УПЛАТИЛИ СТЕ ЛЕТОВАЊЕ, АЛИ ИПАК СТЕ ОДУСТАЛИ ОД ОДЛАСКА ЗБОГ ЕПИДЕМИЈЕ: Само у овим ситуацијама имате право на повраћај новца
Многе грађане обрадовала је информација да поједине земље почињу са ублажавањем различитих мера и отварањем граница, као што је то за нашу земљу урадила Грчка.
Истовремено је много и оних који су већ уплатили аранжмане, али би ипак да одустану од путовања. С тим у вези, анализирали смо шта могу да очекују туристи који су уплатили летовање преко агенције, а шта они који су, у сопственој режији, платили директно хотелу или власнику приватног смештаја у другој земљи?
КОНАЧНА РАНГ ЛИСТА 29. АПРИЛА! Свако у Србији има шансу да кроз клик заради месечну плату - ево како!
НОВЕ МЕРЕ ЗА ПРИВРЕДУ ДО КРАЈА НЕДЕЉЕ: Влада Србије ће додатно помоћи најугроженијима
ШТА СЕ ТО ДЕШАВА НА ТРЖИШТУ НАФТЕ? Када возачи у Србији могу да очекују још јефтиније гориво?
Александар Сеничић из Националног удружења туристичких агенција Србије (ЈУТА) каже за "Блиц Бизнис" да у свим случајевима путници формално-правно имају право на повраћај новца. Међутим, како напомиње, ванредна ситуација доноси и ванредна, понекад по туристе неповољна, решења.
“Туристи који су индивидуално уплатили боравак требало би најпре да контактирају свој смештајни објекат. Према нашим информацијама, тих индивидуалних аранжмана нема пуно, али један број људи успео је већ да добије назад свој новац. У међувремену је грчка влада донела пре неких 7 дана одлуку, којом омогућава својим хотелијерима и власницима приватних туристичких објеката да гостима уместо враћања новца прво понуде неку замену, у виду ваучера, промене термина или неког другог сличног путовања”, појашњава Сеничић. То им, међутим, није и обавеза.
Дакле, ситуација је слична као и са нашим туристичким агенцијама које су већ након почетка кризе и увођења ванредног стања одлучиле да откажу сва путовања до 15. маја и истакле да потпуни повраћај новца путницима у овом тренутку није могућ.
У уговорима иначе стриктно наводе услови и временски рокови у којима се боравак може отказати без било каквих накнада, али је свима јасно да је ово што нам се тренутно догађа такозвана “виша сила”, па су тако и решења за настале проблеме другачија.
"У сваком случају, може се догодити да хотели, односно смештајни објекти, наведу одређене фиксне трошкове због којих би задржали део уплате, али то већ зависи од појединачних аранжмана", наводи Сеничић.
Код домаћих агенција све је јасно
Када је реч о домаћим туристичким агенцијама, он каже да враћање новца за већ уплаћене аранжмане тренутно није опција, јер су та средства у највећој мери већ прослеђена, односно агенције су исплатиле своје партнере – хотеле, превознике, угоститеље...
“Ако би путници инсистирали на потпуном повраћају новца одмах, многе туристичке агенције би отишле у стечај, а онда и након евентуалне победе на суду не би имали од кога да наплате тај трошак. Ипак, морам да нагласим да велика већина путника у потпуности разуме ову ванредну ситуацију у којој смо се нашли, и да је њих око 90 одсто прихватило неки вид компензације – промену термина, ваучер за касније путовање и слично”, објашњава Сеничић.
Он напомиње да ће они који буду инсистирали на повраћају новца вероватно моћи да добију паре назад, али нешто касније или у ратама. Ту се очекује и званичан став државе, односно Министарства туризма, из кога су, према речима Сеничића, обећали да се огласе по овом питању до краја ванредног стања.