Србија има светски адут! Јадарски басен крије решење за проблеме великих компанија!
У Европи и целом свету на делу је револуција у ауто-индустрији, јер се прелази са дизел мотора на електромоторе, а Србија по свему судећи намерава да ухвати корак са тим трендом.
Председник Србије Александар Вучић поручио је са светског економског форума, који се дешава у монденском швајцарском скијалишту Давос, да би Кинези могли да направе фабрику електричних возила у западној Србији, на потезу од Пријепоља до Крупња, где се налази руда јадарит која садржи велику количину литијума потребног за прављење батерија за електровозила.
Највреднији рударски ресурс Србије је налазиште литијума у Јадарском басену, код Лознице. Када почне експлоатација руде јадарит, што се очекује за неколико година, претпоставља се да ће одатле моћи да се добију количине литијума које би задовољиле 10 одсто светских потреба. Пројекат „Јадар” развија компанија „Рио Тинто” која, према речима председника Србије, већ разговара са Кинезима о сарадњи. Вучић је у Давосу разговарао са шефовима „Рио Тинта” Жан-Себастијаном Жаком и Симон Нивен.
– Обавестили су ме да ствари иду добро, а ја сам их молио да се убрзају. Објаснили су да лако ураде рударски посао, али им остаје чак 26 корака да би одвојили литијум од камена и свега тога што је извучено из земље. То је технолошки компликован процес, али раде на томе – рекао је Вучић.
Немачка канцеларка Ангела Меркел рекла је у Давосу да је слаба тачка немачке ауто-индустрије то што када се пређе на електрични аутомобил, нико ни у Немачкој ни у ЕУ не може да направи батерију – све то се прави на Далеком истоку.
– То је један од проблема које има „Рио Тинто”, не знају како батерија треба да изгледа. Од огромног је значаја тај литијум у јадариту, на западу Србије, недалеко од Лознице. Од 2024. тамо ће моћи да ради ко зна колико људи и ко зна шта све можемо да извучемо из тога. Ако они буду направили партнерски однос са Кинезима, то би значило да ће се тамо направити велика фабрика аутобуса на електрични погон, комбија, аутомобила и других возила. Ту је Србија у огромној предности у односу на друге земље – објаснио је Вучић.
Кинески „Јинлонг” је иначе један од највећих светских произвођача батерија за електровозила. У Кини око 200 фабрика склапа неки вид електричних возила, јер је њихов план да се саобраћај у тој земљи убудуће заснива само на возилима са нултом емисијом издувних гасова.
Петар Петровић, професор Машинског факултета у Београду, каже да будућност јесте у електричним возилима, док би изградња фабрике батерија, према речима саговорника била паметан подухват.
Таксе Приштине скоро преполовиле пласман робе из земаља ЦЕФТА
– Производња батерија донела би корист Србији у смислу да не будемо само извор руде, коју ће неко да извезе и на њој добро заради, већ да продајемо производе и стварамо додату вредност. Није проблем направити батерију, већ пронаћи литијум – каже Петровић.
Нови подмукли потез Албанаца: Хоће да продају СРПСКОГ ПРИВРЕДНОГ ГИГАНТА
Раде Јеленковић, професор Рударско-геолошког факултета, каже да се званично не зна колико литијума има у Србији. „Рио Тинто”, који истражује Јадарски басен, још није завршио елаборат о минералним ресурсима који треба да садржи податак о количини и квалитету руде јадарит, као и који део може профитабилно да се експлоатише. Тек када буду предали тај документ држава ће знати са чим располаже. Али, неки подаци већ постоје. „Рио Тинто” је у годишњем извештају за 2016. годину објавио да су званичне резерве минерала јадарит процењене на 136 милиона тона.