КУПОВИНА У БУДУЋНОСТИ: Чекају нас ВЕЛИКЕ промене када је реч о плаћању
До 2019. године плаћање какво данас познајемо, постаће превазиђена прошлост
Платне картице су већ одомаћиле у свакодневним активностима грађана Србије што показује и истраживање MasterIndex компаније MasterCard спроведено 2015. године које показује да 73% корисника картица употребљава своје картице најмање једном недељно.
Расте и степен финансијске едукације и грађани постају све боље информисани о предностима производа и технологија које имају на располагању, док истовремено свеприсутност интернета подиже свест грађана о глобалним трендовима, укључујући и платне технологије, што такође подиже очекивања потрошача у погледу понуде савремених финансијских решења.
Када је реч о праћењу трендова у светској платној индустрији, Србија је 2008. године, као једна од првих земаља у региону централне и источне Европе и прва на Балкану, увела MasterCard бесконтактно плаћање, док је данас бесконтактна мрежа издавалаца и трговаца који прихватају ову платну методу значајно порасла.
2019. године обављаће се 200 милијарди мобилних трансакција годишње
Један од разлога за то је чињеница да су купци навикли на предности које пружа плаћање прислањањем картице: уштеду у времену проведеном у чекању у редовима на каси јер се мањи износи до 1.500 динара плаћају без уношења ПИН кода, као и сигурност јер се бесконтактне трансакције обрађују путем исте сигурне MasterCard мреже као и стандардна картичарска плаћања.
Шире посматрано, имплементација бесконтакне технологије претходи наредном кораку у платној еволуцији- увођењу мобилних плаћања, која се заснивају на бесконтактној инфраструктури.
Очекује се да ће мобилна куповина постати још значајнија у будућности када се узме у обзир чињеница да број мобилних телефона, укључујући и паметне телефоне, експоненцијално расте: очекује се да ће до 2018. године у свету бити 2,6 милијарде корисника паметних телефона, што значи да би се до 2019. године могло обављати и 200 милијарди мобилних трансакција годишње.
Тренутно у Европи постоји више од 70 комерцијалних активних и пилот пројеката мобилног плаћања у 20 земаља на којима компанија MasterCard сарађује са водећим банкама, телекомима и трговцима. Грађани Србије могу да користе апликације за мобилно банкарство које већина банака има у понуди, а које им омогућавају да проверавају стање на рачуну, размењују новац у различитим валутама и плаћају неке рачуне. Грађани могу и да поручују робу и услуге преко својих телефона, али мобилна плаћања која се обављају прислањањем мобилних уређаја на мобилне ПОС терминале тек треба да буду уведена у Србији.
Уопштено говорећи, постоје три модела мобилних плаћања у зависности од тога где се чувају подаци о картици, јер се они могу чувати у СИМ картици, у сигурном елементу- чипу који је имплементиран у телефон или у облаку, тј. cloud решењу.
Компанија MasterCard развија решења за мобилна плаћања која су компатибилна како са иОС тако и са Андроид оперативним системима, те велика већина корисника паметних телефона може глатко да их интегрише у своју свакодневицу.
Бројне погодности за кориснике
Без обзира на методу чувања података о картици, оно што је заједничко за сва мобилна плаћања су њихове вишеструке предности које пружају корисницима:
- Једноставност - потрошач има све информације потребне да би обавио плаћање у свом телефону, тако да нема потребе за ношењем картица и готовине, а што је још важније, рачуни се могу плаћати у различитим валутама, чиме се елиминише потреба за потрагом за мењачницама у иностранству;
- Брзина – рачуни се плаћају у неколико једноставних корака и нема претурања по новчанику у потрази за кешом и чекања на кусур;
- Сигурност – трансакције се обрађују преко исте сигурне мреже која се користи за стандардна плаћања. Јединствени сигурносни код се генерише за сваку трансакцију, док се ПИН код уноси само за трансакције више вредности.
Мобилни уређају су већ ушли у различите сфере живота потрошача, а мобилна трговина следи тај процес - поред већ уобичајене куповине у радњи, постоје решења и за плаћање јавног превоза, на пример у Уједињеном Краљевству и Русији, или за плаћање такси превоза, као што је случај у Бугарској.
Такође постоје и нека напреднија решења попут услуге MasterPass, решења за дигитално плаћање које купцима омогућава да купују брзо, једноставно и одакле год то пожеле, или недавно представљена апликација Гроцериес by MasterCard, која поједностављује набавку за домаћинство директно путем фрижидера нове генерације које производи компанија Самсунг.
Имајући у виду овакав напредак, можемо очекивати да ће решења за мобилну куповину у будућности постати све софистициранија како би се потрошачима омогућило да их користе управо у време и на локацијама када су им потребни.