ОНИ ЧУВАЈУ СРПСКО НЕБО: Погледајте какве авионе има Војска Србије
На војној паради поводом прославе 70. годишњице ослобођења Београда од фашизма, једно од најважнијих место на дефилеу оружаних снага Војске Србије имаће управо крила нашег ратног ваздухопловства.
Војна парада ''Корак победника'' биће одржана 16. октобра испред Палате Србије, са почетком у 15:30. А ово су машине домаће и стране производње које ће демонстрирати борбену готовост српског ратног ваздухопловства и њених офанзивних капацитета.
Авиони
Борбени авион Миг-29
МиГ-29 је совјетски-руски ловачки авион четврте генерације. Конципиран је и намењен за супростављање америчким авионима Ф-16 и Ф-15 за превласт у ваздушном простору.
Произведен је у преко 1.600 примерака, у разним варијантама, и још увек се производи. Средином осамдесетих година 20. века, Југославија је купила 14 авиона МиГ-29Б и 2 МиГ-29УБ, за своје ратно ваздухопловство.
МиГ-29 је такође први совјетски-руски борбени авион, који је уведен у НАТО наоружање, преко немачких варијанти МиГ-29Г и МиГ-29ГТ .
Борбени авион МиГ-21
МиГ-21 је совјетски ловачки авион-пресретач друге генерације. Само у Совјетском Савезу, произведен је у 10.158 примерака. Поред тога, производио се и у Чехословачкој, Индији и у Кини (још око 2.000 примерака).
То је авион са турбо-млазним мотором, који је у целој светској ваздухопловној историји имао најмасовнију серијску производњу у односу на све остале авионе. Користио се у преко 50 држава а у некима је још увек, и после 50 година од првог увођења, у оперативној употреби.
Борбени авион Ј-22 Орао
Ј-22 Орао је борбени авион развијен и серијски произвођен у кооперацији Социјалистичке Федеративне Републике Југославије и Румуније, кроз сарадњу двају ваздухоплотехничких института и ваздухопловних индустрија. Први прототип је полетео 1974. године, а међународну промоцију доживео је на ваздухопловној изложби у Паризу.
Поред усвајања више нових технологија, Орао има историјски значај и по томе што је он први домаћи авион који је летео већом брзином од брзине звука.
При развоју авиона Орао, Ваздухопловнотехнички институт је увео многе нове технологије које се нису до тада користиле на домаћим авионима. То је био веома значајан технолошки скок, у односу на претходне авионе Г-2 Галеб и Ј-21 Јастреб.
Г-4М Супер Галеб
Г-4 Супер Галеб је авион с турбомлазним мотором, намењен за прелазно школовање пилота. Развијен је као савременији наследник Г-2 Галеба, већих могућности, за прелазно школовање војних пилота после авиона Утва 75, односно после авиона Ласта, а испред авиона Орао и других борбених авиона. Секундарна му је борбена намена за дејство против циљева на земљи.
Пројекат и комплетан развој је водио Ваздухопловнотехнички институт у Жаркову а произвођен је у ваздухопловној индустрији СФРЈ, на челу с фабриком авиона Соко Мостар.
Прототип Г-4М (модернизован) је завршен у фабрици авиона Утва почетком 1999. године. Први лет авиона извео је 22. марта 1999. пробни пилот Драгојло Гроздановић, два дана пре НАТО агресије.
Авион Ласта 95
Авион Ласта је развијан за основно школовање пилота, у оквиру постојећег тростепеног система. Првим тактичко-техничким захтевима је дефинисан за потпуно и рационално оспособљавање пилота, ученика за прелазак на авион Г-4 Супер Галеб, на виши степен школовања и обуке. После авиона Г-4 Супер Галеб, предвиђено је да ученик пређе на борбену обуку, на авиону Орао.
Међутим, привремени прекид програма авиона "Ласта" је проузрокован познатим догађањима на овим просторима, распадом државе, војске, економском кризом и распадом система финансирања, развоја и производње.
Први лет авиона Ласта 95, извршио је пробни пилот Салко Хаџић, 5. фебруара 2009. године. Данас, поред Војске Србије, корисник авиона Ласта 95 је и ратно ваздухопловство Ирака.
Траспортни војни авион Ан-26
Антонов Ан-26 је транспортни авион, средње носивости. Развијен је у оквиру бироа Антонова, а произведен је у кијевској фабрици авиона у Совјетском Савезу. Овај авион је првенствено осмишљен за војне потребе.
Ан-26 је двомоторни авион, с могућношћу трансформације у путнички авион и друге намене. Настао је еволуцијом из Ан-24. Произведено је укупно 1.410 авиона овог типа, од којих су још увек неки у оперативној употреби у многим земљама света.
Хеликоптери
Војни хеликоптер СА 324 Газела
СА 342 Газела је француски лаки вишенаменски хеликоптер. Развила га је и производила француска фирма ''Аероспецијал'' у кооперацији са британском фирмом ''Вестланд Хеликоптерс''. Производио се такође у Југославији и у Египту, по лиценци.
Популарне Газеле су у оперативној употреби у Француској, Великој Британији и у насталим државама после распада Југославије, као и у више осталих земаља у свету.
Користиле су се у многим оружаним сукобима, за војни и санитетски транспорт и у намени борбеног хеликоптера. Газела је веома популаран хеликоптер и у цивилној варијанти.
Овај хеликоптер је још увек актуелан у многим земљама света.
Војни хеликоптер Ми-8
Ми-8 је совјетски средњи двомоторни транспортни хеликоптер, који је такође оспособљен да носи и наоружање. Први једномоторни прототип, В-8, полетео је 9. јула 1961. године. Други прототип, са два мотора, направио је свој први лет 17. септембра 1962. године.
После одређених измена, уведен је у Совјетско ратно ваздухопловство 1967. године, као Ми-8. У већем броју варијанти, укупно је произведено 12.000 примерака хеликоптера Ми-8.
Преко 50 држава поседују хеликоптере Ми-8 у оперативној употреби, укључујући Индију, Кину, Иран и друге велике земље. Касније је развијена извозна верзија Ми-17, са јачим моторима коју користи преко 20 држава. Занимљиво је да у случају отказа једног од мотора, нормално се лети са преосталим другим у најближу базу за слетање.
Специјални гости
Као специјални гости Војске Србије, на војној паради учествује и чувена руска акро-групе, Стрижи.
Током летачког програма, група ће извести мноштво групних и соло акробатских маневара, попут прелета у поретку тзв. ''пирамиде'', затим маневре ''чекић'', ''strela'', ''крст'' и ''крило''.
Погледајте још:
- Руски "Стрижи" летели над Београдом (ВИДЕО)
- СРПСКИ ПОНОС: Србија има јачу војску од свих земаља региона заједно!
- Ово је оружје које ће српска војска показати на Паради!