ПОСЛОДАВЦИ СЕ ОГЛАСИЛИ - Пракса, пракса, пракса!
Последња два истраживања Уније послодаваца Србије још једном су доказала оно што се доказивати није морало.
Главни разлог слабог запошљавања младих не треба тражити само у дуготрајној економској кризи већ и у систему образовања, пише Политика.
Наше школе пружају искључиво теоријска знања. То је показало и ово истраживање.
- 4,1 одсто младих сматра да има знања и вештине за тражени посао
- 86 одсто испитаних изјаснило да нема никакве праксе за радно место.
Од 228 испитаних власника, углавном малих и средњих предузећа, 66 је због тога организовало неки вид стручне праксе, што оповргава чест став појединих институција надлежних за образовање и праћење дешавања на тржишту рада да су послодавци незаинтересовани за то шта се у том сегменту дешава.
Занимљиво је, међутим, да су послодавци најчешће организовали стручну праксу за обављање административних послова, што је на први поглед супротно очекивањима – да је најпотребнија за занимања у производњи или у комерцијали, од које зависи продор компаније на тржиште, то јест пласман робе и услуга.
Колико радиш, зарадиш
Комерцијалисти су најтраженија занимања, али они и најчешће остају без посла, јер су њихови уговори о раду претежно везани за остварени учинак.
Стручна пракса у предузећима релативно дуго траје, јер је 41,8 одсто послодаваца изјавило да обучава младе годину дана, па и нешто дуже. Послодавци сматрају да полазницима највише недостаје практично предзнање о природи посла, конкретне вештине за његово обављање и знање о организацији посла у пракси.
Одговорност према послу и ниво комуникације нису нешто што највише смета послодавцима у Србији, али 37,4 одсто сматра полазнике стручних пракси неодговорнима, док је оваква оцена у земљама Европске уније мања од 15 одсто.
Разлози
Највећи број послодаваца до сада није организовао стручну праксу за младе зато што нису имали пара да плате менторе или своје запослене за обуку, а 95 одсто би организовало практичну обуку уз финансијску подршку.
Више од 70 одсто је показало спремност да оснује специјализовани едукациони центар или радионицу у којој би средњошколци и студенти имали практичну наставу. Учинили би то сами или заједно с другим послодавцима из исте делатности или сродних делатности, а у сарадњи са локалним средњим стручним школама и факултетима.