ВИШЕ ОД 30.000 ГРАЂАНА ТУЖИЛО БАНКЕ: Једни траже повраћај 1.000 евра, а други и много више
Српски судови затрпани су са око 30.000 тужби грађана против банака од којих траже повраћај новца узетог као трошкове обраду кредита, а већ су и донета решења у корист грађана.
Како у Удружењу Ефектива кажу банке те трошкове наплаћују незаконито, док се Народна банка Србије и удружење Србије не слажу са тим.
СКУПИ АУТОМОБИЛИ И ДАЉЕ НАЛАЗЕ КУПЦЕ! Док је у Америци пад тражње, Европа изненадила продајом луксузних брендова
Младим паровима држава даје 13.000 евра да остану да живе у ОВОМ МЕСТУ, а постоји само ЈЕДАН УСЛОВ!
У ОВИМ БИЗНИСИМА ЋЕ ПЉУШТАТИ ОТКАЗИ: Ево који ће сектори претрпети највећи ударац
Према наводима из тог Удружења, НБС сматра да банка има право на наплату трошкова и накнада банкарских услуга. Према том образложењу, одредба уговора о кредиту којом се корисник кредита обавезује да банци плати трошкове кредита није ништаван под условом да понуда банке садржи јасне и недвосмислене податке о тим трошковима.
Према речима Дејана Гавриловића из Ефективе, судећи по пресудама, закон је на страни грађана а не банака, а неке банке су већ после првостепених пресуда исплаћивале новац и у питању су мање суме, што се тумачи тиме да на тај начин желе да избегну принудно извршење.
Како каже, трошкови обраде кредита наплаћују се процентуално, од 0,5 одсто до 1,5 одсто од износа кредита код стамбених, до чак 15 одсто код кеш и готовинских кредита, пишу Новости.
- Није логично ни ако два клијента уђу у банку и један узме кредит од 1.000 евра а други од 10.000, па банка првом наплати 20 а другом 200 евра, јер се не види у чему је толика разлика да се обави посао са једним и другим клијентом - објашњава Гавриловић и додаје да је нејасно у чему се огледа трошак банке око обраде кредита. Сматра да би банка клијенту приликом наплате требало да објасни да је колико је обрада кредита коштала рецимо папира, струје, тонера и слично...
НБС: Трошкови обраде да, али под јасним условом
Народна банка Србије у саопштењу достављеном Танјугу, истиче да је Законом о заштити корисника финансијских услуга прописано да уговор о кредиту мора да садржи врсту и висину свих накнада које падају на терет корисника кредита.
- Важно је указати да накнаде и трошкови у вези са реализацијом кредита, као што су трошкови обраде, праћења и администрирања кредита, које банка наплаћује од корисника, улазе у обрачун ефективне каматне стопе - пише у тој изјави Централне банке.
Наводе и да је законска обавеза банке да те трошкове јасно предочи кориснику у предуговорној фази, односно, искаже у понуди, како би корисник на транспарентан начин био упознат са свим трошковима који падају на његов терет.
Из НБС подсећају да у ставу Врховног касационог суда стоји и да ти трошкови кредита могу бити исказани у процентуалном износу и да се наплаћују само кроз обрачун ефективне каматне стопе. Према том саопштењу, Централна банка не може да коментарише судске одлуке као ни последице тих одлука које се, између осталог, односе и на рад судова.
У Удружењу банака Србије наводе да банке немају никакву дилему око тога да су накнаде за трошкове обраде кредита законите. Кажу и да је Србија једина где је у току кампања за подизање тужби против банака, иако се накнаде за ову услугу уредно наплаћују и у другим земљама.