"ЕФЕКАТ МАМЦА" Обратите пажњу! Овако вас трговци "натерају" да потрошите више!
Моћ уверавања у данашње време толико је деликатна, скривена, да нам се чини како је заправо природна, па о њој не размишљамо. Можда смо зато и сигурни да ћемо између три понуђене кафе, различитих величина и цене, одабрати ону најјефтинију, и најмању, иако је разлика у цени незнатна.
У случају када имамо избор врло често ћемо одабрати оно што је нама у том тренутку најповољнија опција. Односно, барем тако мислимо да је то најповољнија цена.
Београђанин отишао у Турску, а кад се вратио у Србију добио рачун за телефон од 10.000 евра: Ево зашто му се то десило
МАЛА ТАЈНА ВЕЛИКИХ БОГАТАША! Ово је ГРЕШКА БРОЈ 1 коју родитељи праве кад уче децу о НОВЦУ
Летовање НЕ МОРА БИТИ СКУПО: У српским бањама можете КВАЛИТЕТНО ОДМОРИТИ И УЖИВАТИ и за само 100 евра!
У научном свету познат је "ефекат мамца" који се често користи и у маркетингу. Лаички објашњено реч је о методу који намерно користи, тј. нуди више избора од којих нам се неки чине пожељнији од других, иако се таквим чине само зато што их упоређујемо с нечим другим. А њихов је циљ да нас подстакну (присиле) да потрошимо више новца него што смо у почетку планирали.
- Ако опције прикажете на одређени начин можете људе усмерити према скупљим производима", каже Линда Ченг са Универзитета Харвард, преноси "Express.hr".
У почетку се ова метода истраживала као маркетиншка стратегија како би се утицало на избор потрошача но низ њених потенцијала користи се данас у случају здравства и политике. И показује како на наше расуђивање утиче и контекст у којем су нам неке информације понуђене.
Први пут је ова метода забележена током 80-их, а данас је употребљавају многи, а често и људи у својој комуникацији, посебно расправи у којој некога желе уверити у оно што мисле или желе.
Утицај "мамца" може се лако приказати на примеру одабира најповољнијег лета. У случају када се људима понуди опција А с летом за 400 долара и прекидом путовања од 60 минута, опција Б од 330 долара и прекидом од 150 минута, те опција Ц за 435 долара и с прекидом од 60 минута, већина ће одабрати опцију А, без обзира што је скупља од опције Б.
Но, ако морају да бирају између лета А за 400 долара и прекида од 60 минута, опције Б која стоји 330 долара с прекидом од 150 минута, те опције Ц која стоји исто али има прекид од 195 минута, већина ће одабрати опцију Б. У оба случаја опција Ц била је мамац и дизајнирана да буде слична другим опцијама, али не тако атрактивна као она коју творци тог избора заправо желе да одаберемо. Слични експерименти показали су да веома добро употребљени и дизајнирани мамци попут овог могу променити мишљење оних који бирају за 40 одсто.
Психолози расправљају о томе који је прави разлог за ово, а једна идеја је да нам тај мамац нуди једноставно и лако оправдање за иначе тешку, арбитражну одлуку.
Возачи, ОБРАТИТЕ ПАЖЊУ: Ако пролазите КРОЗ ХРВАТСКУ, једна грешка у "две секунде" може да вас кошта 270 ЕВРА!
Ако имате ових 100 динара, можете их заменити за пар ХИЉАДА ЕВРА (ВИДЕО)
Ненад гаји ОВУ БИЉКУ, продаје је за 800 динара по килограму и живи ко БОГ
У случају када морамо да бирамо између две опције, тешко је се одлучити, тешко их упоредити, но кад имамо и трећу, избор се чини лакшим.
У својој књизи "Предиктбли Ирашнал", аутор Дан Ариели описао је како се користи тај модел мамца и да би се нпр. омогућила скупља претплата за неки часопис. Пакети који се нуде тако често укључују опцију одређене услуге за нешто долара, а ако узмете и ту и још ову услугу за толико долара, заправо ћете уштедети. Истраживање на том примеру показало је да ће 52 одсто корисника у случају две опције одабрати јефтинију, без обзира што је у том пакету укључена само једна ствар.
Недавна студија са Универзитета Британска Колумбија истражила је утицај тог ефекта мамца на тржишту дијаманата. Открили су како присуство мало слабијег, али једнако скупог производа може допринети више од 20 одсто профиту тих трговаца.
Нису сви у једнакој мери подложни том ефекту
Истраживачи су открили да ваша осетљивост на мамца зависи од начина размишљања.
Упитници могу одредити хоће ли неки људи више следити своју интуицију, или негују аналитички приступ по којем врше одабир. Они који се интуицијом воде приликом одабира лакше би се могли закачити на тај мамац. Улогу у томе могу имати и хормони, а већи нивои тестостерона могу људе учинити импулсивнијим и осетљивим управо на тај модел. А тај модел превладава и у групном доношењу одлука.
Осим у случају оглашавања за потребу куповања, истраживало се и како утиче у случају спојева, нпр. приликом одабира профила на друштвеним мрежама за састанке.
Мамац би могао утицати и на гласање, запошљавање. У тим случајевима мамац може бити случајан а не намеран. У случају бирања између двоје кандидата који су слични, но један је бољи од другог, то ће нагласити ваш поглед према њима у поређењу са осталим кандидатима.
Истраживачи се питају колико је на такав начин људе могуће подстаћи да одаберу опције које жели неко други.
Научници у Великој Британији питају се може ли се овај модел искористити како би се људи подстакли да донесу здравије одлуке. Тако је Кристијан фон Вагнер са Универзитета College Лондон истражио колико су се људи спремни подвргнути виталном, али неугодном прегледу за могућност откривања рака дебелог црева.
Држава даје од 2.000 до 3.000 евра грађанима: Потребно је урадити само једно!
Најповољнији двособан стан: Ово је цена најскупљег на кредит, смештен на Савском венцу
Открио је да ако им се омогући опција избора између прегледа или не, многи ће одабрати да не би ишли. Но ако им се понуди и трећа опција, преглед у мање атрактивној болници са дужом листом чекања, тј. мамац, ствар се мења. И то не зато што ће људи одабрати тај "неугледни" мамац, већ само зато што им се тако преглед у болници чини мање тежим.
У овом случају мамац би могао спасити животе, но сви би га могли користити као моћ уверавања у нашем приватном и пословном животу.
Кренуо је да чисти бојлер и занемео од ШОКА када је видео шта је све пронашао у њему (ВИДЕО)