Петровић: Процедуре су подигле цене техничког прегледа, не осигурање
У јавности се појавила информација да је НБС пре четири године, након поплава, подигла цену обавезног ауто-осигурања како би осигуравајуће куће надокнадиле губитке које су због природних непогода имале, те да је цена подигнута за 45 одсто.
Мирко Петровић председник Извршног одбора компаније Дунав осигурање на питање да ли су те тврдње тачне одговара:
- Апсолутно не! Цена обавезног осигурања од ауто-одговорности у другој половини 2014. године порасла је за 40%. Основни разлог за раст цене те врсте осигурања јесте подизање суме осигурања као максималне обавезе осигуравача у склопу постепеног усклађивања са сумама осигурања у ЕУ. Наиме, до друге половине 2014. године сума осигурања по полиси осигурања од АО била је 100.000 долара, а изменом закона усвојене су суме од 200.000 евра за материјалну и 1.000.000 евра за нематеријалну штету. Фактички, максимална обавеза осигуравача је вишеструко увећана, и то је захтевало значајан раст цене осигурања. Такав раст сума осигурања представља виши ниво заштите учесника у саобраћајној незгоди, којима се гарантује већа сигурност наплате штете и обезбеђује могућност да од солвентних осигуравача наплате укупно претрпљену штету – каже Петровић и додаје:
- С либерализацијом визног режима порастао је и број наших возила у саобраћају земаља ЕУ, као и број штета које наша возила проузрокују у иностранству. Штете које тамо настану вишеструко су веће од штета у Републици Србији, па је ризик учесталости настанка штета у износима од више стотина хиљада евра до неколико милиона знатно повећан, будући да у неким земљама ЕУ уопште нема лимита осигурања по полиси АО. Такође, од 2012. године, у складу са прописима, обавеза осигуравачā је да 5% бруто премије АО уплаћују као допринос РФЗО. Према свим претходним статистикама и на основу искуства из претходног периода, регресна потраживања РФЗО према осигуравајућим друштвима нису прелазила 2–2,5% бруто премије. Тиме се обезбеђује сигуран приход за РФЗО, о чијем општем друштвеном значају није потребно посебно говорити.
Петровић је нагласио да је у тренутку када је дошло до подизања сума осигурања дошло и до померања судске праксе у исплати висине нематеријалне штете.
- Истовремено, битно је напоменути да је са подизањем сума осигурања дошло и до померања судске праксе у исплати висине нематеријалне штете, као и до повећања просечне цене радног сата у сервисима за поправку моторних возила, те до повећања цене резервних делова, што је утицало и на пораст просечно исплаћене одштете по основу ове врсте осигурања – каже Петровић и додаје да је у упоредној пракси земаља у окружењу, цена полисе осигурања од АО у Србији је међу најнижима.
Петровић је уверен да би се смањењем цена ауто-осигурања створила ситуација у којој је Србија била 2005. и 2006. године.
- Са смањењем цене АО поново би се створила ситуација у којој се делатност осигурања у Републици Србији нашла 2005. и 2006. године, када је велики број друштава која су обављала послове осигурања АО отишао у стечај због немогућности да сервисира своје обавезе, што сигурно не може бити интерес грађана који у овом случају остају без осигуравајуће заштите или без оствареног права на накнаду штете у дугом временском распону – рекао је Петровић.
На питање како коментаришете то да најновије повећање цена технички прегледи правдају чињеницом да су им осигуравајуће куће смањиле зараду од продатих полиса ауто-осигурања са 20 одсто на пет одсто, Петровић објашњава да је та провизија законски регулисана за све спољне канале.
- Провизија од 5% коју технички прегледи имају од осигуравајућих кућа за продају полиса није новост. Не знам зашто се о томе ових дана прича у медијима, кад је та провизија законски одређена за све спољне канале продаје ове врсте осигурања, укључујући и техничке прегледе. Новост је што је почетком јула ове године уведен нови правилник о техничким прегледима. Акценат је на безбедности саобраћаја и Правилник штити грађане од знатног броја возила с битним техничким неисправностима која су раније редовно учествовала у саобраћају. Нови правилник стриктно дефинише на који начин треба радити технички преглед, што значи да није могуће оставити ауто на пет минута, већ је неопходно заиста урадити контролу. То је довело до општег повећања сигурности свих учесника у саобраћају односно свих грађана. Међутим, спровођење нове процедуре на техничким прегледима подразумева ангажовање већих материјалних и људских ресурса, а то је довело и до повећања цене техничких прегледа – наводи Петровић и закључује:
- Све активности које су у претходном периоду предузете на пољу уређења техничких прегледа и осигурања од ауто-одговорности доводе до повећања нивоа сигурности грађана, пружања боље и квалитетније осигуравајуће заштите и истовремено до уређења система пословања техничких прегледа.
Укупно повећање цене осигурања и техничког прегледа јесте цена пружања квалитетније услуге, квалитетније провере исправности и сигурности возила те већег обима осигуравајућег покрића, с тим да су ови трошкови и даље међу најнижима у региону.