Фејсбук је настао пре тачно 15 ГОДИНА! Компанија која је ОСВОЈИЛА СВЕТ, али прате је и тешки СКАНДАЛИ
Какве су перспективе и изазови пред популарном друштвеном мрежом?
Фејсбук је током петнаест година од оснивања учинио велике кораке према остварењу сна Марка Закерберга да повеже свет, али је притом направио и огромне грешке које су неке од његових поборника претворили у гласне критичаре.
Друштвена мрежа основана је 4. фебурара 2004. у студентској соби Марка Закерберга на Харварду и од тада је остварила незамислив успех, привукавши 2,3 милијарде корисника који платформу користе за размену информација и повезивање.
Но, изложена је и критикама да је више усредсређена на раст него на заштиту корисника.
- То је сада врло моћна компаније која је створила врло привлачан производ од ког су многи постали зависни. Због тога има и велику одговорност - рекао је аналитичар Џош Берноф.
Закерберг ове године посебно намерава да се више ангажује на јавним форумима о томе како технологија може боље да служи друштву.
Фејсбук је прошле године био уплетен у низ скандала у вези са заштитом података и кршењем приватности корисника те бојазни да водећом светском друштвеном мрежом манипулишу страни интереси за сопствену политичку корист.
НЕОЧЕКИВАНИ ПОТЕЗ ФЕЈСБУКА: Ево шта су учинили својим најоштријим КРИТИЧАРИМА!
- Након низа изазова у 2018, Фејсбук више не хвале због иновативности. Сада га критикују. Фејсбуку је 15 година и суочава се са зрелошћу. Није то више компанија на свом почетку - каже аналитичарка тржишта Дебра Ахо Вилиајмсон.
Само дигитални див Гугл има више прихода од Фејсбука од оглашавања на интернету. Фејсбук је власник и апликација попут Инстаграма, Месинџера и Воцапа, од којих свака има више од милијарду корисника.
Закерберг и даље брани свој пословни модел и тврди да Фејсбук није продавао податке о својим корисницима те да му се може веровати. Инсистира на томе да његова друштвена мрежа зарађује од циљаних огласа утемељених на ономе што сазнаје од корисника и тако услугу одржава бесплатном.
Компанија признаје да мора учинити више да поврати поверење па је уложила милијарде долара у безбедност и има 30.000 људи који раде само на томе.
- Када компанија стекне велику моћ и тврди да ради најбоље за вас, то значи да је итекако треба проверавати. То смо научили у капитализму - каже Берноф. Он сумња да ће људи окренути леђа Фејсуку због нарушеног поверења и објашњава да су потрошачи спремни да размене велику количину података за мало погодности.
Фејсбук је упркос таласу скандала прошле године имао рекордну добит од 22 милијарде евра.
У међувремену, Закерберг је успео у намери да повеже развијени свет, али онај остали тек се треба "закачити" на друштвене мреже.
По постојећим подацима 46,7 одсто корисника интернета, односно нешто више од 23 одсто светске популације користи се Фејсбуком па за ширење и те како има простора.
Фејсбук треба да постане и лидер у сузбијању манипулације лажним вестима, заштити података и да пази на промене комуникацијских преференција корисника, каже Берноф.