Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

ДА, И ТО ПОСТОЈИ! Директор српског јавног предузећа лично одговара грађанима на поруке и ради на терену

22.01.2017. 15:51
Nikola Kovačević
Никола Ковачевић / Извор: Србија Данас

У разговору који смо водили са директором ЈП ''Градско стамбено'' Николом Ковачевићем сазнали смо шта се све у овом предузећу урадило, а шта тек треба, шта ће донети измене Закона о становању, како се решавају проблеми грађана и који су највећи изазови на путу што боље ефикасности.

Када сте дошли на функцију директора ''Градског стамбеног'' изјавили сте како сте затекли атмосферу непрофесионалног пословања. Шта се променило и колико сте задовољни садашњим функционисањем предузећа?

Доласком у предузеће поднели смо више кривичних пријава против лица која су у току претходног периода вршила противзаконите радње, што на лифтовима, што на чишћењу. У предузећу смо затекли само једно лице које је контролисало услугу чишћења, а када узмете у обзир информацију да чистимо 12.000 зграда, можете да замислите како је кад само једно лице све контролише. Због тога смо основали тим људи који се тиме бави, имају свог координатора, имамо по човека на свакој општини који обилази терен и контролише. У овом тренутку није могуће да извођачи који раде за нас фалсификују потписе станара, јер ми то све проверавамо, што показују и сертификати које смо добили као признање озбиљног и одговорног рада. Сада нема празног хода, свако има своје задужење, прецизно дефинисан опис посла, начин рада...

Промењен је и рад самог call центра, увели смо и нове бројеве телефона, брзи број *011, тако да суграђани могу лакше да нас добију. Сви разговори се снимају и не може да се деси да је неко од запослених био непријатан, а да ми то немамо забележено и касније санкционишемо - то не сме да се деси, јер морамо да радимо у интересу грађана.

Ситуација је и даље јако тешка, посебно зато што је цена одржавања изузетно ниска. У наш систем не улази инвестиционо одржавање, а то је управо оно што највише буни грађане, због чега се највише трудимо да објаснимо шта смо дужни да радимо, а шта не, да понудимо да неке радове изведемо на рате...

Nikola Kovačević
Никола Ковачевић / Извор: Србија Данас

Шта су били највећи проблеми и изазови?

Углавном највеће проблеме имамо са инвестиционим радовима. Зграде су у просеку старе 50 година, лифтови 43 и јасно је шта то значи када знате да је у Европи век трајања лифтова 25 година и да се након тога без обзира на стање мењају. Одавно су лифтови код нас морали бити или потпуно обновљени или замењени, међутим, ситуација није таква да грађани имају финансијску моћ да их замене, јер то кошта око 2-3 милиона динара. То је велики проблем, иако смо ми као предузеће успели да то поделимо у 24 месечне рате.

Обајснићу на овом примеру: када сервисирамо ауто, мењамо свећице, уље - то плаћамо. Али кад је ауто стар 40 година, онај сервисер који брине о вашем аутомобилу, није дужан и не може да вам купи нови ауто. Ту је управо и неразумевање између нас и грађана, јер они мисле да смо дужни да им купимо и нови лифт и нову фасаду, а заправо су они власници свега тога.

У цену нашег одржавања улази текуће одржавање – 6,03 динара по метру квадратном, односно 9,29 за зграде са лифтом. У оквиру те цене имамо и хитне интервенције током 24 сата - делујемо у случају пуцања цеви, заглављивања у лифту, бринемо о мерно-разводним орманима, о струји и свим другим виталним деловима зграде.

Gradsko stambeno
Градско стамбено / Извор: Фото: Stambeno.com

Какве ће користи од измена Закона о становању имати појединац?

Људи су скептични и мисле да ће допуне Закона о становању донети нове намете самој згради што апсолутно није тачно.

Тренутно имамо зграде у којима нема председника скупштине станара. Промене ће подразумевати то да станари имају шест месеци да изаберу човека који ће да брине о згради, а уколико то не ураде, после шест месеци Град Београд, Привредна комора Србије, доделиће човека који ће тиме да се бави, али кога ће морати да плаћају са по 200-300 динара по стану.

Дакле, нема нових намата, грађани имају избор - могу сами да одлуче ко ће да брине о њиховој згради, а ако то не желе, онда ми то морамо да урадимо јер не можемо више да допустимо да фасаде падају на пролазнике и да то није ничија брига.

Предвидели смо све ситуације које смо увидели у пракси, дакле закон није последица рада у канцеларији, него рада на терену и реалних проблема које решавамо у корист грађана. Сигурно је да ћемо и ми моћи да будемо ефикаснији и бржи, нико неће моћи да нас стопира. 

Имали смо ситуације у којима један станар не жели да се мења лифт, јер живи на првом спрату и лифт га не занима. Управо је то један од разлога из којих смо иницирали измене Закона о становању. 

 Какви су планови за превазилажење препрека и рад у будућности?

Планови су да понудимо инвестиционе радове на дужи временски период отплате, урадили смо три пројекта јавно-приватног партнерства. Када ми као предузеће омогућимо да се лифтови отплаћују на четири или пет година уместо на две, онда смо урадили велику ствар.

Оно што је најважније јесте да дођемо у ситуацију да превентивно делујемо на одржавању зграде и да предвиђамо шта ће се то у будућности покварити, уместо да чекамо да нам грађани сами јаве шта треба радити у њиховим зградама. Како они нису грађевински инжењери, не знају да ли је потребно промеити олуке на згради, лифт... Мој циљ је да се све превентивно одржава, да нас станари чак ни не виде, али да у згради све функционише како треба.

2015. године смо први пут радили превентивно чишћење олука. То апсолутно никада није рађено, а постоји потреба - на овај начин смањили смо пропадање фасаде.

Често лично решавате проблеме грађана и није неуобичајено да лично проверавате стање на терену. Колико то доприноси бољем функционисању предузећа?

Цео мој тим, сви људи који раде у ''Градском стамбеном'', решавају проблеме грађана на све могуће начине. Тотално је другачије када нам неко изложи свој проблем писмено у односу на непосредни контакт на терену. Не само да обилазимо зграде, него и одржавамо трибине са представницима зграда, позивамо их и у наше просторије, па решавамо проблеме, и кроз неку врсту обуке помажемо да њихов рад буде квалитетнији и ефикаснији. 

Лично, поред својих сарадника, одговарам на поруке грађана на нашој Фејсбук страници, а једном недељно на два сата примам грађане у свом кабинету и помажем им да решимо проблеме који их муче. Долазе у великом броју, изложе свој проблем и добију одговор из прве руке. И онда када њихова мука није у нашој надлежности, помогнемо и повежемо их са онима који проблем треба да реше.

Често сам са грађанима и знам колико је другачији однос и према мени и према предузећу, јер људи виде да се нешто мења, да се трудимо. Сада се све много брже ради, на сваки захтев који добијемо од стране станара реагујемо у року од 48 сати, што је некада било значајно дуже. Доласком у предузеће затекао сам дописе грађана на које се није одговарало од 2012. године!