У ЧЕМУ ЈЕ ЦАКА? ЗАШТО ЈЕ КОД НАС ГОРИВО НАЈСКУПЉЕ? Пун резервоар у Србији 7.100 динара, а у Црној Гори 48 евра
Наши грађани који живе близу граница иначе одлазе преко границе да би наточили своје резервоаре
Увек некако са ценама на нашим пумпама, питамо се како то да је гориво код нас готово најскупље у ширем региону, и зашто у Црној Гори точе јефтиније нафтне деривате.
ПОСТАЈУ РАЈ ЗА КРИПТОВАЛУТЕ: Држава која је прихватила биткоин као монету сада почиње опшежан пројекат! (ВИДЕО)
ОД БЕОГРАДА ДО БОРА - ДЕТАЉАН ПРЕГЛЕД ЦЕНА СТАНОВА ПО СРБИЈИ: За свачији укус, од 300 до 9.000 евра за квадрат
НАЈАВЉЕНА ВЕЛИКА ВЕСТ ЗА СРБИЈУ: Председник истакао да се светске фирме утркују за пословање у Србији
То се нарочито види с доласком сезоне, па они који се упуте на море ових дана, бирају где ће да пуне резервоар. Ако бисте да поредите - пун резервоар "евро дизела" у Србији кошта 7.100 динара, док је у Црној Гори за ту количину горива потребно мање од 50 евра (48).
Наши грађани који живе близу граница иначе одлазе преко границе да би наточили своје резервоаре. Таква је ситуација на граници са Босном и Херцеговином, будући да цена дизела износи негде око 110 динара, или нешто мање од једног евра.
У Србији с друге стране, константо расте. Дизел тренутно кошта 157 динара, у зависности од бензинске станице.
Највише, како објашњавају из Удружења нафтних компанија Србије у државним давањима, односно захватањима. Грађани БиХ плаћају само два намета.
Подсетимо, у Србији су на литар горива државна давања 82 динара.
- Имате део који је део нафтних компанија, а други је везан за државне дажбине. Код нас, државне дажбине чине око 56 одсто цене. Када купите литру бензина за 151 динар, 86 динара су државне дажбине. У свакој земљи се ово разликује. Земље које су на мору имају далеко повољније услове за куповину нафтних деривата, јер се нафтом тргује на Медитерану. Разлика у тим компанијским ценама је далеко мања од државних дажбина. На пример, Босна и Македонија имају прилично мало дажбине, за разлику од нас - рекли су из УНКС.
А код нас компаније пре него што избаце бензин на тржиште морају да плате неколико дажбина, односно буџетских ставки.
- - пдв,
- - акциза,
- - накнада за обавезне резерве од 15.10.2014.
- - накнада за унапређење енергертске ефикасности од 01.07.2019.
- - накнада за маркирање горива од 01.02.2014.
- - накнада за мониторинг квалитета горива од 01.12.2015.
Цена "црног злата" наставља да расте ових дана и на светском нивоу, па је барел нафте типа брент, који је један од репера за стање глобалног тржишта, премашио 71 долар. Ово је делом последица очекивања од новог састанка Организације земаља извозница нафте и њихових савезника (ОПЕК ), а нафташи верују да ће цена наставити да расте и зато што је потражња за нафтом све већа.
Томе доприноси почетак летње сезоне и годишњих одмора, а оптимизам расте и због опоравка глобалне привреде и зато што се све више земаља отвара јер је епидемиолошка ситуација са корона вирусом боља из дана у дан.
Од почетка марта до почетка јуна, цена горива у Србији повећана је за пет до девет динара по литру, у зависности од врсте и квалитета деривата који возачи сипају у своје резервоаре. То, практично, значи да је за пун резервоар сада потребно издвојити и до 450 динара више него пре три месеца.