СЛУЧАЈ ТРОВАЊА ТРЕСЕ РЕГИОН, ПОТРОШАЧИ ЗАБРИНУТИ Ево шта да радите ако сумњате у квалитет хране и пића и КОМЕ да се ЖАЛИТЕ
Важни савети за потрошаче.
Важност одговорног и транспарентног поступања компанија у случајевима тровања храном и пићем, попут овог који тренутно тресе регион, али и Немачку и САД, истиче за медиј Стефан Ивановић, директор центра за маркетинг стратегију еПлус Маркетинг Центар са вишегодишњом експертизом у прехрамбеној индустрији.
"АКЦИЈА БОЉА ЦЕНА ЈЕ НАЈВИШЕ ДОПРИНЕЛА НАГЛОМ ПАДУ ИНФЛАЦИЈЕ У СРБИЈИ" Мали: Још један велики изазов који смо заједно победили
РАСПИСАН КОНКУРС ЗА ДРЖАВНУ ПОМОЋ: Ова група грађана добија 15.000 динара, али под једним условом
СВИ СУ ОДУШЕВЉЕНИ НОВИМ ЛОГОМ САВА ЦЕНТРА који је осмислио НАШ ЧУВЕНИ ГРАФИЧКИ ДИЗАЈНЕР (ФОТО)
- Играње са поверењем потрошача је најмање пожељна ствар која може да вам се деси, истиче Ивановић, који има преко 20 година искуства у највећим интернационалним и регионалним компанијама Централне Европе и као консултант у бројним пројектима подршке привреди.
Он каже да људи јако верују брендовима, а то не мора да се односи само на оне реномиране него то могу да буду и мале фирме "из комшилука" или нека друга домаћа производња.
- Сваку компанију карактерише понека криза коју мора да решава, а кључна ствар је да се установи узрок или разлог због чега је до тога дошло, а то може бити људски фактор, проблеми у транспорту и слично. Што је компанија већа и боље организована, мање су могућности да дође до контаминације производа - објашњава он.
Одговорно понашање компаније кључно
Ивановић наглашава да одмах треба повући производ како не би долазило до даљег ширења проблема, што одговорни брендови одмах ураде.
- Уопштено говорећи, ако видите да после дан-два нико више не прича о проблему, постаје сумњива прича. Када имате поверења у неког да ће вам рећи да је погрешио јер се свима дешавају грешке, људи ће више веровати у такав став. Тако раде одговорни произвођачи - закључује Ивановић.
Поступак компаније "Кока-Кола" одговара оваквом понашању, а начин како ће она да реагује даље и решава проблем може бити позитивно у очима потрошача и да се још више учврсти њихово поверење.
Када се деси само тровање или нека слична штета, произвођачи најчешће гледају да што пре санирају проблем и да се што прекине да се о томе говори, па се дешава да подаци о томе шта се догодило нису довољно транспарентни, што Ивановић сматра као највећи проблем.
- Треба се трудити да се обезбеди што већа транспарентност, да се потрошачи упознају са ситуацијом, да ли се заиста десило, али је важан и начин на који ће то да се регулише - рекао је Стефан Ивановић.
"Прописи некад веома различити"
На питање о спорним супстанцама које се све чешће проналазе у храни и пићу у разним земљама света каже да понекад проблем може бити то што су прописи у некима од њих некад веома различити.
- Кад извозите неки производ, морате да будете упућени шта се дешава на том конкретном тржишту. Извозници своју производњу најчешће оптимизују да буде потпуно по најстрожим критеријумима - каже Ивановић. Додаје да се, поред царинских баријера, могу десити и неки други притисци на привреду, па се тада питање прописа проширује - каже он.
Објашњава да је у том случају вишестепена контрола најважнија.
- У прехрамбеној индустрији имате контролу квалитета у више тачака чиме се сви потенцијални ризици смањују на најмању могућу меру. Теоретски, увек нешто може да се деси, али та вишестепена контрола је гаранција да се елиминишу сви могући пропусти.
- Производња по HACCP-u и генерално по свим стандардима који су овде на снази и који обавезују све произвођаче, требало би да се примењују, али понекад сами произвођачи покушавају да ураде и нешто на своју руку. То су углавном мале фирме, док велики брендови не да поштују стриктно те прописе него су њихови прописи и ригорознији него што државе прописују баш да се не би такве ствари дешавале - објашњава он.
Читање декларација
Он се дотакао и важности декларација на прехрамбеним производима, које могу бити својеврсна превентива.
- Декларације су обавезне. На предњој страни имате написане ствари које произвођач може да уради на начин који је дефинисан законом и правилницима о декларисању робе. У декларацијама треба да се налази суштина ствари и пажљиво читање нам може открити јако пуно о самим производима - објашњава он.
Објаснио је да је истраживање потрошача о односу према информацијама на прехрамбеној амбалажи које је он спровео са својим сарадницима показало да потрошачи највеће поверење имају према неком независном експерту. Ивановић је напоменуо да то има много већу тежину од свега што декларише контрола или произвођач, неки пут и више од неких државних инспекција, али оне ипак уживају веома висок степен поверења потрошача.
Тровање водом и чипсом
Хрватска „Кока-кола“ потврдила је јуче да је један случај тровања једне особе у Ријеци њиховим производом из линије минералне воде „Ремерквеле“ (Romerquelle Емотион Blueberry Помегранате) у стакленој бочици од 330 милилитара.
Такође, из Немачке су стигле вести о тровању две тинејџерке љутим чипсом “Хот Chip Challenge”.
Оба производа су повучена из продаје.