СРБИЈА ПАРИРА ЕВРОПСКИМ СИЛАМА: Почиње производња електричних аутомобила, а ево КОЈИ МОДЕЛ је у питању
Јуче у току дана одржан је и састанак представника Стелантиса и синдиката радника Фијата.
Након месеци спекулација о ауто-гиганту који долази у Србију, судбини Фијата и његових радника, производњи нових модела, најаве које су стизале из Фијатових синдиката, да ће нови инвеститор бити Стелантис, су се испоставиле тачним.
Након састанка одржаног 28. априла између председника Србије Александра Вучића и руководства компаније Стелантис, потписан је уговор о финансирању производње електричних аутомобила у Фијатовој фабрици у Крагујевцу.
Чвршће везе са тржиштем ЕУ за бржи раст привреде региона
ДЕТАЉАН СПИСАК! ово је радно време за празнике: Како ће радити поште, пијаце и продавнице за Први мај
НАЈНОВИЈА ОДЛУКА! ВЛАДА ОГРАНИЧИЛА ЦЕНЕ ЖИВОТНИХ НАМИРНИЦА И ГОРИВА: Важе 60 дана од ступања на снагу
Уговором је договорено заједничко инвестирање у нови производни погон, тј. нове машине, у вредности од 190 милиона евра, од којих држава финансира 48 милиона.
Како је у обраћању медијима после састанка предочено, прво ступа на снагу прелазни период до 2023. године да би се успешно заменила механизација, а производња електричног аутомобила почиње 2024. године.
О конкретном моделу није било речи, али како су писали домаћи медији то ће највероватније бити електрична Фиат Панда, концепт који је представљен пре 3 године.
У току дана одржан је и састанак представника Стелантиса и синдиката радника Фијата који су, како је изјавио њихов председник, имали нека питања за страну компанију, али су истакли да је ово свакако добра вест.
Подсетимо, Фијат из Крагујевца је већ неко време мучио муку са пословањем што се и осликало прошле године када је производња пала на ниво незабележен од 2012. године када је гигант и дошао у Србију.
Фабрика је део стратешког плана
Извршни директор Стелантиса, Карлос Тавареш истакао је током састанка са нашим председником да ће фабрика у Крагујевцу играти кључну улогу у стратешком плану компаније названом Даре Forward 2030.
- Наш план је да производимо не мање од 75 модела електричних возила. Од тога не мање од 50 ће се производити у Европи. То ће учинити слободу кретања још чистијом, и ми сви смо посвећени нашим потомцима. Зато је наш план да будемо карбонски неутрални - да смањимо утицај на животну средину. То је наше обећање унуцима и потомцима, рекао је он током каснијег обраћања медијима - навео је он.
Тавареш је додао и да је неопходно да се шири мрежа пуњача за електричне аутомобила.
- Ово је веома важан тренутак, што смо потписали овај уговор, и желим да вам кажем да можете да верујете Стелантису. Ми ћемо урадити свој део посла, и уверени смо да ће и српска страна урадити свој део посла - закључио је директор.
"Почињемо нову еру"
Председник Србије Александар Вучић након састанка је изјавио да је ово важан дан за Србију.
- Ми данас почињемо нову еру у инвестицијама у нашу земљу и у нашем понашању у будућности - рекао је председник и осврнуо се на потребу да се уради инфрастуктура за пуњење електричних возила.
Он је нагласио да ћемо морати да размишљамо о цени електричне енергије и додао да "морамо имати јефтине струје, а да бисмо то постигли морамо имати обновљиве енергије. А да бисмо то урадили требаће нам реверзибилне електране. Морамо да радимо што више, пошто од 2035. неће више бити класичних возила".
- Није више кључно питање колико ћемо људи имати запослених, већ какву нову вредност правимо. Колико ћемо имати људи који могу да иду у корак са најсавременијим технологијама, истакао је Вучић.
Сигнал поверења
Директор сектора за стратешке анализе, услуге и интернационализацију ПКС Михаило Весовић рекао је данас да су нове инвестиције Фијат Крајслер компаније у аутомобилску индудстрију у Србији сигнал поверења у српску економију и наше тржиште.
Истакао је да је ова инвестиција дошла анализом економске исплативости и технолошких могућности Србије, као и чињенице да је Фијат успешно пословао више од десет година на овом тржишту, те да је за то време могао да обезбеди неометане логистичке токове и кадровске потенцијале међу запосленим.
- Фијат је променио индустријску слику у Србији, а ова инвестиција је доказ да на присуство ове компаније у земљи стратешки можемо да рачунамо и надаље. Ово је изузетно важна вест у вом тренутку с обзиром на то да је велики број инвестиција или успорен или заустављен. То је сигнал поверења у Српску економију и у ово тржиште - поручио је Весовић.
Нови модел
Компанија Стелантис већ неко време најављује свој повратак на велика врата у индустрији аутомобила, и то са редизајнираним електричним моделом познате Панде.
Компанија је 2019. представио концепт Центовенти, на основу ког је Панда редизајнирана, а пре 2 године су најавили да планирају да покрену производњу Центовенти концепта. Према писању британског сајта Аутокар (Аутоцар.цо.ук), производња овог модела ће кренути 2023. године, што се подудара са најавама да ће се у Крагујевцу кренути са производњом 2024. године.
Ради се компактном моделу намењеном градској вожњи, а дизајн који је увелико одобрен биће премијерно приказан следеће године. Биће доступан у потпуно електричној и хибридној варијанти, а налазиће се на ЦМП платформи Стелантиса.
Фабрика у Крагујевцу је до сада производила модел Фијата "500Л".
Састанци са синдикатима
У медијима се убрзо појавила и информација су се представници Стелантиса састали и са представника Самосталних синдиката компаније Фијат Крајслер аутомобили Србија
Како је рекао председник синдиката Саша Ђорђевић, вест је свакако добра и за раднике и за фабрику али да они имају још питања и детаља која треба разјаснити.
Секретар синдиката Независност у Фијату Игор Анђић, је рекао да производња електричних аутомобила све мења.
- Све зависи од технологије, колико ће радника бити потребно за ову фабрику. Сигурно да ће број радника који је радио на моторима са унутрашњим сагоревањем, и на новим електричним мотирима бити разичит. Можда мањи, можда већи, видећемо, рекао је Анђић.
Он је рекао и да за раднике најава производње новог возила значи посао, али и поновио да су радници незадовољни платама, те да само веће зараде, како каже, достојне радника у Крагујевцу, решавају проблем у фабрици.
Спас за Фијат
Фиат Chrysler аутомобили Србија (Фијат Крајслер аутомобили Србија) пао је на осмо место највећих српских извозника и у првих десет месеци прошле године. У том периоду приодао је возила у вредности од 255 милиона евра што је за око 30 милиона мање него у истом периоду 2020.
Прошлогодишња производња у Фијату била је најмања још од 2012. када је италијански гигант дошао у Србију, те се вест о покретању погона
За 11 месеци прошле године Фијат је имао непуних 60 радних дана.