Канал кроз Никарагву - победа Кине, сан Никарагве
Велики канал кроз Никарагву је директна конкуренција Панамском каналу. Градиће га Кинези, потврђујући тако свој јуриш ка трону светске економије. Никарагва га чека као сан и спас, а САД само посматрају, и, није им драго.
Радови на овом каналу почеће у децембру, изградњом луке на пацифичкој обали Никарагве, саопштили су званичници те земље.
Овај 40 милијарди долара вредан пројекат кроз Никарагву, који ће повезати Карипско море и Тихи океан, додељен је кинеској компанији ХК Никарагва девелопмент. Када је председник Никарагве Данијел Ортега потписао уговор о изградњи овог канала, изјавио је да је то први корак ка остварењу великог сна.
Канал спаса
Сан је јасан. Ослободити се сиромаштва.
Грађански рат, блокада од САД, све је то водило урушењу економије ове земље. Зарада од проласка бродова била би спас.
''To је пројект који ће нам олакшати борбу против сиромаштва и зарадом од њега ћемо осигурати благостање и просперитет народа Никарагве'', велике су речи Ортеге.
Вредност пројекта је два пута већа од годишњег националног бруто прихода Никарагве!
А када се гласало о овом пројекту, 61 глас био је за, 25 против. Они којима се не свиђа овај пројекат мисле да је све дато Кинезима у бесцење.
''Моћним Кинезима се даје право на градњу воденог канала, сувог канала, нафтовода, две луке, аеродрома и две трговачке бесцаринске зоне и свега што додатно буде потребно у било којем делу земље. Укратко дата им је комплетна држава“, казао је Едуардо Монтеалегре, члан опозиционе Либералне Партије.
Но Ортега и заговорници пројекта очекују милијарде. И не сметају им моћни Кинези.
Прича о каналу који ће спајати два океана у Никарагви траје дуго. Но увек се чинио далеким. Сада је сасвим близу.
Годишње кроз Панамски канал прође близу 14.000 пловила.
Од Кинеза ће током трајања концесије Никарагва добијати 10 милиона долара годишње.
Понуђен ко почашћен
Председник Никарагве је обавестио председника САД Барака Обаму да ће градити канал, и понудио америчким компанијама да учествују у пројекту. Међутим, Американци нису хтели ни да причају о томе. Највероватније неће себи да дозволе да буду помоћници Кинезима. Закон 840, којим је Народна скупштина добрила изградњу канала у сарадњи с кинеским улагачима, неуставан је, саопштили су из САД.
Канал ће бити три пута дужи од 80 километара дугог Панамског канала.
Судар два титана
Нови канала је потребан. Панамски је закрчен због све већег броја пловила, а алтернативе на овој путањи нема. Сто година је прошло од градње Панамског канала. Логично је да треба проширити капацитете проласка. Амерички монопол биће срушен. А конкуренција је, ваљда, здрава ма колико непожељна.
Неки ово називају великом победом Кинеза над Американцима и потискивањем САД са њеног терена. Кина ће тако учврстити своју позицију трговачке силе.
Зашто баш Кина, зашто баш ту?
Робна размена Кине са Латинском Америком достигла је 261 милијарди долара. Ради поређења – Јапан и Латинска Америка имају свега 22 милијарде. Поред тога, Кина је заинтересована за увећање испорука нафте из Венецуеле до милион барела дневно до 2016. године.
Постојећи Панамски канал може да пропушта танкере носивости до 80 хиљада тона. А Никарагвански канал ће моћи до пушта танкере носивости до 330 хиљада тона.
То значи да ће уместо три танкера дневно моћи да се пусти један у четири дана, а да се превезе иста количина. То смањује трошкове.