Неимари укротили Грделичку клисуру: Санирани сви проблеми, Коридор 10 готов до краја године!
Проценат свих изведених грађевинских радова износи 96 одсто
Сваки део трасе будућег ауто-пута кроз Грделичку клисуру готово да је у потпуности добио контуре нове, модерне саобраћајнице. Обимни грађевински радови на свакој кривини приближавају се крају, а вредни неимари успели су да укроте ћудљиву трасу овог дела Коридора 10.
Нови ауто-пут, окружен брдима, пролази долином Јужне Мораве као кроз иглене уши. На малом простору пројектанти и извођачи радова успели су да сместе, поред магистралног пута, међународне пруге, далековода и реке, модерну саобраћајницу која ће омогућити бржи и, што је још важније, безбеднији саобраћај.
Пругу од 37 км направили за ПЕТ САТИ: Привредници из Кине најавили пројекте у Србији (ВИДЕО)
Од око 26 километара деонице Коридора 10 кроз Грделичку клисуру, под асфалтом је 23,5 километара, па су очекивања да ће сви грађевински радови бити готови до краја године. Радници ангажовани на изградњи тунела Предејане и на две потцелине које се налазе непосредно испред и иза тунела Манајле су већ завршили свој део посла, а проценат свих изведених грађевинских радова кроз целу Грделичку клисуру достигао је 96 одсто. Завршена је и петља у Владичином Хану, док се радови на петљи код Предејана приводе крају. На улазу у Грделичку клисуру, поред санације последица рушења дела заштитне косине, интензивно се ради на регулацији река и изводе различите врсте бетонских радова. Постављају се и ивичњаци, риголе, а у току су и асфалтерски радови.
- У тунелу Манајле, у левој цеви, завршавамо фарбање тунела и ускоро почињу радови на завршном, односно хабајућем слоју асфалта чиме ће сви грађевински радови у овој цеви бити завршени. У десној цеви радимо насип, бочне дренаже, подужни сабирни колектор и кабл-канале, док се на јужном порталу врши озелењавање косина - набраја преостале радове Леонид Вуковић, шеф пројекта "Југ" у "Коридорима Србије".
На завршеним потцелинама су већ постављени и саобраћајни знаци, а урађена је и хоризонтална сигнализација, док је на потцелинама на којима се ради видљиво да је крај врло близу. Поред два тунела, са по две тунелске цеви, изграђена су 33 моста, чија је укупна дужина 5,7 километара, 20 регулација речних корита од око шест километара, а измештени су и делови међународне пруге и магистралног пута.
- На целој деоници поставили смо више од 4.000 шипова укупне дужине око 45 километара и имамо стотинак потпорних зидова дугих око 15 километара као и више од 155.000 метара квадратних заштитних косина. На само једној целини, дугој шест километара, трећина се штити косинама - објашњава Вуковић.
Србија међу првих 20 у свету: Ево колико зарађују ДИГИТАЛНИ РАДНИЦИ и којим се пословима баве
На траси ауто-пута кроз клисуру су и мостови Врла и Џемен до. Њихова дужина је 645 односно 495 метара. Неки од њихових стубова су високи чак 62 метра, а у сваки од темеља је уграђено 200 кубика бетона. На целој деоници употребљено је око 1.400 носача за мостове, а њихова појединачна тежина се креће између 95 и 110 тона.
Нови ауто-пут пружиће могућност путницима да лепоту Грделичке клисуре сагледају на потпуно другачији начин. У то су се увериле стотине грађевинаца из Србије, Бугарске, Шпаније и Републике Српске. Ипак, највише ће памтити ћудљивост клисуре која им је задала многе главобоље, али и обогатила радне биографије, јер је на овој, релативно краткој деоници, примењено све што се може замислити у путној привреди. Тренутно је на градилишту ангажовано 490 радника и 230 грађевинских машина и камиона.
Интензивни су и радови на санацији последица рушења дела заштитне косине у близини Предејана, где се пре нешто више од месец дана обрушило око њених 100 метара.
- Од око 350.000 кубика земље већ је уклоњена трећина, док је у подножју изведено двадесетак армиранобетонских шипова за дубоко фундирање будуће галерије, као и два сета оплате за израду носача. Радови се изводе непрекидно. У току дана се нестабилни материјал гура са косине, а у ноћној смени се обавља одвоз земље и израда шипова - каже Вуковић.
ОДУШЕВЉЕНИ НАШОМ ЗЕМЉОМ: Цумтобел отвара још једну фабрику у Србији?
Преостали део, нешто више од 600 метара, се, на основу мерења стабилности, ојачава додатним геотехничким анкерима и са три слоја прсканог бетона и арматурне мреже чиме ће се "осигурати дугорочна стабилност".
Геделичка клисура има и најдужи тунел у Србији - Манајле (1,8 километара), па су две његове цеви повезане и попречним пролазима за возила и пешаке, док је просечна дужина тунела Предејане један километар. Грађевинци кажу да су копајући ове тунеле наишли на све што се може затећи у геологији, од земље до чврстих стена. Због тога је често долазило до застоја у извођењу радова и ремећења планиране динамике.