ПРОДАВАЦ ЋЕ МОРАТИ ДА ПРИМИ РЕКЛАМАЦИЈУ И БЕЗ КУТИЈЕ: Низ новина у новом Закону о потрошачима
Србија очекује нови Закон о заштити потрошача којим би требало да буду регулисане досадашње недоумице
Нови Закон о заштити потрошача биће донет у другој половини ове године. То је закон који се дуже чекао, а његова основна намена биће брже решавање потрошачких спорова, ефикаснија заштита права потрошача, али и корист за трговце. Први пут биће омогућена вансудска заштита као обавеза. Односно, уз посредовање тела за вансудско решавање спорова које евидентира ресорно министарство, она ће бити обавезна за трговце.
ТРАЖИЛИ СТЕ ОДЛАГАЊЕ ПОРЕЗА ЗА ФИРМУ? Сад је познато и кад стиже прва рата на наплату
КАКАВ КРАХ ЕВРОПСКЕ ВЕЛЕСИЛЕ: Окончан раст запослености који је трајао 14 година
У СРБИЈУ СТИГАО МНОГО МОДЕРАН ПОРЕЗ: Можда ви не гледате "поклону у зубе", али држава ће да гледа
После усвајања закона следе активности подизање свести јавности о предностима вансудског решавања спорова, обука тела за вансудско решавање спорова у складу са ЕУ. Вансудско поравнање постојало је и досад у закону, али у пракси није заживело. Разлог је једноставан, трговац није био у обавези да учествује у вансудском поравнању по захтеву потрошача.
Дакле, сада ће трговац имати обавезу да се одазове поступку вансудског решавања спора, иначе ће морати да плати казну по прекршајном налогу. Прописано је да поступак вансудског поравнања може да покрене једино потрошач, уз услов да је претходно покушао да са трговцем реши предмет спора.
Новина је и то што ће продавац бити дужан да прими рекламацију купца, али и да напише образложење уколико је не прихвати. У том случају, трговац је дужан да потрошача обавести о могућности решавања спора вансудским путем, као и о надлежним телима за вансудско решавање потрошачких спорова. Добра вест за потрошаче је и то што достављање амбалаже купљене робе не може бити услов за решавање рекламације нити разлог за њено одбијање.
То значи да више неће бити потребе за чувањем кутија, често веома кабастих, чија је једина сврха била задржавање права на евентуалну рекламацију.
Измене закона тичу се и угоститеља, јер је прописана обавеза да се ценовник оброка и пића истакне на столовима или да се ценовник преда сваком потрошачу пре пријема поруџбине. Такође, цене оброка и пића морају бити истакнуте и на улазу у угоститељски објекат.
Додатно, министарство ће ово спроводити у сарадњи са телима за заштиту потрошача, а у самој изради Нацрта Закона о заштити потрошача активно су учествовала и удружења за заштиту потрошача, као што је НОПС. Све је иначе део стратегије заштите потрошача за период 2019–2024. године.