КРЕАТОР КАМПАЊЕ ''ЈА САМ ШАРЛИ'' ГНЕВАН: Гади ми се идеја да неко зарађује на том слогану
ПАРИЗ - Слоган "Ја сам Шарли" био је порука солидарности милиона људи на друштвеним мрежима, а креатор ове кампање гневан је због покушаја неких људи да на томе зараде новац.
Жоакин Ронсан креирао је лого "Ја сам Шарли", али је забринут да би комерцијални интереси могли да униште поруку солидарности која стоји иза ове фразе.
Ронсан, који станује са породицом пет минута од канцеларија "Шарли Ебдоа" у Паризу и ради за француско издање модног часописа "Стилиста", вест о нападу чуо је на радном месту.
"Били смо у редакцији, радећи на новом издању, када је један од колега видео извештаје о пуцњави на Твитеру. Сви смо били у шоку. Видео сам поруке типа ''ужаснут сам'' и ''згрожен'' поновљене широм света - све те поруке очаја", рекао је Ронсан за BBC.
"То је оно што ''Ја сам шарли'' заправо значи: Слободан сам, не бојим се", рекао је Ронсан.
Ронсан је рекао да се дубоко загледао у лого "Шарли Ебдоа" размишљајући о томе шта он за њега значи, и затим нацртао једноставан цртеж у истом фонту као и наслов недељника. Иако је у то време имао око 400 присталица на Твитеру, порука се брзо проширила, и током протекле седмице твитовало ју је око седам милиона људи. Ронсан је рекао да су му се људи захваљивали, што му је у почетку било веома чудно, али да је напослетку схватио да је разлог томе што су пронашли себе у његовој поруци.
Недавно се, међутим, појавило друго питање - могуће коришћење слогана "Ја сам Шарли" у комерцијалне сврхе. Извештаји показују да је у Француској било чак 50 захтева за интелектуално власништво над овом фразом, навео је британски радио.
Ронсан је рекао да је дозволио само једној организацији, Репортери без граница, да користи његов рад и чак је консултовао адвокате у нади да спречи било какво комерцијално коришћење слогана.
Је суис либре. Је суис либре де пенсер. Је суис либре де толéрер. Је суис либре де царицатурер. #Je суис ун Charlie pic.twitter.com/7fyCdKmFoc
— ♠♣♦♥Фабиен♥♦♣♠ (@_FabienV_) January 7, 2015
"Желим да ова порука остане неупрљана. Четири милиона људи који су у недељу били на улицама Париза - узвикивали су овај слоган. Узвикивали су га на улицама Лондона и Њујорка и широм света. Гади ми се и сама помисао да било ко покуша да заради новац од тога", рекао је Ронсан.
Европске власти одбиле су низ покушаја да се као интелектуално власништво заштити фраза "Ја сам Шарли" (Је суис Charlie) која је постала слоган солидарности широм света, после терористичког напада на француски сатирични недељник "Шарли Ебдо" прошле седмице, у коме је 12 људи изгубило живот.
Портпаролка француске канцеларије за интелектуалну својину ИНПИ изјавила је данас да је било 100 покушаја да се стекне ексклузивно право на коришћење тог слогана. Канцеларија у Белгији, Луксембургу и Холандији БИОП, саопштила је да би формално одбацила сличан захтев једног човека из Белгије, да га он није сам повукао, пренео је Ројтерс.
ХОПЕ #je suischarlie pic.twitter.com/enXa3UfziA
— Делпхине (@Deliciailleurs) January 8, 2015
Јаник Ујтерхегн, који је дао адресу у једном преграђу близу Брисела, у свом захтеву за вербални жиг, желео је да фразу "Ја сам Шарли" искористи широм Бенелукса за низ производа, укључујући одећу, играчке, сапун, рекламе, телеком услуге и пиво.
Стручњаци за интелектуалну својину наводе да су покушаји да се стекне ексклузивно право на коришћње фразе у супротности са европским правилима која забрањују жигове, који су "у супротности са јавним моралом или прихваћеним принципима моралности".
Мало је вероватно да ће иједна агенција икада пресудити да "Ја сам Шарли" припада било ком другом него покрету који га је створио или самом особљу "Шарли Ебдоа", рекао је председник британског Института адвоката за жигове Крис Меклиод.
Погледајте и: