ЕКСПЕРТ САВЕТУЈЕ: Како да избегнете ЗАМКЕ и преваре кад уплаћујете летовање
Отказали су вам путовање 5 дана пред полазак? Добили сте горе услове од обећаних, па вам је летовање пресело? Како можете да спречите ове неприлике, и како да избегнете преваре током уплаћивања аранжмана за летовање.
Шта је то на шта би требало да обраћате пажњу када кренете да тражите аранжман за летовање? Туристички експерт, др Бранко Красојевић, у разговору за Srbijadanas.com саветује читаоце како да избегну све замке са преварама у агенцијама, и на шта да обрате пажњу.
Све се гледа, извршите детаљну проверу
С обзиром на велики број организатора путовања – туроператора (преко 600) и агенција- посредника у Србији, који продају аранжмане организатора путовања уз провизију, требало би проверити детаљно с ким "склапамо посао".
- Постоји законска обавеза да у програму мора да пише ко је организатор путовања. Треба обратити пажњу колико дуго туроператор постоји на тржишту, број лиценце, да ли је члан YUTA и других струковних удружења (није обавезујуће али је пожељно, јер се тада о њој више зна), да ли је и колико било основаних жалби и рекламација инспекцијској служби Министарства трговине, туризма и телекомуникација, односно Арбитражном већу YUTA - саветује Красојевић, али и додаје да би требало обратити пажњу и на изглед екстеријера и ентеријера, професионалност запослених, али и на писања медија о агенцији, као негативна, тако и позитивна.
ЛЕТОВАЊЕ БЕЗ ГУЖВЕ, У ПОЛА ЦЕНЕ, И БЕЗ ВРУЋИНА: Откривамо вам како!
Шта кад се откаже путовање?
Врло често се деси да агенција откаже путовање у задњи час, и да нам нуди други аранжман, а не враћа паре.
- Уколико Агенција откаже аранжман може понудити други као алтернативу, међутим уколико странка то не прихвати у обавези је да врати новац у целости, тврди наш саговорник. Ипак додаје да је најбоља заштита да се при уплати аранжмана у Агенцији плати додатно осигурање од отказа (код неке осигуравајуће куће), које не кошта много, али доноси потпуну сигурност.
Нуде нам други хотел?
Агенција има право да понуди алтернативни смештај исте или више категорије на шта купац може, али не мора дати свој пристанак. Међутим, уколико до промене дође по доласку на дестинацију купац нема могућности да одбије, закључује Красојевић.
ЛЕТОВАЊЕ ЗА "ЗЕЛЕНУ": Где можете за 100 евра?
Коме се жалити на пропусте?
По повратку са путовања незадовољни купац се жали Агенцији где је уплатио аранжман, објашњава нам Кресојевић. Уколико се ради о Агенцији –посреднику она ће се обратити организатору путовања за рефундацију дела трошкова који нису били у складу са уговореним.
Жалба се може упутити и Туристичкој инспекцији (при Министарству), Арбитражном већу YUTA али и у крајњој инстанци повести редован судски поступак, ако је пропуст био толико велики.
ЈЕДНУ БРАЋУ ЗАМЕНИЛА ДРУГА: Зашто Срби бирају Грчку, а не Црну Гору?
Још савета
- Уколико у разговору са запосленима у туристичкој агенцији установите да су неупућени, да не познају елементе аранжмана, прилике на дестинацији, навике, обичаје и стандарде „на локалу“ промените агенцију
- Сами истражите дестинацију на Интернету
- Сакупите бар три понуде различитих агенција за исту дестинацију и упоредити однос цене и квалитета