавају укључени фарови, магленке, дневна светла и опрема светлих боја.
- Већина мотоциклиста који су учествовали у несрећама старости су између 16 и 24 година. Исти људи у већини случајева су већ кажњавани због кршења саобраћајних прописа било на мотоциклу или аутомобилу.
- Типична несрећа мотоциклиста, показује да исти има мање од 2 секунде за реакцију.
- Боја мотоцикла не утиче на вероватноћу удеса. Већина удеса је фронтална, где због мале површине мотоцикла боја није визуелно доминантна.
- Најсмртоносније су повреде главе и грудног коша. Унутрашња крварења.
- Мотоциклисти који су носили кациге у тренутку несреће имају мање повреде врата.
Нека истраживања показују да возачи не примећују један фар. Мотоциклисти чине два одсто регистрованих возила и возачи по стеченој навици очекују два фара. Када виде један фар, догађа се да га не региструју у зони раскрснице, а у самој раскрсници најтежи су бочни судари, када мотоциклиста налети на средњи део аутомобила.
Мотоцикл је у саобраћају више појава него равноправни учесник у саобраћају. Често је непримећен, несхваћен и погрешно перцепиран. Већина учесника у саобраћају види мотоцикл као објекат, а не као живо биће које управља возилом. Незгоде се дешавају највише по граду на укрштању путева. Најризичнији су млади људи са мало искуства. Тренинзи безбедне вожње било организовано или у самосталној акцији значајно оспособљавају мотоциклисту. Конзумирање алкохола и вожња нипошто не иду једно са другим! Свака бржа и ризичнија вожња значајно погоршава већ лошу ситуацију. Не стварајте сами себи непотребан ризик. Поштујте саобраћајна ограничења и прописе и увек носите заштитну опрему!