Вештачка интелигенција ће да лечи људе?
У 2025. години, здравствене организације ће дати приоритет аналитичким технологијама са јасним предлозима и чврстим оквирима управљања вештачком интелигенцијом. У протеклој години дошло је до повећаног усвајања напредне вештачке интелигенције и аналитике како би се побољшала брига, поједноставио радни ток и повећала ефикасност. Генеративна АИ (ГенАИ) је наставила да доминира дискусијама, али се трендови померају ка управљању и интеграцији технологије засноване на вредности.
Усвајање АИ је значајно напредовало, посебно у административним областима као што су управљање циклусом прихода и оптимизација тока рада. Међутим, настојања у вези вештачке интелигенције, укључујући ГенАИ, довело је до замора, јер се здравствене организације боре са ефикасним применом АИ и обезбеђивањем јасног поврата улагања. Многим системима недостаје управљање потребно за максимизирање потенцијала вештачке интелигенције, док се заинтересоване стране суочавају са притиском да усвоје ове алате упркос неизвесним повећањем вредности услуга.
Потражња без преседана од стране клиничких и пословних лидера за интеграцијом вештачке интелигенције је праћена сталним испитивањем њених опипљивих предности. Ране имплементације често не испуњавају очекивања трансформације, што наводи организације да опрезно траже проверене случајеве употребе. Неки напредују даље од доказа концепта до производње, фокусирајући се на персонализовану медицину, предиктивну аналитику и подршку одлучивању засновану на вештачкој интелигенцији. Управљање је кључно за безбедно и ефикасно примену АИ.
До краја 2024. године, америчка ФДА (Фоод анд Друг Administration) је одобрила скоро 1.000 уређаја са АИ-ом и издала смернице за поједностављење процеса одобравања. Међутим, регулаторни напори често заостају за иновацијама, стварајући сиву зону у којој здравствене организације морају самостално да се крећу. Многи успостављају унутрашње оквире управљања и именују улоге попут главног службеника АИ да надгледају одговорно усвајање. Организације такође сарађују преко ентитета као што је Коалиција за здравствену вештачку интелигенцију (CHAI), која ради на успостављању лабораторија за безбедност и примену најбољих пракси. Међутим, такве иницијативе се суочавају са испитивањем, а потенцијалне регулаторне промене што доприноси неизвесности. Аналитичари наглашавају важност развоја фер, непристрасних и транспарентних АИ алгоритама подржаних робусним управљањем. Ефикасно скалирање АИ решења остаје изазов.
Организације морају да се позабаве питањима као што су квалитет података, пристрасност и ризици за сајбер безбедност. Управљање је кључно за успешно скалирање, превиђајући да би алати АИ могли постати саставни део здравствених токова у року од пет година. Спремност запослених је још једна кључна брига, посебно међу старијим професионалцима који се супротстављају технолошким променама. Иницијативе попут обавезног образовања за ГенАИ имају за циљ да припреме здравствене тимове за широко усвајање. Међутим, неједнакост у иновацијама и даље представља ризик, са мањим системима који потенцијално не могу да приступе технологијама у настајању.
У 2025. години, заинтересоване стране у здравству морају да се крећу кроз сложен регулаторни систем, да се позабаве изазовима запослених и да се фокусирају на случајеве употребе вештачке интелигенције високе вредности. Дајући приоритет управљању, квалитету података и правичности у иновацијама, здравствени системи могу откључати потенцијал вештачке интелигенције да трансформише индустрију. Промене ће свакако бити видљиве у скорој будућности.