Фреске поново сјаје у манастиру Грачаница
ГРАЧАНИЦА - Фреске, међу којима су уметнички изузетне "Сретење Господње" и "Ангео великог совјета", у припрати манастира Успење пресвете Богородице у Грачаници, који је на листи УНЕСЦО-а, поново светле пуним сјајем ослобођене наслага чађи, каменца, влаге и другог временског талога.
Професор Мирослав Станојловић, сликар-конзерватор, казао је да су радови осмочланог тима на заштити целокупног живописа на 120 квадрата у припрати у завршној фази. Станојловић је као посебно важне издвојио фреске "Сретење Господње" и "Ангео великог совјета".
"По мом суду фреска `Сретење Господње` је најстарије сликарство, старије од осталог касње изображеног у припрати овог храма. По мојој оцени та фреска је најближа оном старијем живопису у унутрашњем делу храма Успења пресвете Богородице", појаснио је Станојловић.
Према његовим речима, "Ангео великог совјета" представља редак сликани приказ Господа Исуса Христа осликаног као Анђела са крилима.
Христ-Ангео, како је додао, држи свитак са порукама и благосиља сваког који улази у припрату. Према његовим речима, то је симбол мудрости уткане у доброту у добру жељу, добро хтење, добру намеру. "А то опет имплицира оне универзалне карактеристике по којима је и манастир Грачаница сврстан на листу УНЕСЦО-ве културне баштине значајне за целокупан људски род, а не само за српски народ", оценио је Станојловић.
Станојловић је указао и на иконографски садржај митрополита Дионисија, односно на изузетну фреску која приказује његову сахрану. Станојловић је казао да су стручњаци на фрескама затекли и потом отклањали све структурне слабости које може да има фрескосликарство. "Наталожени слојеви на фрескама отапани су у тридесет епизода, јер су били окамењена структура", рекао је он и додао да су проблем за конзерваторе представљали и графити по живопису, урезивани пре пола века.
"Револуционарним" изместањем места за паљење свећа изван храма спречено је да чађ, влага и други талози даље уништавају фреске, рекао је он и додао да је живопис сада конзервиран да може да траје још много-много година.
Станојловић је указао и на штетност магистралног пута који иде уз сам манастир, јер гасови из возила и вибрације које праве камиони лоше утичу на живопис.
Професор је поменуо и освежени натпис у припрати који је, како је рекао, практикован у фреско сликарству као "окамењено сведочанство" писаног садржаја које говори о томе када је припрата храма изграђена, као и то да су и све друге релевантне чињенице у том натпису изнесене.