Пандемија COVID-a 19 отворила пут за нове сајбер нападе: Осигуравајуће покриће од сајбер ризика све траженије
Јако је битно пружити покриће за трошкове ангажовања правних саветника, саветника за кризне ситуације, за трошкове обавештавања лица чији су подаци угрожени...
За време трајања пандемије вируса COVID-19 многе компаније су прешле на рад од куће, а таква поставка пружила је нове шансе сајбер криминалцима да уђу у корпоративне системе и дођу до података о пословању, рачунајући на радозналост појединаца којима се нуде "чудесни" лекови против вируса или дефицитарни медицински производи.То се у већем или мањем интензитету дешава стално, а отварањем заражених линкова или прилога, омогућава се приступ подацима компаније, односно крађа, злоупотреба или измена података. Са порастом таквих напада, почео је и развој тржишта сајбер осигурања, па су многе компаније почеле да трагају за решењем, односном осигурањем које би их од таквих напада заштитило.
БЕСПЛАТНО ONLINE ПРЕДАВАЊЕ: Увод у трговање на светској берзи
Чадеж: Политичари који не разумеју економију отимају и од сопствене привреде
НОВЕ ПРОСТОРИЈЕ ЗА МУЗИЧКУ ШКОЛУ У ВЕЛИКОЈ ПЛАНИ: Очекује се отварање нових смерова за виолину и гитару
У Србији, такав вид осигуравајућег покрића је могуће уговорити код Wiener Stadtische осигурања, а како каже директорка Сектора за корпоративна осигурања у овој компанији Сања Јовановић, предвиђа се да ће у наредних 5 година тржиште осигурања од сајбер ризика нарасти до 20 милијарди долара.
- Отварањем заражених линкова или прилога, омогућава се приступ подацима компаније, односно крађа, злоупотреба или измена података. Полиса осигурања сајбер ризика ће у овим случајевима пружити покриће тако што ће надокнадити трошкове ангажовања ИТ стручњака. Ти трошкови се углавном односе на утврђивање обима штете у смислу врсте и броја угрожених или изгубљених података, њеног лимитирања и повратка података, уклањања злонамерног кода или вируса и слично - објашњава Јовановић.
Ипак, то је заправо само почетак и најблажа финансијска последица сајбер напада и само мали део покрића сајбер осигурања, те као такав обично није први мотив куповине полисе осигурања. Наиме, за компанију је најопасније уколико се на било који начин угрозе лични подаци трећих лица. Полиса сајбер осигурања овде ступа на сцену пружањем покрића за трошкове ангажовања правних саветника, саветника за кризне ситуације, за трошкове обавештавања лица чији су подаци угрожени или се сумња да могу бити угрожени, као и друге трошкове настале са циљем очувања репутације компаније.
Управо је нарушавање репутације оно што многе компаније највише „кошта“ посебно када се деси да се изгубе подаци трећих лица као што су њихова имена, бројеви платних картица, подаци о здравственом стању итд. Тада долази до губитка поверења њихових корисника, а неретко се повлачи и питање одговорности менаџера – од генералног директора до ИТ стручњака који воде системе компаније. Како Јовановић објашњава, неретко се покрића из тзв. финансијских линија осигурања међусобно активирају, а сајбер осигурање и осигурање одговорности директора су управо из ових линија и бројни су примери њиховог условљавања.
Ипак, трошкове одбране од евентуалних тужби власника капитала против менаџмента, па и саму надокнаду штете уколико се докаже одговорност менаџмента, покрива полиса осигурања одговорности директора. Полиса осигурања сајбер ризика ће покрити директне финансијске последице сајбер инцидента.
Осим трошкова ангажмана ИТ стручњака, губитка података трећих лица и одбране у случају судских тужби, једном купљена полиса осигурања од сајбер ризика подразумева покриће и за тзв. мулти-медијалну одговорност, износе новчаних казни изречених на основу прекршајних налога овлашћеног државног органа, управљања кризном ситуацијом као и трошкове обавештавања корисника и трошкови подршке клијентима.
Да би нека фирма могла да уговори полису осигурања од сајбер ризика, она најпре мора да попуни упитник у којем даје основне податке о свом компјутерском систему, примењеној заштити, начину преноса и складиштења података, али и финансијске податке, информације о утицају на редовно пословање, о броју и природи личних података трећих лица. Подразумева се да је на сваком компјутеру инсталиран анти-вирус софтвер који се ажурира најмање једном седмично, да се круцијални подаци копирају и складиште на другој безбедној локацији најмање истом динамиком, да постоји контрола мрежног саобраћаја као и компанијска сигурносна политика, и да је омогућено њено спровођење.
БЕОГРАЂАНКА ИЗДАЛА СТАН ЗА 400 ЕВРА: Када је након ванредног стања отишла да га обиђе, ЗАНЕМЕЛА ЈЕ ОД ШОКА
КОРОНА НИЈЕ УНИШТИЛА ТУРИСТИЧКУ СЕЗОНУ У СРБИЈИ: Сокобања покупила ваучере, сви хотели пуни
НЕМАЧКА ОШТРО ЗАПРЕТИЛА: Уколико САД наметне санкције против "Северног тока 2" отпочеће својеврсни ЕКОНОМСКИ РАТ
ШТА ДА РАДИТЕ АКО НЕ ЗНАТЕ У КОЈОЈ БАНЦИ ЋЕ ВАМ ЛЕЋИ 100 ЕВРА? Нова опција на провери статуса
Исплата једнократне новчане помоћи у Банци Поштанска штедионица