У инклузивно образовање ушли смо неспремни
За примену комплексне идеје, инклузије у образовању, обука наставника била је само један семинар. И то семинар који није говорио о инклузивном образовању.
Каже да јој је лакше јер њен ученик има очуване менталне функције, све разуме али не може да пише и говори. Ни клупе, нити било каква друга средства нису прилагођена овом ученику. Табла, креда, столице. Тиме се располаже. То је све што она има и што може да му пружи. И вољу да му помогне. Али, да ли је довољно?
Ако се узме у обзир да су у специјалним школама доступна сва средства потребна за бригу деце са посебним потребама, остаје питање колико инклузивно образовање, овако спроведено доноси добро деци са посебним потребама.
Но постоје и супротни ставови. ''Упућивање деце на школовање у сегрегисане групе, као што су специјалне школе, осим што угрожавају остваривање основног људског права да равноправно, са свима другима, живе у природном окружењу, без унапред постављених ограничења у учествовању у животу заједнице, представљају и неповољну средину за учење и развој'', каже Милена Јеротијевић, психолог.
- физички аспект: школске просторије треба да буду доступне и прилагођене потребама свих ученика/ца;
- асистивна технологија: школе би требало да поседују адекватна средства
- социјална подршка: образовне установе треба да подржавају атмосферу и начин организовања који омогућавају деци и младима да се међусобно упознају
(inkluzivno-obrazovanje.rs)
Реч дефектолога
У теорији је све сјајно али да учитељи и наставници у редовним школама нису довољно обучени за рад са децом са посебним потребама, да постоје физичке баријере у школама, као и да недостају персонални асистенти који би деци помагали током наставе, потврђује за наш портал дефектолог који је укључен у инклузивно образовање: ''Постоје савршени примери инклузије, али су у питању углавном лакши случајеви хендикепа. Инклузијом смо се много бавили папиролошки и теоријски, да смо негде успут заборавили на најважније – потребе детета.''
Без помоћи и учешћа дефектолога, нема ни успешне инклузије.
Из разговора са просветним радницима који су укључени у овај пројекат сазнали смо да се у све ушло ''на врат, на нос'' и добили потврду да је то став многих колега.