ПОЛОВНИ АУТОМОБИЛИ БИЋЕ СКУПЉИ ЗА 20 ОДСТО: На аутоплацевима поставили НОВЕ ЦЕНОВНИКЕ - додатни удар на џеп возача
Због пада тражње цена половних аутомобила по европским земјама почела је да расте још половином прошле године.
Ако Немачка буде променила свој Закон о гаранцијама, а то је тренутно једна од горућих тема у овој европској економији, половни аутомобили који из те земље стижу у Србију могли би да буду скупљи од 10 до 20 одсто. Ако се узме у обзир да је цена половњака у Европи већ скочила због корона кризе и слабије продаје, може се рећи да стиже и други нови удар на џеп на увоз аутомобила у Србију.
АЛТЕРНАТИВА СУЕЦКОМ КАНАЛУ: Руски милијардер "пронашао" нову жилу куцавицу светске трговине
ЈОШ ЈЕДАН КОРАК: Влада Србије усвојила предлог за опорезивање фриленсера, део њих и даље незадовољан
СЈАЈАН СИГНАЛ ЗА СТРАНЕ ИНВЕСТИТОРЕ: Влада Србије додатно ојачала економску сарадњу са Сједињеним Државама
Због пада тражње цена половних аутомобила по европским земјама почела је да расте још половином прошле године. Набавка половњака са тог тржишта већ је скупља за 20 до 30 одсто, али је и понуда знато оскуднија.
Како наводе поједини власници ауто-кућа и ауто плацева, пре короне је на лицитацијама европских лизинг кућа недељно било од 4.000 до 5.000 возила, а сада је та количина преполовљена. Такође, цене су отишле навише, па су аутомобили који су коштали око 7.000 евра сада скупљи и за 1.500 евра. Поједини модели су чак и дуплирали цене.
С друге стране, Немачка је сада најавила измене Закона о гаранцијама, које би требало да усклади са Директивом ЕУ о продаји робе, а које у преводу значе и додатно поскупљење. То би свакако имало велики утицај и на српско тржиште, као једно од најважнијих на које Немци извозе своје половне аутомобиле.
Немачко удружење дилера аутомобила очекује да би усвајање измена закона донело раст цена половних аутомобила за 10 до 20 процената и практично крај продаје старијих половних возила.
Претходни рок за гаранције био је шест месеци, а продужење гаранције и ефекти, односно трошкови такве одлуке стварају проблем трговцима. С друге стране, иако ова одлука иде на руку купцима половних возила, јер би требало да им обезбеди већу сигурност да су возила која купују исправна или бар бесплатну поправку у року од годину дана ако дође до неког квара, дугорочно би могло доћи до негативних промена, попут поскупљења аутомобила
Државно удружење независних трговаца моторним возилима (БВфК) зато је апеловало на немачко Савезно веће у покушају да спречи усвајање ових измена. "Промене су несразмерно неповољне и неодрживе за трговину моторним возилима", наводи се у саопштењу БВфК.
Према подацима Српске Асоцијације увозника возила и делова, продаја нових возила у нашој земљи чини око 15 одсто укупне продаје, односно првих регистрација, а чак 85 одсто чине половна возила. Притом је скоро 80 одсто половних возила старије од 10 година, што нас доводи до поражавајуће статистике просечне старости возног парка у Србији, која износи око 17 година.
Веће цене и због екологије
Подсетимо, када Србија забрани увоз половњака са Еуро 3 мотором, наши возачи ће аутомобил који данас кошта око 3.000 евра плаћати најмање 500 евра више, а најстарији ауто који ће бити могуће увести у нашу земљу имаће 15 година.
У јуну прошле године чак три милиона возила са дизел моторима стандарда евро 4 и евро 5 стајало је на плацевима у Немачкој и чекало купце већином са наших простора, јер су тим возилима нови прописи забранили улазак у градска језгра у многим немачким градовима.
Током 2019. године из Немачке је на источно и југоисточно европско тржиште извезено 226.000 возила, двоструко више у односу на 2018. годину. Корона је прошле године делимично зауставила прилив половњака, мада подаци говоре да је током 2020. у Србију стигло само 750 коришћених возила мање него 2019.
Ако купите половни аутомобил у Немачкој можете да добијете и поврат ПДВ
Многи грађани Србије не знају да ако купе половни аутомобил у Немачкој могу да добију и поврат пореза на додату вредност који у тој земљи од средине 2020. износи 16 одсто.
Наиме, Немачка је омогућила фирмама које извозе половњаке у државе које нису чланице Европске уније да изврше повраћај ПДВ-а. То практично значи да ако купите возило које кошта 5.000 евра, можете да добијете назад порез у вредности од 800 евра.
Да би возачи остварили ову олакшицу морају да провере да ли ауто који купују садржи у својој цени овај порез. На рачуну продавца мора да буде исказан ПДВ, односно раздвојено наведена цена возила и пореза.
Увозници половњака у Србији објашњавају да ПДВ имају аутомобили који су били у власништву неке компаније. Њих купац из Србије може директно да пазари од те фирме или на неком ауто-плацу.
Како би се избегле злоупотребе, продавци у појединим случајевима траже и да се најпре ауто региструје у Србији и да купац затим, уз осталу документацију, приложи и саобраћајну дозволу како би му се вратио ПДВ.