МИЛИЈАРДЕР НА ИВИЦИ ЗАКОНА: Његова компанија је на лошем гласу, али СВИ ЗНАТЕ за њу!
Ова компанија је забрањена у неким земљама, и стално је изложена критикама у медијима, али...
Тревис Каланик има 12 одсто власништва у компанији Убер, трећој стартап компанији коју је основао 2009. године. Богатство му се процењује на шест милијарди долара, што га чини, према листи магазина Форбес, четвртим најбогатијим Американцем млађим од четрдесет година
Тревис Каланик, суоснивач и генерални директор Убера, успео је да за шест година од оснивања прикупи седам милијарди долара од инвеститора, што је процењену вредност компаније подигло на преко 50 милијарди долара.
Такмичи се са такси превозницима широм Америке и у 64 земље света, а планира, како пише магазин Форбес, да уложи милијарду долара како би решио регулаторне препреке у Европи, победио јаке локалне играче и ушао на тржиште Кине и Индије. Да постоје шансе за освајање кинеског тржишта, говори чињеница да је у децембру 2014. године кинески претраживач Баиду такође инвестирао у Убер.
Поред Каланика, у компанији су најзначајнији суоснивачи Герет Кемп и Рајан Грејвс, један од првих запослених. Сва тројица су од прошле године на листи светских милијардера магазина Форбес.
Како функционише Убер?
Идеја и основна сврха апликације Убер је једноставна. Програм је могуће инсталирати на сваком паметном телефону, а кориснику пружа могућност да наручи превоз који не мора да буде стандардна вожња таксијем. Након што апликација прими захтев и лоцира положај корисника, позив се прослеђује најближем Убер регистрованом возачу, чије се кретање прати на екрану телефона. Кад корисник стигне на жељено одредиште, с платне картице се скида износ новца који треба платити, од чега Убер узима свој део, најчешће 20 одсто, а остатак се прослеђује возачу.
Зависно од града, Убер нуди пет врста аутомобила. Најјефтинији је UberX, затим Блацк Цар, а најскупља опција су СУВ и LUX. Поред тога Убер у неким земљама сарађује и с локалним такси превозницима, а опција се зове Убер Taxi. На Балкану Убер је за сада доступан у Букурешту, Софији и Загребу.
Након банкрота постао милионер
Каланик је одрастао у предграђу Лос Анђелеса, студирао компјутерски инжењеринг на Универзитету Калифорнија у Лос Анђелесу. Студије је напустио 1998. када је имао 22 године, како би заједно са колегама са факултета развио Сцоур, сервис за размену података.
Међутим, Сцоур је тужила Асоцијација америчке музичке индустрије, па су 2000. године прогласили банкрот. Убрзо је основао нову софтверску компанију RedSwoosh. Међутим, Каланик се посвађао са суоснивачем те компаније Мајклом Тодом, а чекала их је и висока казна јер нису плаћали порез за запослене, што је компанију довело у озбиљну кризу, пише Business Инсидер. Каланик је 2007. године успео да прода RedSwoosh компјутерској компанији Акамаи за 19 милиона долара и постане милионер.
Прву годину као милионер провео је путујући по свету. Посетио је Шпанију, Јапан, Грчку, Исланд, Гренланд, Хаваје, Француску, Аустралију, Португалију, Зеленортска острва и Сенегал.
Пружао је услугу превоза пријатељима пре Убера
Крајем 2008. године, Каланик је на LeWeb технолошкој конференцији у Паризу први пут добио идеју за Убер. Идеју је прво испробао пружајући услуге превоза пријатељима и уској групи познаника, пре него што је сагледао њен глобални потенцијал.
Заједно са Геретом Кемпом, основао је стартап компанију 2009. године под именом УберЦаб. У лето 2010. године Убер је добио 1,25 милиона долара од инвеститора и то од Фирст Роунд Цапитал-а и Напстер-а и исте године издали су апликацију Убер за иОС и Андроид.
Возачи Убера непроверени?
Возачи не пролазе никакве тестове о познавању града, као ни психолошке тестове.
Једино на шта може да се рачуна јесу коментари других корисника, под условом да их најближе возило има
Прве кораке направили су у Сан Франциску, освајајући веома брзо америчке градове. У мају 2011. Убер је ушао у Њујорк, који сада представља највеће тржиште те компаније са око 82.000 вожњи дневно.
Пробој на међународно тржиште почео је у Паризу децембра 2011. године. Каланик је, како би подстакао ширење компаније, према писању Business Инсидер-а, ангажовао лобисту Дејвида Плуфеа, који је радио на председничкој кампањи Барака Обаме.
Уберификација је покренута да би протерала Убер са тржишта
Убер има велику конкуренцију широм света. Покренуо је такозвану уберификацију, оснивање сличних компанија које покушавају да га истисну са њиховог домаћег тржишта, а појављују се и различите апликације кроз које се повезују такси удружења са истим циљем, да протерају Убер са тржишта.
Убер вожња је за четвртину јефтинија од таксија
Вожња Убером је најчешће око 25 одсто јефтинија од вожње таксијем за исту удаљеност, што је и главни разлог, поред једноставности апликације, за толику популарност сервиса. Међутим, како кажу противници Убера, разлог је то што он није нигде регистрован осим у Америци, па ни компанија нити појединачни возачи који такође нису регистровани, не плаћају порез.
Убер је почињао са радом, па био забрањиван у многим земљама, првенствено из разлога што се не уклапа у законе који регулишу ту услугу.
Брисел га је забранио у априлу 2014. године, као нелојалну конкуренцију таксистима, градска управа је запленила 13 возила које су користили возачи компаније.
Међутим, према писању медија, услуга се и даље илегално користи, за шта ухваћени возачи могу да плате казну од 10.000 евра.
Забрањен у Немачкој, Шпанији и на Тајланду
Према писању медија, власти у Берлину против Убера су донеле пресуде у којима се наводи да је његова служба за луксузни превоз лимузинама прекршила локална правила, због чега им је забрањен рад у Берлину, Минхену, Франкфурту, Хамбургу и Диселдорфу. Након седам месеци забрањен је рад на националном нивоу због кршења закона о транспорту оним возачима Убера који немају исте дозволе као обични таксисти.
Тужили су га и таксисти у Мадриду, због чега је такође добио забрану рада. На забрану рада у Немачкој и Шпанији, Убер је одговорио подношењем противтужбе Европској комисији. У Њу Делхију је забрањен након што је возач Убера силовао жену. Забрањен је рад у Тајланду, а неколико земаља разматра да укине ту услугу, међу којима је и Француска, преноси Б92.
Убер на лошем гласу у медијима, али...
Убер је веома често на удару медија, што је разљутило челне људе компаније до те мере да је један од њих, Емил Михаел, према писању портала BuzzFeed, јавно рекао како ће почети да копају "прљавштине" о новинарима који нападају компанију.
Како пише тај портал, на вечери са медијима речено је да је компанија потрошила милионе долара како би ангажовала истраживаче који ће да копају по приватним животима новинара и њихових породица како би "Убер узвратио ударац".
Убер узвраћа медијима на исти начин
Посебна мета је Сара Лејси, уредница портала PandoDaily из Силицијумске долине, која је објавила и да је обрисала своју Убер апликацију након сазнања да компанија у Паризу ради са агенцијама за пословну пратњу. Оптужила је компанију за сексизам и мизогинију, додавши да је јасно да компанија не поштује своје кориснике и не води рачуна о њиховој безбедности.
Ту су, како пишу амерички медији, и оптужбе за нелојалну конкуренцију према фирмама које се баве истим бизнисом у САД јер постоје основане сумње да Убер наручује па отказује вожње конкуренцији, да дампингује цене и покушава да на сваки начин привуче возаче из конкурентских фирми.
Као додатне проблеме по безбедност самог корисника наводи се и то да возачи из система нису ни на који начин осигурани, као и да корисник нема коме да се жали ако возач наплати нереално високу цену.
Каланик често на све негативне стране његовог сервиса, које се износе у јавности, каже да улаже све напоре како би је унапређивао на дневном нивоу.
Боксерски став
Каланика описују као лежерног и арогантног, а многи успех компаније и велики интерес инвеститора приписују управо његовом карактеру. Он сам каже да у послу има само једну филозофију - никад не одустајати.
"Уложити све што имаш у нешто, бити оборен и поново устати, сваки пут", рекао је он за Миами Хералд и додао да сматра да је такав "боксерски став" веома важан за успех предузетника.
Убер за доставу хране, курирска услуга и још нешто
Убер је експериментисао и са другим врстама услуга. У Санта Моники су увели УберЕатс који пружа корисницима могућност доставе хране, а 2014. године у Њујорку је уведена и курирска служба UberRush.
У мају ове године, Каланик је окупио неколико научника са одсека за развој аутомобила Карнеги Мелон универзитета, па су почеле и гласине да Убер улази у свет самовозећих аутомобила.
Погледајте ОВДЕ како је један младић купио стари школски аутобус и са мало новца, направио креативан стан! А ако почнете данас да штедите и то само по 80 динара дневно, погледајте КАДА ћете постати милионер и на који начин. Можете да почнете да се бавите бизнисом којег се нико није сетио и да се обогатите, као ови људи.