"СВАКИ ПОТРОШАЧ МОРА ДА ЗНА ШТА КУПУЈЕ" Маркети и продавци на пијацама могу бити кажњени ЗБОГ ЛАЖНИХ ДЕКЛАРАЦИЈА
Како би привукли купце продавци у маркетима и на пијацама све чешће као знак квалитета истичу порекло робе, које је неретко лажно.
Тако се на сваком кораку продаје кромпир из Ивањице, јабуке и јагоде из Гроцке, док је парадајз углавном струмички или лесковачки. Овакав начин продаје потрошаче директно доводи у заблуду и коси се за законским прописима.
СКАЧУ ПЛАТЕ У СРБИЈИ: Објављен податак просечне зараде за април - чак за 7,2 одсто већа у односу на исти месец лани
У КОМ ВЕКУ ЈЕ ВЛАДАО НАПОЛЕОН, КОЈИ ЈЕ СИМБОЛ КИСЕОНИКА: Комбиновани тест није задао много мука, знате ли одговоре на ова питања
ОВО МОРАТЕ ЗНАТИ АКО ИДЕТЕ НА ОДМОР КОЛИМА: Где сипати гориво, можете уштедети и до 20 евра
- Не само по Закону о заштити потрошача, него и по Закону о трговини, трговац је у обавези да декларише робу. То важи и за трговце на пијацама јер и они имају регистроване радње. Као што постоји декларација на патикама, кафи, чоколади, пићу или рачунару тако мора да буде и на пољопривредним производима. Мора да се види име произвођача, година увоза, класа производа, увозник и слично - објашњава за Biznis.rs Зоран Николић.
Оваква пракса, како наводи, видљива је у великим маркетима док је ситуација у пиљарама и сличним специјализованим радњама другачија, због чега је неопходно да се инспекцијски органи озбиљније посвете решавању овог проблема јер је ова област недовољно истражена.
- Ово не сме да се дешава, зато се поставља питање ко треба да контролише промет робе на тржишту. Разумемо да инспекцијски органи имају пуне руке посла, да их има мало и да имају планиране активности, али је ово заиста узело маха и представља директно довођење потрошача у заблуду. Дакле, ако трговац не обезбеди доказ о пореклу робе, то се сматра обмањивањем потрошача јер истицањем погрешне ознаке порекла, а самим тим и квалитета, он наводи потрошача да донесе одуку коју иначе не би донео. Рецимо, ивањички кромпир је познат као и сјенички сир, а када купац то види он по аутоматизму купује и нема везе што је он увезен из Пољске. Такво довођење потрошача у заблуду озбиљан је прекршај, али га треба утврдити - објашњава саговорник.
И продавци на пијацама могу да буду кажњени
Када је реч о пијацама и уличној продаји приликом које продавци на картонима исписују различита порекла, Николић објашњава да овде није реч о декларацији, али да је то једна врста преварног оглашавања, које такође представља довођење потрошача у заблуду.
- Ако је питање да ли би продавци могли да буду кажњени, одговор је да. Не да би могли, него би морали, за пример јер не смеју да се играју са поверењем потрошача. Зашто уопште истичу географско порекло било ког производа, па зато што представља квалитет. Када кажемо Футошки купус, сви знамо о чему је реч. Порекло је у таквим случајевима најбитније, а ако трговци то не разумеју у целој Србији, онда о томе мора озбиљно да се разговара. Зашто бисмо такве трговце заобилазили, а друге кажњавали. На крају, сваки потрошач мора да зна шта купује - закључује Николић.