УДАРАЈУ ПО ЏЕПУ СТРАНИХ ВОЗАЧА: Европски суд одлучује данас о немачким путаринама
Европски суд одлучује данас о томе да ли ће Немачкој бити дозвољено да уведе путарине на аутопутеве.
Оне би, пре свега, могле да по џепу погоде стране возаче. Притом је евентуална финансијска корист - спорна, пише Дојче веле (DW).
Уколико до увођења путарина дође, сви ће морати да набаве одговарајуће вињете - онакве какве користе рецимо Словенија или Аустрија. Код аутомобила који су пријављени у Немачкој, власници би, међутим, требало да добију неку врсту повраћаја преко пореза. То значи да немачким возачи у ствари не би имали додатне трошкове.
Против тог плана тужбу је поднела Аустрија, а подржала ју је Холандија. Аргумент Аустријанаца гласи: путарина је неспојива с европским уговорима, јер она дискриминише Аустријанце и све друге грађане ЕУ с изузетком Немаца. Аустрија се позива на забрану дискриминације за грађане Уније.
Почетком фебруара, државни правобранилац Суда ЕУ у својој експертизи је навео да не сумња у исправност одлуке о увођењу путарина. Према његовој процени, став Аустрије о томе да се други грађани ЕУ тиме у Немачкој дискриминишу, базира се на "неспоразуму“. Немачки и страни власници возила не могу се упоредити, јер странци не морају да плаћају немачки порез на возила.
Та процена важи као упутство и на основу ње би суд могао да одбије тужбу.
Експертиза, додуше, није обавезујућа, али се у пракси показало да судије Суда Европске уније често следе то мишљење, наводи DW.
Немачки министар саобраћаја Андреас Шојер - иначе из редова баварске ЦСУ чије је изборно обећање и било да ће увести путарине - жели да већ у октобру наредне године почне с наплатом. Припреме за то већ сада су у току.
РУСИ ШИРОКЕ РУКЕ ПРЕМА ИРАНУ: У два пројекта улажу пет милијарди долара
НЕВЕРОВАТНО: Оволико киловата прогута клима-уређај
СТРАНЦИ ХРЛЕ У СРБИЈУ ЗБОГ ЗДРАВСТВЕНОГ ТУРИЗМА: Око 60 ординација већ испуњава све стандарде
Држава је тако још протекле године склопила уговоре с предузећима која би тиме требало да се баве. Наплата је замишљена путем вињета на десет дана, два месеца или годину дана, а њихова цена зависила би од количине штетних издувних гасова возила.
Тако би вињета за десет дана коштала између пет и петнаест евра, она за два месеца између 16 и 30, а она за годину дана између 74 и 130 евра. Основа за израчунавање те цене је комбинација евро-норме и величине возила. Вињете би могле да се купе преко интернета, мобилне апликације или на одређеним станицама на аутопутевима.
Зарада би требало да се утроши за изградњу нових и поправку постојећих путева.
Према актуелним рачуницама, немачка држава би могла да убире путарину од око 3,85 милијарди евра годишње. Од тога би три милијарде долазиле од немачких власника, што би се, међутим, поновно вратило преко пореза. Осталих око 850 милиона евра стизало би од страних возача.
На одржавање и контролу система путева, према проценама, Немачка троши око 245 милиона евра. Према томе, око 600 милиона могло би да се уложи у изградњу и обнову путне мреже.
Те калкулације су, међутим, спорне.
Процват тржишта уметнинама: Француски милијардер купио Сотби, а за ово је имао посебан разлог
РЕШЕЊЕ ПРОБЛЕМА ВЕЛИКОГ ГРАДИШТА: Водовод за сва насеља
ПРИЛИКА ЗА УСПЕХ: Повезале се Лондонска и Шангајска берза
- Првих година након увођења путарина може се очекивати дефицит од десет до 155 милиона евра - наводи се у експертизи Форума еколошко-социјалне тржишне економије (FÖS), урађеној по налогу посланичке групе Зелених у Бундестагу.
Разлог за то, како пише у тој експертизи, јесу измене првобитног концепта. Иако би добитак од наплате вињета за стране аутомобиле требало да порасеи, стварни добитак умањио би повраћај новца због пореских олакшица за возила која испуњавају норму еуро-6, наводи FÖS и додаје да би морала да се узме у обзир и макроекономска штета која би настала мањим обимом пограничног промета.
Министарство саобраћаја, међутим, и даље остаје при својим калкулацијама.
- Дефицита неће бити - рекла је крајем маја једна портпаролка министра саобраћаја Шојера, подсећа у тексту Дојче веле.