Зашто мотоциклисти морају бити посебно опрезни у пролеће?
Са првим знацима пролећа, већина возача се активира на својим двоточкашима, па се може рећи да је сезона мотоцикала почела
На почетку мото сезоне, потребно је мало стрпљења, вежбе и посебно обраћање пажње при вожњи, а сајт Половни аутомобили наводи и зашто.
Зарђале вештине мотоциклисте
Сваки двоточкаш, било скутер или мотоцикл, захтева висок ниво вештине управљања. Када кажемо вештине, мисли се на технике попут избегавања препреке, наглог кочења, скретања, итд. Овладавање и ефикасна примена ових техника је круцијална за безбедност мотоциклисте. Вештина вожње мотоцикла стиче се искључиво вежбом и пређеном километражом. Када мотоциклиста није активан, ове вештине се деградирају, јер се не примењују. Управо се то дешава током зимске паузе, да мотоциклиста улази у нову сезону уз „зарђале“ вештине.
Шта је решење? Мора се радити на „увозавању“. Без обзира колико имате искуства на два точка, потребно је да одвојите пар сати недељно и провежбате основе на празном паркингу или полигону.
Док возите „осмицу“ у оба смера вежбате пролазак кроз кривине, враћате осећај кретања у нагибу и адаптирате тело на мотоцикл.
Слаломом вежбате избегавање препрека у виду аутомобила, рупа, ризле на путу и све оно што ће покушати да вас обори.
Нагло кочење је још једна битна техника која ће вам помоћи да максимално скратите пут кочења, а да вам предњи точак не проклиза (и тако доведе до пада). Кочење вежбајте прво на мањим брзинама, од 20км/х, па постепено повећавајте како се будете осећали сигурније. Ако вам је мотоцикл опремљен АБС-ом, то може бити олакшавајуће, али возач је ипак увек главни фактор безбедности.
Асфалт, прљав и хладан
У току зиме на асфалту се акумулира прљавштина. Не само да та прљавштина чини аутомобиле и мотоцикле прљавим, већ у случају мотоцикала, доприноси и ризику од несреће.
Ту су масноће од цурења антифриза и уља, блато, ризла, со... Све што киша или комуналне службе нису успеле да уклоне. На таквим подлогама пријањање гуме је лошије. Мотоциклисти посебно морају бити опрезни при кочењу пред „лежеће полицајце,“ пешачке прелазе и зауставне линије на раскрницама, које могу бити клизаве. Запамтите да су прљавштине често акумулиране у увалама асфалта, попут флека. Отуда се дешава да чак и након линеарног кочења, точак у неком тренутку изгуби пријањање.
Ван града, на пример Авала, могу се сакрити и “замке” у виду ризле која је заостала у кривинама, а која се обично налази на средини коловозне траке. Запамтите и да се у току зиме „отварају“ рупе, које вас могу изненадити јер последњи пут када сте прошли нису постојале, те их не очекујете. Рупа се отвара тако што током зиме вода продре у пут и заледи се у току ноћи. Када се лед отопи, остане празан простор у који пут слегне и отвори се на површини у виду рупе.
Зато никада немојте возити под претпоставком да је у кривини све како треба. Планирајте сваку кривину, свако кочење. Припремите се за кривину, тако што у исту уђете спорије и тек када будете имали комплетну прегледност кривине, препустите се уживању.
Температура
Како температура утиче на безбедност? Током пролећа често буде великих разлика у температури током дана. Јутра и вечери обично буду хладна, док је средина дана топла и пријатна за вожњу. Што је хладније, тракција гума је лошија. Обратите посебну пажњу када се спуштате у котлине или осенчене делове пута, који су значајно хладнији јер нису изложени директном сунцу, а често су још увек влажни и прљави. Ово је карактеристично за Ђердапску магистралу или Овчарско Кабларску клисуру и остале путеве сличног окружења. Посебан опрез и у тунелима!
Већ смо о томе писали, али поновићемо - спор улазак у кривину, поглед далеко испред ка излазу из кривине, нагињање контра управљањем и лагано додавање гаса како се мотоцикл исправља из нагиба.
Други учесници у саобраћају
Поред мотоциклиста ту су и други учесници у саобраћају. Након зиме и периода без значајног броја двоточкаша на улицама, потребно је времена да и сви други возачи поново у своје процене и одлуке укључе мотоцикл, који су сада опет ту.
На видику нема аутомобила, нема камиона, нема комбија, нема два фара у ретровизору, може се променити трака на Газели? А да ли је можда мотоцикл поред мене кога нисам видео? То питање се постепено враћа у свест возача са пролећем.
Закључак
На почетку сваке сезоне потребно је тренингом „освежити“ своје возачке вештине, уз мало труда..
Вожњу треба адаптирати на различите услове у саобраћају узевши у обзир околину и друге возаче. Пре свега разумети “инфериорност” мотоцикла у односу на аутомобиле, па вожњи приступити дефанзивно јер свака вожња мотоцикла треба почети са ставом који на прво место ставља безбедност.