ПОСЛОВИ КОЈИ СУ НАСТАЛИ У ДОБА КОРОНЕ ЗА ПОТРЕБЕ КУПАЦА: Која знања су нам потребна за нову нормалност која следи?
Као што су компаније морале да буду флексибилне и да се брзо прилагођавају стању на тржишту, тако су и запослени морали да се навикну на нови начин рада
Пандемија корона вируса донела је многе промене у свакодневном понашању, али и у пословању и начину рада многих компанија. Поједини послови су били драстично погођени тренутним околностима, док су се други убрзано развили или чак и настали као одговор на потребе купаца или корисника.
СРБИЈА ЦЕНИ СВОЈЕ ИНВЕСТИТОРЕ: Породица Soylemez је отворила фабрику у Житорађи и добила наше држављанство!
ОКО 200.000 АРАНЖМАНА ПОД ЗНАКОМ ПИТАЊА: Грчка постала огроман проблем и за агенције и за путнике
ВАШЕ СМЕЋЕ ЈЕ НЕКОМЕ БЛАГО: Људи масовно продају нежељене поклоне онлајн
Као што су компаније морале да буду флексибилне и да се брзо прилагођавају стању на тржишту, тако су и запослени морали да се навикну на нови начин рада - са другачијим распоредом у канцеларији или од куће, уз децу и кућне љубимце као асистенте, са много онлајн састанака и видео позива уместо разговора и договора уживо.
Некима је то ишло лакше, а некима теже, али право питање је како ће сви ови послови изгледати после короне и која су нам то знања и технологије потребне да бисмо се припремили за "нову нормалност" која следи?
Протекли месеци показали су да све може да стане, осим интернета. Послови који се никад нису обављали онлајн постали су свакодневица на мрежи. Зато је дигитална писменост међу најважнијим знањима и вештинама које ћемо сви морати да савладамо и унапредимо.
Од најједноставнијег управљања мејловима, преко организовања онлајн састанака и конференција, све до сложених производних процеса, дигитализација нам је показала да ће све више бити на цени људи који добро баратају новим технологијама. Многи су време карантина већ искористили да усаврше нека дигитална знања, а сви остали мораће да се позабаве тиме у што скорије време. Срећом, све је више онлајн курсева и туторијала који могу помоћи у учењу.
Један од највећих плусева и заправо, најтраженијих вештина током пандемије, била је флексибилност и могућност да се брзо реагује на нове, неочекиване и изненадне промене у сваком смислу, а посебно у послу. Зато је такозвани агилни менаџмент био решење за многе изазове са којима смо се сусретали од марта.
Прилагодљивост и способност и менаџера и запослених, да пословне процесе одрже у правом смеру, вештине су које ће свакако остати тражене и након што се вратимо “у нормалу”. Зато су све бројнији курсеви и обуке на којима људи могу да стекну нова преко потребна знања.
Као што су у време короне процветали продавци опреме за вежбање код куће, тако су и лични тренери постали веома тражено занимање. Многи су се прилагодили околностима, па су у време затворених теретана држали своје часове онлајн – преко Зоома, Скајпа, Јутјуба... Није баш исто као на струњачи, али је безбедније и држи кондицију.
Неки су наставили са том праксом и након делимичног попуштања мера, па своје тренинге снимају и емитују на разним дигиталним платформама. Треба на време мислити на наредно пролеће...
Иако смо протеклих месеци сви почели да “живимо онлајн”, увидели смо и да неке ствари просто не могу да се обављају на интернету. Од фабричке производње до ситних поправки по кући, било је радника који просто нису могли себи да приуште тај “луксуз” да раде од куће. А без њих не бисмо успели да задовољимо неке основне потребе.
У складу са тим, предузећа све више траже занатлије разних специјалности, па се чини да би то могао да буде добар избор и за будуће средњошколце.
Слична ситуација је и са возачима које су посебно курирске службе ових месеци тражиле и запошљавале готово свакодневно. Како смо све почели да купујемо онлајн, тако је неко ту робу морао и да нам достави до кућних врата. Поруџбине су расле невиђеном брзином, баш као и обим посла курира.
Имајући у виду да бар још неколико месеци нећемо моћи да рачунамо на какву-такву нормалност возачи сналажљиви у саобраћају у ово време празника сигурно ће моћи да рачунају на солидну зараду, па пробајте да увежбате још мало паралелно паркирање, али и стрпљење у време "шпица".
Глобализација се већ годинама увлачи у све поре друштва и присутна је у многим делатностима, али се у време пандемије показало да и није баш идеална у ванредним ситуацијама. Прекид саобраћајних веза прекинуо је и ланце снабдевања, удаљио добављаче од производних хала, отежао свакодневне процесе.
С друге стране, ницали су послови чији је главни циљ био да задовоље потребе локалне заједнице и најближег комшилука. Ресторани су од места за дружење постали сервиси за доставу хране, а локални трговци и произвођачи су постали важнији од глобалних брендова. Стручњаци процењују да ће и "после короне" бити потребно ускладити овај однос и бар донекле уједначити значај локалних и глобалних послова на тржишту, јер ће потрошачи то захтевати својим понашањем.